Automat eller Manuell låda?

panda666
18 februari 2018 · 4 228 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Helt klart automat, speciellt med dagens moderna automatlådor och i synnerhet dubbelkopplingslådor är såpass bra och snabba att det inte finns någon anledning att välja manuell smile

Det är bara vid valet mellan steglös automat vs manuell som jag hade valt en manuell. Inte för att dem steglösa är dåliga på något sätt, bara tråkiga och dess karaktär passar inte mig.

jag hajar inte, vad äre med steglös automat som är tråkig och karaktär som inte passar dig? den är ju mycket bättre än vanlig automat??!! har kört steglös auto nu i runt 5 månader och kan inget annat än att tycka om det! Går ju hur bra som helst och utan någon form av ryck, hänger inte med riktigt vad folk menar. Alla andra automater rycker och växlar ju hela tiden, äre sånt folk vill ha? är man masochist och vill känna av växlingar och ryckigheter hela tiden? steglös=mjukt, smidigt,ryckfritt. hur kan det finnas en karaktär som inte passar en i det? Ser absolut inget negativt i det och jag har tom prövat att dra en sladd nån dag och det gick utan problem alls. så skulle jättegärna vilja ha en mer djupgående förklaring till varför den är tråkig? hjälp mig förstå till varför dom är så tråkiga.

xXSammy
18 februari 2018 · 6 566 Inlägg

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Helt klart automat, speciellt med dagens moderna automatlådor och i synnerhet dubbelkopplingslådor är såpass bra och snabba att det inte finns någon anledning att välja manuell smile

Det är bara vid valet mellan steglös automat vs manuell som jag hade valt en manuell. Inte för att dem steglösa är dåliga på något sätt, bara tråkiga och dess karaktär passar inte mig.

jag hajar inte, vad äre med steglös automat som är tråkig och karaktär som inte passar dig? den är ju mycket bättre än vanlig automat??!! har kört steglös auto nu i runt 5 månader och kan inget annat än att tycka om det! Går ju hur bra som helst och utan någon form av ryck, hänger inte med riktigt vad folk menar. Alla andra automater rycker och växlar ju hela tiden, äre sånt folk vill ha? är man masochist och vill känna av växlingar och ryckigheter hela tiden? steglös=mjukt, smidigt,ryckfritt. hur kan det finnas en karaktär som inte passar en i det? Ser absolut inget negativt i det och jag har tom prövat att dra en sladd nån dag och det gick utan problem alls. så skulle jättegärna vilja ha en mer djupgående förklaring till varför den är tråkig? hjälp mig förstå till varför dom är så tråkiga.

"Jag förstår inte hur du kan tycka om A just för jag gillar B mer ?"
Masochist typ för att känna en bil växla? Do you even know what pain is? wink
Borde uppsöka läkare om du får så ont av det lilla "rycket" som blir vid växling

IOF har jag en riktig steglös automat, inget modernt skärp

Senast redigerat av xXSammy (18 februari 2018)

De/Dem
-Akerfeldt-
18 februari 2018 · 2 638 Inlägg

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Helt klart automat, speciellt med dagens moderna automatlådor och i synnerhet dubbelkopplingslådor är såpass bra och snabba att det inte finns någon anledning att välja manuell smile

Det är bara vid valet mellan steglös automat vs manuell som jag hade valt en manuell. Inte för att dem steglösa är dåliga på något sätt, bara tråkiga och dess karaktär passar inte mig.

jag hajar inte, vad äre med steglös automat som är tråkig och karaktär som inte passar dig? den är ju mycket bättre än vanlig automat??!! har kört steglös auto nu i runt 5 månader och kan inget annat än att tycka om det! Går ju hur bra som helst och utan någon form av ryck, hänger inte med riktigt vad folk menar. Alla andra automater rycker och växlar ju hela tiden, äre sånt folk vill ha? är man masochist och vill känna av växlingar och ryckigheter hela tiden? steglös=mjukt, smidigt,ryckfritt. hur kan det finnas en karaktär som inte passar en i det? Ser absolut inget negativt i det och jag har tom prövat att dra en sladd nån dag och det gick utan problem alls. så skulle jättegärna vilja ha en mer djupgående förklaring till varför den är tråkig? hjälp mig förstå till varför dom är så tråkiga.

Känslan av att det slirar och varvar och låter som om motorn håller på att haverera vid gaspådrag tilltalar mig inte, den karaktären passar inte min smak och körstil, därav tycker jag en sådan låda är tråkig. Mer djupgående analys får du inte wink

panda666
18 februari 2018 · 4 228 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Helt klart automat, speciellt med dagens moderna automatlådor och i synnerhet dubbelkopplingslådor är såpass bra och snabba att det inte finns någon anledning att välja manuell smile

Det är bara vid valet mellan steglös automat vs manuell som jag hade valt en manuell. Inte för att dem steglösa är dåliga på något sätt, bara tråkiga och dess karaktär passar inte mig.

jag hajar inte, vad äre med steglös automat som är tråkig och karaktär som inte passar dig? den är ju mycket bättre än vanlig automat??!! har kört steglös auto nu i runt 5 månader och kan inget annat än att tycka om det! Går ju hur bra som helst och utan någon form av ryck, hänger inte med riktigt vad folk menar. Alla andra automater rycker och växlar ju hela tiden, äre sånt folk vill ha? är man masochist och vill känna av växlingar och ryckigheter hela tiden? steglös=mjukt, smidigt,ryckfritt. hur kan det finnas en karaktär som inte passar en i det? Ser absolut inget negativt i det och jag har tom prövat att dra en sladd nån dag och det gick utan problem alls. så skulle jättegärna vilja ha en mer djupgående förklaring till varför den är tråkig? hjälp mig förstå till varför dom är så tråkiga.

Känslan av att det slirar och varvar och låter som om motorn håller på att haverera vid gaspådrag tilltalar mig inte, den karaktären passar inte min smak och körstil, därav tycker jag en sådan låda är tråkig. Mer djupgående analys får du inte wink

ok jag får helt enkelt acceptera  det att du inte trivs med en sån låda, för mig är det helt tvärtom och känns som det absolut bästa, för mig låter det inte alls som att motorn havererar eller tokvarvar, utan känns smidigt och fint. Mycket bättre låda än vad som finns i vanliga moderna diesel osv. Jämför ja tex me volvo så har dom ryckiga lådor. Tar man spaken från p till D tex så finns det något ryck här o där. Audi och bmw verkar ha smidigare lådor men dom som sitter i hybrider tex prius,ayrus,lexus dom är skitmjuka och sköna.

@Sammy: hehe du är rolig^^ jag får ont i rumpan av alla ryck även fast det kan vara skönt ibland;) men känns konstigt för mig hur folk undviker cvt och vill ha istället lådor som håller på växlar fram o tbax hela tiden. Pain säger du? värsta ja vet är när man slår liltån på bordskanten vid soffan..förjävligt ont.

Utmarks-Loke
18 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Manuell i en entusiastbil men i släden man tar sig till jobbet i kunde det lika gärna varit automat. Allting annat är ju automatiskt nu för tiden så varför växla själv? Så länge det inte finns krav på njutning i bilkörandet kan man väl ha automat då.

Jesper328
18 februari 2018 · 2 333 Inlägg

Manuell alla dagar i veckan.
Har aldrig kört en automatare som inte gjort mig förbannad, förutom en gammal Challenger med en 727:a(?).
DSG t.ex är ju djävulens påfund.

Up the RA
Evildan
18 februari 2018 ·

xXSammy skrev:

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Helt klart automat, speciellt med dagens moderna automatlådor och i synnerhet dubbelkopplingslådor är såpass bra och snabba att det inte finns någon anledning att välja manuell smile

Det är bara vid valet mellan steglös automat vs manuell som jag hade valt en manuell. Inte för att dem steglösa är dåliga på något sätt, bara tråkiga och dess karaktär passar inte mig.

jag hajar inte, vad äre med steglös automat som är tråkig och karaktär som inte passar dig? den är ju mycket bättre än vanlig automat??!! har kört steglös auto nu i runt 5 månader och kan inget annat än att tycka om det! Går ju hur bra som helst och utan någon form av ryck, hänger inte med riktigt vad folk menar. Alla andra automater rycker och växlar ju hela tiden, äre sånt folk vill ha? är man masochist och vill känna av växlingar och ryckigheter hela tiden? steglös=mjukt, smidigt,ryckfritt. hur kan det finnas en karaktär som inte passar en i det? Ser absolut inget negativt i det och jag har tom prövat att dra en sladd nån dag och det gick utan problem alls. så skulle jättegärna vilja ha en mer djupgående förklaring till varför den är tråkig? hjälp mig förstå till varför dom är så tråkiga.

"Jag förstår inte hur du kan tycka om A just för jag gillar B mer ?"
Masochist typ för att känna en bil växla? Do you even know what pain is? wink
Borde uppsöka läkare om du får så ont av det lilla "rycket" som blir vid växling

IOF har jag en riktig steglös automat, inget modernt skärp

Planetväxeln uppfanns i Grekland ca 500 f.Kf, i slutet av vår bronsålder dvs. Så visst är det ett modernt påfund. big_smile
CVT är betydligt modernare då den först kända konstruerades av Leonardo från Vinci i slutet av 1400talet, alltså i runda slängar 2000år efter planethjulet.

Hub van Doorne, jag är skeptisk!
https://i2.ytimg.com/vi/UmAgdCMcW-4/0.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2018 · 13 669 Inlägg

manuellt..  om man har 2fungerande fötter och en höger arm. 

skulle aldrig välja en beg bil med automat.. det är som att be om problem..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 februari 2018 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:
manuellt..  om man har 2fungerande fötter och en höger arm. 

skulle aldrig välja en beg bil med automat.. det är som att be om problem..

Jag har haft 15-20 beg automatbilar men inte haft några problem alls med lådorna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
18 februari 2018 · 7 268 Inlägg

manuell för att den är 100ggr trevligare att sladda med,, mkt lättare att hålla koll på arslet i en manuell bil wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Utmarks-Loke
18 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Man har mer kontroll över kraften med manuell låda men framför allt är det gummibandskänslan i gamla automatlådor som jag hatar. Kraften skall inte gå via vätska, det skall vara stumma och solida material från vevaxel till däck. Okey då, jag tolererar hardyskivan men sen är det stopp.

Senast redigerat av Svarte_Orm (18 februari 2018)

mb_pucken
18 februari 2018 · 5 083 Inlägg

Automat alla dagar i veckan så länge det inte är cvt, det gillar jag inte alls :-) mest för det slirar och varvar. Är dock fullt medveten om fördelarna :-)
Lådan i min c 320cdi tilltalar mig  på alla sätt. Låga varvtal och inget slir men ändå mjuk och bekväm. Kan bli lite hoppig i 80då den växlar onödigt mycket mellanväxel  6 och 7 men det kan ja leva med :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jokabsson
18 februari 2018 · 1 172 Inlägg

Dieselbilarna jag kört med manuell låda låter plågade så fort man kommer över 3000rpm, så jag kör hellre med automat i dieseldrivet och låta bilen välja växel själv. Blir bättre så.

Bensindrivet är en helt annan sak. Särskilt i min nuvarande kärra. Vrid finns överallt och ju högre man varvar, desto bättre låter motorn. Behöver inte växla så mycket som jag upplever att jag får göra i en manuell diesel. Den trivs lissom i hela registret.

ZHP 8 vxl auto ska dock vara en riktig pärla, så blir det nyare bil i framtiden så kommer valet förmodligen luta åt automat just för att det är enklare att köra när man bara vill ta sig till punkt B.

Senast redigerat av Cracksoup (18 februari 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2018 · 6 271 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
manuellt..  om man har 2fungerande fötter och en höger arm. 

skulle aldrig välja en beg bil med automat.. det är som att be om problem..

Jag har haft 15-20 beg automatbilar men inte haft några problem alls med lådorna.

/Benny

Har en Trans Am GTA -87a med automat, fungerar utmärkt.
Köpte även en vinterbil, en Mitsubishi Galant -97a med V6 och automat. Fungerar också utmärkt.
Hade en BMW 530D E60 förut, också automat, kanontrevlig bil. Inga bekymmer där.

Alla tre var/är begagnade bilar.
Däremot är det ju rätt viktigt att man provkör bilen innan köp och känner att automatlådan växlar som den ska.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
18 februari 2018 ·

Många brukar mena att en automatväxlad bil inte är sportig...vi säger väl så då och förtränger diverse modeller såsom Aventador, 458, 991 och Veyron för att nämna några. wink

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/80/8044421590.jpg
Brukar anses som en relativt "sportigt bil har jag för mig.

Senast redigerat av Evildan (18 februari 2018)

Low
18 februari 2018 · 3 296 Inlägg

Visst är det nyttigt att nyttja båda benen i en full manuel bil.

https://youtu.be/SODkqQ8yO7U

Brådhis * Voff voff *
19 februari 2018 · 10 244 Inlägg

Att vilja ha manuell växellåda är lika logiskt som att aktivt välja fönstervevar...

Automat är en självklarhet. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
19 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Nästa steg efter automatlåda är att man vill ha en självkörande bil så man slipper styra själv också...

granadadr
19 februari 2018 · 7 268 Inlägg

alla är olika,, endel gillar att KÖRA bil, endel att ÅKA bil,, smile

Low
19 februari 2018 · 3 296 Inlägg

Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang