Köpa Renault Clio Från tidigt 90 tal för 10.000:- fallgropar ?

spillolja
12 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Har hittat en annons på blocket om Renault Clio från 1991, bilen har 14ägare sedan ny enligt Tsp.

https://www.blocket.se/orebro/Renault_c … 22&w=3

Var är fallgroparna, förutom sedvanlig provkörning och undersökning av kärran i vanlig ordning  ?


smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
12 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Utan att veta ett jota så låter det faktiskt dyrt.
Men generellt på en sådan gammal bil så är det ju det individuella skicket som väger tyngst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 februari 2018 · 4 917 Inlägg

För 10k och en nästan 30 år gammal bil som ser hyfsad ut på bild, då är det väl bara att slå till..
En koll på rosten på undersidan  avgör sedan  om det blir ett köp..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
12 februari 2018 ·

Är det något speciellt med RT ?    Annars är den ohyggligt dyrt då man kan få en 10 år nyare för samma pris.

Evildan
12 februari 2018 ·

Muttley skrev:
Är det något speciellt med RT ?    Annars är den ohyggligt dyrt då man kan få en 10 år nyare för samma pris.

Det är inte något direkt specielkt med en Clio RT från -91, specielkt inte en som rullat 17000mil.
Men fälgarna och annat kanske intresserar TS?

Soulman
13 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Muttley skrev:
Är det något speciellt med RT ?    Annars är den ohyggligt dyrt då man kan få en 10 år nyare för samma pris.

Jag tänkte precis detsamma.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
13 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Bilen i fråga:

* Endats 3 st inbetalningar kvar på skatten  varav den sista endast för några månader
* med nya uppdaterade besikningsregler som träder i kraft maj-2018  enligt detta dokument
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS   sidan  104 (pdf-108) så är gränsen för co-halten 4,5% vilket betyder att verksam katalysator inte behövs
* bilen har enligt registerutdrag rullat i Jämtland tom. Nov-2013  Inte så mycket salt på dessa vägar

för bilen begärs 10.000:-  det finns kärror för 5000:-  men då får man oftast en buske för pengarna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
13 februari 2018 ·

spillolja skrev:
Bilen i fråga:

* Endats 3 st inbetalningar kvar på skatten  varav den sista endast för några månader
* med nya uppdaterade besikningsregler som träder i kraft maj-2018  enligt detta dokument
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS   sidan  104 (pdf-108) så är gränsen för co-halten 4,5% vilket betyder att verksam katalysator inte behövs
* bilen har enligt registerutdrag rullat i Jämtland tom. Nov-2013  Inte så mycket salt på dessa vägar

för bilen begärs 10.000:-  det finns kärror för 5000:-  men då får man oftast en buske för pengarna

Du kan alltid åka och titta. Men den är fortfarande dyr.

spillolja
13 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Oftast kan det vara värt att lägga på några tusingar för något bra, rostlagning är dyra saker

Det gick 93:a  på gatan jag bor för 3500:-  på 3 timmar på blocket för några år sedan, bilen var en riktig rosthög med 5-6 månader besiktning kvar, missskött av 2 kvinnliga ägare under 10-15 års tid  (en kvinna i 50 års åldern som ärvt den av sin bortgångna moder)

den här gick för över 11.000:- när jag sålde den med över 20.000mil på mätaren
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 44&p=2

Senast redigerat av spillolja (13 februari 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
13 februari 2018 ·

spillolja skrev:
Oftast kan det vara värt att lägga på några tusingar för något bra, rostlagning är dyra saker

Det gick 93:a  på gatan jag bor för 3500:-  på 3 timmar på blocket för några år sedan, bilen var en riktig rosthög med 5-6 månader besiktning kvar, missskött av 2 kvinnliga ägare under 10-15 års tid  (en kvinna i 50 års åldern som ärvt den av sin bortgångna moder)

Var kvinnan överviktig?

spillolja
13 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Evildan skrev:
Var kvinnan överviktig?

Hon var väl inte mager om det ska ha någon betydelse ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
13 februari 2018 ·

spillolja skrev:

Evildan skrev:
Var kvinnan överviktig?

Hon var väl inte mager om det ska ha någon betydelse ?

Lika mycket som vilket kön eller ålder tidigare ägare hade.

Evildan
13 februari 2018 ·

Jag tycker att du ska avstå då bilen förefaller välskött och i bra rostfritt skick. Synd att förstöra en trevlig Clio menar jag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2018 · 17 379 Inlägg

Evildan skrev:
Jag tycker att du ska avstå då bilen förefaller välskött och i bra rostfritt skick. Synd att förstöra en trevlig Clio menar jag.

Men för helv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
13 februari 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Jag tycker att du ska avstå då bilen förefaller välskött och i bra rostfritt skick. Synd att förstöra en trevlig Clio menar jag.

Men för helv...

Jag kan utveckla detta lite.

Att ett rostskydd förstörs av att strykas med spillolja har redan konstaterats i andra trådar.
Att en bilmotor tar stryk av fel motorolja har vi också konstaterat i andra trådar.

Om vi då polerar att någon stryker en rostkänslig Clio med spillolja och sedan servar den delikata 1.4l snurran med godtyckligt utvald motorolja äro förfallet ett faktum.
Synd att förstöra en bil som förefaller vara fin tycker jag.

Utmarks-Loke
13 februari 2018 · 5 809 Inlägg

spillolja skrev:
* med nya uppdaterade besikningsregler som träder i kraft maj-2018  enligt detta dokument
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS   sidan  104 (pdf-108) så är gränsen för co-halten 4,5% vilket betyder att verksam katalysator inte behövs

Jag har aldrig sett det där nämnas någon annanstans än två gånger här på garaget, förmodligen även av dig förra gången. Det låter nästan för bra för att vara sant så finns det någon bekräftelse någonstans på att alltihop inte bara är ett missförstånd? Det känns märkligt att staten plötsligt skulle göra avgasreglerna lindrigare.

spillolja
13 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Evildan skrev:
Att ett rostskydd förstörs av att strykas med spillolja har redan konstaterats i andra trådar.

av alla andra inkl, bekanta och personal på bilbesiktningen utom några medlemmar på Garaget.org och miljömuppar så är spillolja det bästa att roskydda gamla bilar med   


Evildan skrev:
servar den delikata 1.4l snurran med godtyckligt utvald motorolja äro förfallet ett faktum.
Synd att förstöra en bil som förefaller vara fin tycker jag.

Var bra, va skulle du välja för olja om du hade denna 1,4l Snurran ?  jag som har för mig att sådant står i instruktionsboken

För den nuvarnade R5:an  så ser det ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-b8a39a216bd06343ee833e6fcedf701a.jpg
jag kör med 5W-40 i denna, vad hade ni valt ?

Svarte_Orm skrev:
Jag har aldrig sett det där nämnas någon annanstans än två gånger här på garaget, förmodligen även av dig förra gången. Det låter nästan för bra för att vara sant så finns det någon bekräftelse någonstans på att alltihop inte bara är ett missförstånd? Det känns märkligt att staten plötsligt skulle göra avgasreglerna lindrigare.

Det är helt enkel ingen som igentligen uppmärksammat detta, en anpassning Till EU?  Tyskland har alltid haft 92/93 som gräns, enklare för besikninstationerna med färre värden att hålla reda på

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
13 februari 2018 ·

Så vad var tråden till för?

Bilen är dyr.  Du tycker de är värt att ge 10 000 för en hink utan rost som du tänkte bespruta med spillolja.

Och du har inte provkört den ännu? 

Fallgroparna =  Allt, den är antik idag och allt kan falla isär så fort du rundat hörnet.

Var mer ska vi komma än att de ska komma tycken från folk utan fakta?
Iväg med dig och provkör.

spillolja
13 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Jag tror inte det finns något annat forum som spårar ur som garaget.org

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
13 februari 2018 ·

spillolja skrev:
Jag tror inte det finns något annat forum som spårar ur som garaget.org

Då har du inte varit på många forum.

Undrar dock fortfarande vad syftet med tråden var.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang