Tesla - Värt pengarna?

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg

Någon här som har erfarenhet av att ha leasat en Tesla? Jag tänker att trots det höga priset att det ändå kanske inte är så dyrt om räknar ut bensinkostnader osv per år. Jag gillar att bila väldigt mycket och var senast i Barcelona och innan det i Milano. Jag gillar alltså inte att flyga och man blir lite nyfiken på om en Tesla kanske ändå är "värd" pengarna i slutändan?

Finns det några gömda utgifter som man kanske inte räknar med? Är det verkligen helt gratis att ladda Teslan på stationerna runt i europa?

Evildan
17 februari 2018 ·

Artisten skrev:
Någon här som har erfarenhet av att ha leasat en Tesla? Jag tänker att trots det höga priset att det ändå kanske inte är så dyrt om räknar ut bensinkostnader osv per år. Jag gillar att bila väldigt mycket och var senast i Barcelona och innan det i Milano. Jag gillar alltså inte att flyga och man blir lite nyfiken på om en Tesla kanske ändå är "värd" pengarna i slutändan?

Finns det några gömda utgifter som man kanske inte räknar med? Är det verkligen helt gratis att ladda Teslan på stationerna runt i europa?

Bensinkostnaderna för att köra Tesla är noll och ingenting.
Teslas superchargers är gratis.
Trevlig bil med lite sämre intedningskvalitet än vad prislappen påvisar, den e ju amerikansk...

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg

Men tror du Tesla är ett ekonomiskt val eller är dom fortfarande för dyra om man räknar ut detta på ett år? Vad tycker du är dåligt med inredningen? Den stora skärmen är ju häftig minst sagt.

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg
Low
17 februari 2018 · 3 296 Inlägg

Hur långt kan man köra och hur länge måste den ladda?

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg

90 mil är det nya rekordet för modell S , men vad genomsnittet är vet jag inte. Fick mig en snilleblixt idag när jag såg en Tesla. Spenderade halva dagen på Youtube för att se den krossa Ferrari, Lamborghini och Porsche 0-100km/h smile

Finns väl ingen bil som slår Tesla, bensin känns ju förlegat när man förstår hur effektiv Teslan är.

Low
17 februari 2018 · 3 296 Inlägg

Artisten skrev:
90 mil är det nya rekordet för modell S , men vad genomsnittet är vet jag inte. Fick mig en snilleblixt idag när jag såg en Tesla. Spenderade halva dagen på Youtube för att se den krossa Ferrari, Lamborghini och Porsche 0-100km/h smile

Finns väl ingen bil som slår Tesla, bensin känns ju förlegat när man förstår hur effektiv Teslan är.

Men hur lång är laddtiden då?

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg

Många har undrat över hur snabbt Tesla Model S med minsta 70 kWh batteriet kan laddas vid Tesla Motors Supercharger snabbladdare? Behöver man ladda längre än ägarna som har 85 eller 90 kWh batterier gör?

Vi vill betona att frågan är långt ifrån avgjord än. Men de första testerna verkar lovande.

Vår medlem MSE har antecknat laddförloppet för hans Model S 70D när han laddade den. Du kan läsa hans observationer på vårt forum. Han laddade sin bils batterier från 7% till 90% laddning. Allt som allt tog det 61 minuter, initiala laddeffekten på 115 kW minskade snabbt ner till 60, 50 och sedan till kring 40 kW. Anmärkningsvärt är att batteriet fortfarande laddades med 39 kW även när den var redan 90% full!

Taget från tesla forumet

Evildan
17 februari 2018 ·

Low skrev:

Artisten skrev:
90 mil är det nya rekordet för modell S , men vad genomsnittet är vet jag inte. Fick mig en snilleblixt idag när jag såg en Tesla. Spenderade halva dagen på Youtube för att se den krossa Ferrari, Lamborghini och Porsche 0-100km/h smile

Finns väl ingen bil som slår Tesla, bensin känns ju förlegat när man förstår hur effektiv Teslan är.

Men hur lång är laddtiden då?

Det beror på hur många A den matas med. 20 minuter snabbladdning räcker för 20 mils körning.

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg

Rätt imponerande Evildan, ha begäret bara växer för varje timme... sällan man blir så såld på något, det ligger inte i min personlig direkt.

Evildan
17 februari 2018 ·

Artisten skrev:
Men tror du Tesla är ett ekonomiskt val eller är dom fortfarande för dyra om man räknar ut detta på ett år? Vad tycker du är dåligt med inredningen? Den stora skärmen är ju häftig minst sagt.

Jag tycker att den känns lite halvdant ihopskruvad, som alla amerikanska bilar gör med tveksam känsla i reglage och inredningsdetaljer. Men dom håller trots allt rätt bra ihop.
Ekonomin får du räkna på själv.

Low
17 februari 2018 · 3 296 Inlägg

Jag tror inte ännu på elbilar.

Men hybrider! Nästa bruks bil blir garanterat en prius!

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg

Kanske ska vänta tills bilarna blir mer prisvärda. Det kommer i alla fall inte bli dyrare med elbilar i framtiden snarare tvärtom.

Low
17 februari 2018 · 3 296 Inlägg

Artisten skrev:
Kanske ska vänta tills bilarna blir mer prisvärda. Det kommer i alla fall inte bli dyrare med elbilar i framtiden snarare tvärtom.

Kanske bra låta det gå några år till o se hur det slutar.

Artisten
17 februari 2018 · 21 Inlägg

Ja det är tanken, får väl stilla mitt ha-begär med en el-cykel eller något haha smile

Muttley
17 februari 2018 ·

Artisten skrev:
Ja det är tanken, får väl stilla mitt ha-begär med en el-cykel eller något haha smile

Elcyklar har också en jäkligt bra acceleration så du kan öva tills Tesla släpper de billigare modellerna wink

Såg en X idag.  Den tycker jag är ganska cool med måsvingedörrar och upp till 7 sitsar.

Evildan
17 februari 2018 ·

Muttley skrev:

Artisten skrev:
Ja det är tanken, får väl stilla mitt ha-begär med en el-cykel eller något haha smile

Elcyklar har också en jäkligt bra acceleration så du kan öva tills Tesla släpper de billigare modellerna wink

Såg en X idag.  Den tycker jag är ganska cool med måsvingedörrar och upp till 7 sitsar.

Inte fullt så cool när det snöat och du inser att om du öppnar bakdörren kommer snön in i bilen. wink
Men annars är den ju rätt trevlig.
Med de 6Ah jag har att tillgå i nuläget som laddström blir långkörningarna tidskrävande att kompensera för, när bostadsrättsföreningen monterar upp fasta laddstationer blir möjligheterna annorlunda. Även om det i princip skulle fungera med nuvarande möjligheter tillåts jag inte bruka motorvärmaruttaget mer än 3h i taget pga brandrädsla hos styrelsen.

Muttley
17 februari 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Artisten skrev:
Ja det är tanken, får väl stilla mitt ha-begär med en el-cykel eller något haha smile

Elcyklar har också en jäkligt bra acceleration så du kan öva tills Tesla släpper de billigare modellerna wink

Såg en X idag.  Den tycker jag är ganska cool med måsvingedörrar och upp till 7 sitsar.

Inte fullt så cool när det snöat och du inser att om du öppnar bakdörren kommer snön in i bilen. wink
Men annars är den ju rätt trevlig.
Med de 6Ah jag har att tillgå i nuläget som laddström blir långkörningarna tidskrävande att kompensera för, när bostadsrättsföreningen monterar upp fasta laddstationer blir möjligheterna annorlunda. Även om det i princip skulle fungera med nuvarande möjligheter tillåts jag inte bruka motorvärmaruttaget mer än 3h i taget pga brandrädsla hos styrelsen.

Hehe, man får ha en fin borste och borsta av wink  Eller göra som mig och ha garage.

Styrelsen bör ju kunna gå att övertala. Det finns ju stora fördelar att köra runt med en sådan.   Fast sen bör man ju såklart ladda sin bil via en ordentlig låda.  Vägguttaget är ju som en nödlösning enligt de själva smile   Men det är ju den lilla kostnaden att slänga upp en sådan egekligen.

Nu har jag inte läst helt men visst ingår autopiloten på model x med ?

panda666
17 februari 2018 · 4 228 Inlägg

jävligt mycket pengar för en biljävel tycker jag,  och folk har gjort så att Musk framstår som en gud nu också, han är även mycket mer populär än jesus nu för tiden. Känns som varenda företag fuskar med förbruknings siffror, dom kanske säger att den klarar av tex 500km på en tank men i själva verket klarar den sannolikt högst 400-450 om man kör väldigt lugnt.

Muttley
17 februari 2018 ·

panda666 skrev:
jävligt mycket pengar för en biljävel tycker jag,  och folk har gjort så att Musk framstår som en gud nu också, han är även mycket mer populär än jesus nu för tiden. Känns som varenda företag fuskar med förbruknings siffror, dom kanske säger att den klarar av tex 500km på en tank men i själva verket klarar den sannolikt högst 400-450 om man kör väldigt lugnt.

Där var en blogg om körning med en Tesla genom Europa.   Jag kommer bara inte ihåg vad den hette tongue

Ger du full fräs så håller den såklart inte så länge.   Du får ju köra ecodriving där med höddedu.

Du kan kränga en model s för 499 tusen på blocket.   
Och begagnad vill jag säga att de ändå är mer värt än en v90 för 600 tusen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang