Nedlackering prishjälp!

twr91
14 februari 2018 · 6 Inlägg

Hej!
Har planer på att nedlackera min Skoda Kodiaq som blir levererad i vår. Har tagit in offert från två firmor, båda gav offert på 17 000 kr och uppåt. Har inga tidigare erfarenheter av denna typ av lackjobb men är det inte väldigt dyrt?? Nedlackeringen gäller frontläpp, sparktrösklar, lister runt hjulhus, bakre stötfångare och parkeringsensorer bak. Färgen är vit solid, eller laservit som skoda kallar det. Tips och åsikter mottages gärna!
Länk till bilen: https://www.google.se/search?q=skoda+ko … 8612417666

Volvo V60 "Ocean Race" (2015)
rcy
14 februari 2018 · 1 705 Inlägg

Gäller det nermontering, underarbete och återmontering förutom själva lackeringen så skulle jag inte säga att det är överdrivet dyrt. Går säkert att hitta något billigare om man är extremt priskänslig, men tänk även på att man får oftast vad man betalar för.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
zemet
14 februari 2018 · 4 030 Inlägg

Låter inte som något överpris direkt. Krävs ganska många timmars arbete och dom tar nog 1000 kr/h som andra bilverkstäder gör. Färg är inte billigt heller.

twr91
14 februari 2018 · 6 Inlägg

Okej det låter logiskt ..
Bilen är en tjänstebil, därav att priset svider lite då jag egentligen inte äger bilen. Tror ni det är möjligt att foliera delarna i samma nyans som bilen?

Volvo V60 "Ocean Race" (2015)
rcy
15 februari 2018 · 1 705 Inlägg

twr91 skrev:
Okej det låter logiskt ..
Bilen är en tjänstebil, därav att priset svider lite då jag egentligen inte äger bilen. Tror ni det är möjligt att foliera delarna i samma nyans som bilen?

Enda kruxet är väl att hitta en bra folie i exakt den nyansen.
Men är det verkligen en bra ide att göra detta på en tjänstebil?

Mrsaab99turbo
15 februari 2018 · 103 Inlägg

Är det tjänstebil så skulle inte jag göra några sådana förändringar om man inte har ett skriftligt godkännande från ägare/leasingbolag.
Risk att det kan bli en otrevlig överraskning den dag bilen ska återlämnas. Ex krav på återställning till original.

twr91
2 mars 2018 · 6 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Är det tjänstebil så skulle inte jag göra några sådana förändringar om man inte har ett skriftligt godkännande från ägare/leasingbolag.
Risk att det kan bli en otrevlig överraskning den dag bilen ska återlämnas. Ex krav på återställning till original.

Yes jag är väl medveten om vad jag gör. Leasing och tjänstebil kommer i många former, i mitt fall har inga begränsningar. Bilen har ett förväntat restvärde beroende på ålder och mil, så länge jag inte påverkar bilens värde negativt så är det bara att köra.

Volvo V60 "Ocean Race" (2015)
twr91
2 mars 2018 · 6 Inlägg

rcy skrev:

twr91 skrev:
Okej det låter logiskt ..
Bilen är en tjänstebil, därav att priset svider lite då jag egentligen inte äger bilen. Tror ni det är möjligt att foliera delarna i samma nyans som bilen?

Enda kruxet är väl att hitta en bra folie i exakt den nyansen.
Men är det verkligen en bra ide att göra detta på en tjänstebil?

Jag har ett väldigt förmånligt avtal, att dra generella regler för tjänstebil gäller inte för mig. Jag vårdar och behandlar bilen som om det vore min egna. Firman finansierar och äger. Jag tar hand om och säkerställer högt andrahandsvärde. Easy.

Volvo V60 "Ocean Race" (2015)
Low
3 mars 2018 · 3 296 Inlägg

twr91 skrev:

rcy skrev:

twr91 skrev:
Okej det låter logiskt ..
Bilen är en tjänstebil, därav att priset svider lite då jag egentligen inte äger bilen. Tror ni det är möjligt att foliera delarna i samma nyans som bilen?

Enda kruxet är väl att hitta en bra folie i exakt den nyansen.
Men är det verkligen en bra ide att göra detta på en tjänstebil?

Jag har ett väldigt förmånligt avtal, att dra generella regler för tjänstebil gäller inte för mig. Jag vårdar och behandlar bilen som om det vore min egna. Firman finansierar och äger. Jag tar hand om och säkerställer högt andrahandsvärde. Easy.

Har inte alla samma regler?

twr91
13 mars 2018 · 6 Inlägg

Low skrev:

twr91 skrev:

rcy skrev:

Enda kruxet är väl att hitta en bra folie i exakt den nyansen.
Men är det verkligen en bra ide att göra detta på en tjänstebil?

Jag har ett väldigt förmånligt avtal, att dra generella regler för tjänstebil gäller inte för mig. Jag vårdar och behandlar bilen som om det vore min egna. Firman finansierar och äger. Jag tar hand om och säkerställer högt andrahandsvärde. Easy.

Har inte alla samma regler?

Enda regler som är gemensamma är förmånsbeskattning, sen hur resten är upplagt finns inga gemensamma bestämmelser.

Volvo V60 "Ocean Race" (2015)
ActWrong
28 mars 2018 · 96 Inlägg

Låter rätt dyrt i mina öron. Lämnade in min b6:a på nerlackering (Svarta listerna i nederkant runt om: https://www.garaget.org/?car=341107&image=3238483) och betalade då 2,5k för några år sedan. Var inga allvarligare repor/skador innan och gjorde ingenting själv förutom en noggrann tvätt innan bara. smile
Ringde runt lite innan och fick pris förslag på allt från 3,5k till 8k för samma arbete.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang