Köpa Renault Clio Från tidigt 90 tal för 10.000:- fallgropar ?

spillolja
13 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Nåja nu har jag inte sett bilen, allting är relativt, mn kan köpa en för 100.000:-  och få motorras för 70.000:- veckan efter, det är omöjligt att se och höra allt vid en provkörning, hur ser det ut innanför tummorna bak ?

bilen står ca 38 mil från mig, luta åt tågresa, övernattning hos släkting, och resa hem med bil om den köps eller tågresa om den inte köps, så det får bli lite planering och mer funderande, ett äventyr helt enkelt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
13 februari 2018 ·

Ja de är ju en rejäl chansning att åka 76 mil för en så gammal bil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2018 · 13 669 Inlägg

Muttley skrev:
Ja de är ju en rejäl chansning att åka 76 mil för en så gammal bil.

Man måste våga lite för att vinna lite...    Men ärligt så är den nog driftsäkra te än en Saab från 2010 så det bör nog fungera fint men på tok för dyr för den typen av bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
13 februari 2018 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:
Ja de är ju en rejäl chansning att åka 76 mil för en så gammal bil.

Man måste våga lite för att vinna lite...    Men ärligt så är den nog driftsäkra te än en Saab från 2010 så det bör nog fungera fint men på tok för dyr för den typen av bil

Helt klart.  Om man chansar på en sådan bil är upp till varje person.   

Jag chansar hellre på en saab från 2010 wink

jaka54
13 februari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Varför en 30 år (snart ) Fransk liten bil??? Satsa hellre pengarna på något som finns inom räckhåll , som du kan provköra och kollaom det finnsrost osv  och ta med dig en något sånär "bilkunning" person. -Och du ...Inte franskt!!!! Jag bara ryser!

Senast redigerat av jaka54 (13 februari 2018)

mrmercedes
14 februari 2018 · 118 Inlägg

spillolja skrev:
Har hittat en annons på blocket om Renault Clio från 1991, bilen har 14ägare sedan ny enligt Tsp.

https://www.blocket.se/orebro/Renault_c … 22&w=3

Var är fallgroparna, förutom sedvanlig provkörning och undersökning av kärran i vanlig ordning  ?


smile

Märket Renault är en djup jävla fallgrop i sig oavsett modell och årgång. Åk inte dit. En undersökning av bilen kommer visa att allt med den är fel, finns inget rätt. Hitta något annat. För din skull, något som inte kommer från Frankrike.

spillolja
14 februari 2018 · 4 014 Inlägg

En Renaultdjävel är alltid värd att bevara

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
14 februari 2018 · 4 030 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför en 30 år (snart ) Fransk liten bil??? Satsa hellre pengarna på något som finns inom räckhåll , som du kan provköra och kollaom det finnsrost osv  och ta med dig en något sånär "bilkunning" person. -Och du ...Inte franskt!!!! Jag bara ryser!

Håller med Jaka54 här. Varför åka så långt för en bil i 10k klassen?

Du får ju lägga 10-20% av inköpsvärdet på bara transport dit och hem. Du vet ju inte ens om bilen är bra.

Skippa denna bilen och köp något som finns närmare är mitt tips.

Om du dessutom värdesätter din egen tid i ekvationen. Jag brukar tänka att min tid är iaf värd 100 kr/h.
Då är ju detta ett helt vansinnigt köp.

Bilen 10000kr.  Resa 1500 kr. Egen tid 1000 kr.

Då kan du köpa en bil för 12-13k istället som kanske är ännu fräschare och bättre.

Senast redigerat av zemet (14 februari 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Han har ju redan en renault, så han vet ju hur dom fungerar..
Underskatta inte en renaultägare..
Och vad är 10 lax idag egentligen..
Lite spillolja på chassiets undersida bara, sen kör vi..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
14 februari 2018 ·

mrmercedes skrev:

spillolja skrev:
Har hittat en annons på blocket om Renault Clio från 1991, bilen har 14ägare sedan ny enligt Tsp.

https://www.blocket.se/orebro/Renault_c … 22&w=3

Var är fallgroparna, förutom sedvanlig provkörning och undersökning av kärran i vanlig ordning  ?


smile

Märket Renault är en djup jävla fallgrop i sig oavsett modell och årgång. Åk inte dit. En undersökning av bilen kommer visa att allt med den är fel, finns inget rätt. Hitta något annat. För din skull, något som inte kommer från Frankrike.

Lika verklighetsfrånvarande som vanligt.  Du åker in med skrotbil och undrar vad påföljden blir på besiktningen smile

Renault är den bästa och mest ekonomiska bilen utan bekymmer alls som jag ägt hittills.
Däremot är jag skeptiskt till bilar på så många år som kostar så mycket.

Utmarks-Loke
14 februari 2018 · 5 809 Inlägg

10.000kr är ingenting för en bil längre. Alla gamla billiga bilar har i princip försvunnit, man får i princip inget för under 10k längre

spillolja
18 juni 2018 · 4 014 Inlägg

Uppdatering:
det blev tillslut en Clio från 1999, Pundarblåmetallic 3 dörr och 58 gnägg  inte så dyr att äga förhoppningsvis
https://www1.garaget.org/archive/207/206321/412300/412300-3883109.jpg
inte rostfri, en del fix och genomgång behövs, 4 tidigare ägare, aldrig avställd, verkstad och Servicefakturor på över 34.000:- !! finns

var och kikade på en 95:a var ganska sunkig och maja-rökt, som begärdes 5000:- för
den nämda 91:an i Kumla, säljaren var för motsträvig så den fick vara

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2018 · 17 379 Inlägg

spillolja skrev:
Uppdatering:
det blev tillslut en Clio från 1999, Pundarblåmetallic 3 dörr och 58 gnägg  inte så dyr att äga förhoppningsvis
https://www1.garaget.org/archive/207/20 … 883109.jpg
inte rostfri, en del fix och genomgång behövs, 4 tidigare ägare, aldrig avställd, verkstad och Servicefakturor på över 34.000:- !! finns

var och kikade på en 95:a var ganska sunkig och maja-rökt, som begärdes 5000:- för
den nämda 91:an i Kumla, säljaren var för motsträvig så den fick vara

Fina grejer. På vår personalparkering kryllar det av dylika slädar. Låt aldrig batteriet bli urladdat så rullar den nog på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
19 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Såg ju skaplig ut men säg ...varför en Renault?? -I all välmening. Själv tittar jag aldrig åt annat än Audi
Ok då,  Porsche 911 cab ibland .  Men varför en Renault?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2018 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Såg ju skaplig ut men säg ...varför en Renault?? -I all välmening. Själv tittar jag aldrig åt annat än Audi
Ok då,  Porsche 911 cab ibland .  Men varför en Renault?

Nåväl. Undrar vilken som är pålitligast...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 juni 2018 · 4 014 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Såg ju skaplig ut men säg ...varför en Renault?? -I all välmening. Själv tittar jag aldrig åt annat än Audi
Ok då,  Porsche 911 cab ibland .  Men varför en Renault?

Jag har redan en VW   så det blir lite tjatig om man ska ha en vag-bil till

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
19 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad fanns det för fel på´n?

Evildan
19 juni 2018 ·

spillolja skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Såg ju skaplig ut men säg ...varför en Renault?? -I all välmening. Själv tittar jag aldrig åt annat än Audi
Ok då,  Porsche 911 cab ibland .  Men varför en Renault?

Jag har redan en VW   så det blir lite tjatig om man ska ha en vag-bil till

smile

Instämmer, du behöver ju en bil att bruka då du inte kör R5 vintertid samt äger en VW.
Jag har ägt några Clio II och det har varit väldigt pålitliga snåla komfortabla småbilar. 59hk räcker gott och väl.

spillolja
19 juni 2018 · 4 014 Inlägg

R5:an har gått året om men ska nu avyttras  senare i Höst

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
19 juni 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Såg ju skaplig ut men säg ...varför en Renault?? -I all välmening. Själv tittar jag aldrig åt annat än Audi
Ok då,  Porsche 911 cab ibland .  Men varför en Renault?

Det är okej bilar helt enkelt.  En bekant har en lite nyare clio fast i "samma" kaross.   Aldrig ett enda problem någonsin och hon köpte den sprillans ny.  Service, klossar och det vanliga man skall fixa.  Billig var den att köra.

Min 2010, inte ett enda problem. Billig som fan att köra och bytt det vanliga man skall göra.  Ser trevlig ut med, speciellt när den är nytvättad varje söndag eftermiddag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang