Centrallås + elhiss Volvo s80-01

vol264
13 februari 2018 · 8 Inlägg

Har sökt i forumet och hittat en del som haft liknande bekymmer men det stämmer inte helt med mitt problem känns det som.
Centrallåset har krånglat en tid på ena framdörren (passagerarsidan), den ville inte alltid låsa upp varken med nyckel eller fjärrkontroll. Efter att ha startat och kört ett tag gick det bra för att sedan upprepa sig efter att bilen stått stilla. Dörren gick heller inte att öppna med handtaget inifrån.
Häromdagen lämnade jag bilen olåst i några timmar hemma på tomten för att vara säker på att den skulle vara öppen när det var dags att köra. Hade inte mer än hunnit starta bilen förrän det lät som en k-pist inne i dörren, antagligen elmotorn som hackade. Stannade bilen och sedan slutade det efter några sekunder. Efter det reagerar inte dörren på någonting via fjärrkontroll men den går utmärkt att låsa med knappen och öppnas med handtaget. Den har så att säga blivit helt manuell och fönsterhissen fungerar inte heller. Testade att trycka på låsknappen i förardörren från insidan med alla dörrar stängda och då låstes övriga tre dörrar men det går inte att låsa upp dem igen med knappen, det hörs bara ett svagt klick i respektive dörr när man trycker på den. Använder jag sedan fjärren så går de tre övriga dörrarna upp igen.

Någon av alla ni duktiga bilkunniga som har något bra recept mot detta?

Stort tack på förhand.

Aronson
13 februari 2018 · 912 Inlägg

Internt fel i PDM dvs  reglagepanelen/styrenheten i höger framdörr,bara att byta samt ladda i mjukvara.
Har du tur kan en beg fungera utan att ladda mjukvara.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
vol264
13 februari 2018 · 8 Inlägg

Aj då. Det lät ju lite värre än bara kabelbrott :-/ Men stort tack för svar!
Men den trasiga enheten påverkar alltså även "nyckelknappen" i enheten på förarsidan? De tre friska dörrarna låses på den men det går alltså inte att låsa upp igen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Innan du gör en STORINVESTERING på en annan modul..
Prova att göra en norsk reset genom att ta av jorden på batteriet först en liten stund..
Det kan ju tänkas att det fixar felet om du har tur..

Senast redigerat av insatsen (13 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
vol264
13 februari 2018 · 8 Inlägg

Jag testar det i morgon!
Tackar för tipset :-)

vol264
14 februari 2018 · 8 Inlägg

Ok. I morse hade dörren återgått till tidigare stadie. Det gick alltså inte att öppna dörren inifrån på handtaget men elhissen funkade. Skumt. Testade att ta bort minuspolen ett par timmar medan jag gjorde annat och resultate blev att dörrlåset blev helmanuellt igen dvs går att öppna på handtaget och låsa genom att trycka ner dörrknappen. Elhissen var återigen död.

Senast redigerat av vol264 (14 februari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang