Ford mondeo mk3, Bilen drar år vänster, vad göra?

Roaster
11 februari 2018 · 175 Inlägg

Bilen drar åt vänster om man släpper ratten. Ratten stannar 5grader åt vänsterhållet och bilen kör däråt.

Det enda man kan ställa in som jag vet är toe vinkeln, finns det något annat att kolla?

Spelar det någon roll vilket hjul man justerar på, vänster eller höger, eller blir enda följden om att ratten står snett när bilen går rakt om man justerar på fel hjul?

Jag vet att det finns verkstäder som kan göra det, jag kanske hamnar där så småningom men om man vill justera det själv?

Jag justerade lite på vänster sida på måfå (2 varv) mot toe-in hållet. känns lite bättre, men det kan också vara inbillning, bra blev det i alla fall inte. Bör jag ta lite till på vänster eller dra höger mot toe-out? Håller jag ratten i rakt läge så går bilen spikrakt.

Senast redigerat av Roaster (11 februari 2018)

Meaganeowner
11 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Toe påvekar vad jag erfarit inte åt vilket håll bilen drar när du släpper ratten.

Däremot slits däcken kanter om den är fel.
Bilens spårkänslighet påverkad o s v.

Nu kan det vara fel även på alla hjuls hjulinställning... så har du ändrat toe, så kan däcken slita ut i förtid.


Flera av de bilar jag haft har dragit åt något håll som du beskriver. Då har det förvisso varit hjulinsällning efter avåkning nåpgon gång.

Men, jag har de flesta gångerna haft fel på
övre fjäderbenslagringar. Framfjädrarna kan inte rotera fritt utan blir mer eller mindre vridna.
Detta kan vara farligt... för det händer att fjädrarna vrids av.

Roaster
11 februari 2018 · 175 Inlägg

Meganemover: Jag hade fel på framhjulslager på en annan bil en gång och fick samma effekt. Skillnaden då var att det kom och gick. Gjorde man ett stort rattutslag och motsatt håll så försvann problemet tills man svängde åt andra hållet. Men jag är tacksam för tipset, jag börjar också tveka på om mitt problem kan vara toe inställningen, bilen borde ändå gå rakt, eventuellt med ratten vriden, men jag är inte hundra på hur konstruktionen är.

Jag såg nu (hörde först) att ena staviliseringsstaget till krängningshämmaren bak är kass, det får jag byta. kan det vara relaterat?

Senast redigerat av Roaster (11 februari 2018)

Meaganeowner
11 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Nej.

xXSammy
11 februari 2018 · 6 566 Inlägg

Roaster skrev:
Jag justerade lite på vänster sida på måfå (2 varv) mot toe-in hållet. känns lite bättre, men det kan också vara inbillning, bra blev det i alla fall inte.

Det blir sällan bra att ställa framvagnen om inte bakvagnen är inställd först.

De/Dem
Ellen95
12 februari 2018 · 19 Inlägg

Jag upplevde ett snarlikt problem med en Volvo och där var det en justering som krävdes av Bilia som krävdes

Meaganeowner
12 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Jag gjorde en hjulinställning vid samma problem en gång på en Audi 100... ingen skillnad.

Bilen drog fortfarande åt vänster, tills jag bytte fjäderbenslagringarna.

Optimalt hade varit att bytt dessa först och kollat igenom framvagnen innan hjulinställning.

I mitt fall hade det dock inte blivit så.
Jag vet dessutom hur jag bär mig åt utan att förändra hjulinställning när jag byter.

Någon bil jag senare bytt på har ibland funkat bra för att sedan under en tid dra åt något håll.
Då har det också varit kärvande fjäderbenslagringar, och fjädern dom är gjord för att endast komprimeras kommer dessutom att vridas.
Flera gånger har fjädrar gått av, p g a detta. Senast på sambons Golf V.
Det lustiga var att samma sak hände en vecka senare på andra sidan.

Farligt, för en trasig fjäderände kan gå rakt in i däcket.

Jag tror att en bidragande orsak är tvättande med högtrycksvätt uopåt i hjulhusen fram.
De flesta av lager enligt ovan har mycket dåliga tätningar.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 februari 2018)

Evildan
12 februari 2018 ·

Självklart kan bilen dra åt något håll med felaktig toe.
Står vänster hjul toe-out drar bilen givetvis åt vänster och står det toe-in drar den åt höger och vice versa för höger sida.

Att ett klapperstag är dåligt påverkar köregenskaperna men tveksamt om det gör så att bilen drar åt något håll.

Roaster
28 februari 2018 · 175 Inlägg

Jag menar att felaktig toe i den meningen att den är olika på vänster och höger gör så att ratten står snett när bilen går rakt. I mitt fall drog bilen kraftigt åt vänster om jag släppte ratten. När jag uteslutit allt annat satte jag på reservhjulet. Då gick bilen spikrakt på vägen. Jag såg då att däcket var märkligt deformerat, inget jag märkt på annat sätt. Jag köpte nytt däck och bilen går spikrakt, ratten står aningen snett, vilket jag tror beror på att jag justerade "toe" på ena sidan. När det är bättre väder justerar jag tillbaka, jag vet hur många varv jag skruvade.

Ellen95
3 mars 2018 · 19 Inlägg

Låter vettigt Roaster

Meaganeowner
4 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Jag är inte alls övertygad om att en bil drar åt någont speciellt håll av den anledningen att toe är något för litet eller för stort, vad gäller framhjulen.
Toe är nämligen förhållandet mellan de båda framhjulen (hur de spårar). De är ju styrda av varandra!
Går inte att ha fel toe på bara ett framhjul.

Att ratten ställer sig snett, när bilen går rakt fram beror ju på samspelet mellan framhjulen och ratten.

Nu kan man ju gå vidare i detta och säga.
Jag låser ratten i neutralläge. Och kollar sen hur framhjulen spårar. Justerar till rätt toe. Behåller detta nu hela tiden. Provkör.
Går bilen rakt vid neutral ratt, så är det ok.
Står ratten fel, får man justera styrstagen. Öka längden på den ena och minska på den andra. Toe behålls enligt ovan.

Sen kan det vara som så att bakaxelns hjul
inte spårar rätt. De justeras först, om det är möjligt, med avseende på spårning och toe.
Bak handlar det om toe för vart och ett av hjulen, till skillnad från fram.
Är toe fel på något av hjulen bak,så kommer bilen att dra snett, när du släpper ratten.

Detta om toe, och givetvis är det folk som nu tycker jag har fel, trots egen erfarenhet av detta.
Men gott folk, det finns mer att justera i de fall det är möjligt och som kommer av bl a dåliga länkarmsbussnigar.

Caster och Camber

Och jag har också haft proplem med att bilen dragit snett p g a felaktig däcksymmetri.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang