Mini Paceman - Missljud från något hjul?

H4ST That Shit Cray
18 februari 2018 · 1 087 Inlägg

Hej!

Har uppstått ett missljud i min Mini Paceman JCW, jag har rätt svårt för att beskriva det.
Jag tycker inte att ljudet uppstår förrän man kör över ca 20km/t. Och då låter det som att något tar i efter varje gång hjulet har snurrat ett varv. Ett typ då hasande ljud. Detta förstärks om man kör genom en rondell i säg typ 30-40, då låter det betydligt högre och mer mot ett klonkade ljud.
Haft inne bilen på verkstad i ca 5min där dom bara lyfte upp den snabbt för att känna på lite leder och drivaxlar (bilen är fyrhjulsdriven). Han kunde inte hitta något, men det var en gratis felsökning som han bara klämde in snabbt.
Bilen har besiktigats efter missljudet uppkommit och jag bad dom verkligen söka igenom bilen och känna på allt extra noga. Han hittade heller inget..
Besiktningsgubben trodde att det var bromsrelaterat och att det skulle gå att bromsa bort, men jag är osäker, har bromsat in hårdare vid några tillfällen nu men väglaget tillåter inte alltid det just nu.. Har en tanke på att plocka ned bromsarna och göra rent och smörja upp allt lite grann.
Men jag känner inte av något i bromspedalen eller ratten. Bilen vibrerar heller inget. Man kan eventuellt känna lite i golvet ibland på bilen, men det kan vara inbillning med.

Idéer?

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
AOTP
18 februari 2018 · 140 Inlägg

Början till dåligt hjullager annars kanske? Har lika symptom på min fast lite längre gånget möjligtvis. Börjar låta runt 70 för mig men sweetspoten är runt 110-130, då låter det ordentligt. Låter även mer i rondeller och när man kastar bilen lite.

H4ST That Shit Cray
18 februari 2018 · 1 087 Inlägg

AOTP skrev:
Början till dåligt hjullager annars kanske? Har lika symptom på min fast lite längre gånget möjligtvis. Börjar låta runt 70 för mig men sweetspoten är runt 110-130, då låter det ordentligt. Låter även mer i rondeller och när man kastar bilen lite.

Kan vara! Men har låtit i säkert en månad innan jag åkte till verkstad å besiktning och dom kan inte hitta någon antydan till det sad
Ah okej! Ja mitt börjar låta som sagt runt 20 sen ökar ljudet som uppkommer i takt med att hjulen går snabbare, men det blir inte högre volym på ljudet eller va man ska säga. Motorvägsfart hörs det knappt då hjulen snurrar så snabbt smile

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
AOTP
18 februari 2018 · 140 Inlägg

Kan vara! Men har låtit i säkert en månad innan jag åkte till verkstad å besiktning och dom kan inte hitta någon antydan till det sad
Ah okej! Ja mitt börjar låta som sagt runt 20 sen ökar ljudet som uppkommer i takt med att hjulen går snabbare, men det blir inte högre volym på ljudet eller va man ska säga. Motorvägsfart hörs det knappt då hjulen snurrar så snabbt smile

Åkte in och besikta min förra fredagen även fast ja kände glappet när ja rucka hjulet från 12 och 6 med bilen upphissad och det lät som sagt även i fart men besgubben sa inget så vet inte hur petiga dom är med det där men. Bytte det igår nu ändå då men gick igenom besiktning.

H4ST That Shit Cray
19 februari 2018 · 1 087 Inlägg

AOTP skrev:

Kan vara! Men har låtit i säkert en månad innan jag åkte till verkstad å besiktning och dom kan inte hitta någon antydan till det sad
Ah okej! Ja mitt börjar låta som sagt runt 20 sen ökar ljudet som uppkommer i takt med att hjulen går snabbare, men det blir inte högre volym på ljudet eller va man ska säga. Motorvägsfart hörs det knappt då hjulen snurrar så snabbt smile

Åkte in och besikta min förra fredagen även fast ja kände glappet när ja rucka hjulet från 12 och 6 med bilen upphissad och det lät som sagt även i fart men besgubben sa inget så vet inte hur petiga dom är med det där men. Bytte det igår nu ändå då men gick igenom besiktning.

Ah okej! Ja på min bil finns de inga glapp tyvärr hmm

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang