Fordonsmekanik och husbyggen

Cargo1980
13 februari 2018 · 245 Inlägg

Tänkte på det här med kunskaper och händighet. Jag exempelvis har alltid gillat mekaniska arbeten, renovera mopeder, bilar, svetsa etcetera, men husbyggen kan jag inte mycket om. Ställer frågan då jag på tåget hörde några yngre killar snacka. Den ena säger då ”Ja, din farsa är ju bilmek och han kan ju då lätt bygga ett slott.”

Själv har jag exempelvis aldrig gjutit en platta, byggt ett garage helt själv eller ens grävt avloppsrör.

Hur är det med er fordonsintresserade skruvnördar. Är ni ena jäklar på allt som har med byggen och snickerier att göra?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2018 · 14 007 Inlägg

Classicern skrev:
Tänkte på det här med kunskaper och händighet. Jag exempelvis har alltid gillat mekaniska arbeten, renovera mopeder, bilar, svetsa etcetera, men husbyggen kan jag inte mycket om. Ställer frågan då jag på tåget hörde några yngre killar snacka. Den ena säger då ”Ja, din farsa är ju bilmek och han kan ju då lätt bygga ett slott.”

Själv har jag exempelvis aldrig gjutit en platta, byggt ett garage helt själv eller ens grävt avloppsrör.

Hur är det med er fordonsintresserade skruvnördar. Är ni ena jäklar på allt som har med byggen och snickerier att göra?

Det beror väl lite på vilken utbildning man har, vad man jobbar med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
13 februari 2018 ·

Om man är med händig så lär man ju sig lättare.
Sen beror de ju på om man har varit med på en del bygge.   Men jag känner folk som är riktiga fenor på att renovera upp gammal skräp till pedantskick men de kan inte ett skit om att bygga.

Själv håller jag mig till medelmåttig med att skruva bil då de hålls till en nivå med att fixa mina egna och anhöriga+vänners bilar.   Gör allt själv för de mesta om jag har alla verktyg.

Sen renoverar jag och bygger allt själv i huset,  nyligen rivit och putsat upp väggar i ett rum i källaren.  Till sommaren blir det trädgårdsanläggning med lite mur och typ gräva bort 40 meter släntar :p
Till hösten blir det totalrenovering av  ett till rum i källaren och nästa år en gästtoalett. 
Kommer med handledning av min far göra allt själv.  Det enda jag kommer ta in hjälp till är el och vvs när de är dags för det smile

Allt handlar helt enkelt om man har provat och har lite talang för det.

Mack855
14 februari 2018 · 1 354 Inlägg

Utbildad armerare och betongarbetare, varit med och byggt bro, det omtalade sjukhuset, grundläggningsjobb, platta på mark och annat smått och gott men känner mig totalt efterbliven emellanåt när det kommer till bilskruvande!

Det jag dock måste skriva som jag lärt mig både från mitt yrkesliv och det lilla skruvandet jag åstadkommit: Snålar man på verktyg så blir allt mycket jävligare...

Senast redigerat av Mack855 (14 februari 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 februari 2018 · 14 007 Inlägg

Mack855 skrev:
Utbildad armerare och betongarbetare, varit med och byggt bro, det omtalade sjukhuset, grundläggningsjobb, platta på mark och annat smått och gott men känner mig totalt efterbliven emellanåt när det kommer till bilskruvande!

Vilket omtalat sjukhus?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack855
14 februari 2018 · 1 354 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack855 skrev:
Utbildad armerare och betongarbetare, varit med och byggt bro, det omtalade sjukhuset, grundläggningsjobb, platta på mark och annat smått och gott men känner mig totalt efterbliven emellanåt när det kommer till bilskruvande!

Vilket omtalat sjukhus?

/Benny

Hehe Nya Karolinska Solna (NKS)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 februari 2018 · 14 007 Inlägg

Mack855 skrev:

Vettemannen skrev:

Mack855 skrev:
Utbildad armerare och betongarbetare, varit med och byggt bro, det omtalade sjukhuset, grundläggningsjobb, platta på mark och annat smått och gott men känner mig totalt efterbliven emellanåt när det kommer till bilskruvande!

Vilket omtalat sjukhus?

/Benny

Hehe Nya Karolinska Solna (NKS)

Okay, då trillade polletten ner! Haha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cargo1980
14 februari 2018 · 245 Inlägg

Mack855 skrev:
Utbildad armerare och betongarbetare, varit med och byggt bro, det omtalade sjukhuset, grundläggningsjobb, platta på mark och annat smått och gott men känner mig totalt efterbliven emellanåt när det kommer till bilskruvande!

Det jag dock måste skriva som jag lärt mig både från mitt yrkesliv och det lilla skruvandet jag åstadkommit: Snålar man på verktyg så blir allt mycket jävligare...

Då är du en jävel på snickerier och bygga kök etc?

Det är klart, ju mer man skruvar och intresserar sig för hur saker hänger ihop ju lättare blir det.

Utmarks-Loke
14 februari 2018 · 5 814 Inlägg

Jag lär mig allt blixtsnabbt så jag tog jobb som hjälpmontör på en elfirma i Norge. Medan jag lärde mig det yrket spanade jag även på vad snickarna, rörläggarna och de andra gjorde på byggena. Sedan byggde jag själv en stuga på lediga stunder, gjorde allt själv. Visst gjorde jag misstag men den har dugt att bo i många år nu. Byggde även verkstad sedan, och en del annat. Skulle vilja bygga ett större hus någon gång men det får bli i framtiden. Nu har jag precis beställt ett AC cobra kit som jag skall bygga ihop big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang