Automat eller Manuell låda?

torsen
20 augusti 2018 · 7 198 Inlägg

Eftersom vi redan spårat ur så...……..
Körde en Bedford Bulldogg utan vare sig styrservo eller synkad låda ett tag efter lumpen.

Missade man en växel gick det som en stöt från handen via armen upp till axeln och ryggen.

jaka54
20 augusti 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
I stockholmstrafiken finns det väl ingen anledning att välja manuell låda?! Automat så klart! Helst DSG/PDK.

Brådhis * Voff voff *
21 augusti 2018 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:
har automat på min buss och jag hatar det..    den väljer ALDRIG rätt växel den väljer ALLTID att växla när det inte passar. och den fattar aldrig vad man tänker göra.. rulla in mot en rondell och man ser att det är fritt och att slå ner gaspedalen kommer resultera i att den inte vet vilken växel den ska välja så det tar 5sec innan den lägger i en växel   samma sak när man rullar fram till en korsning.. så man måste stanna eller välja manuellt läge för att man ska kunna köra ut i en korsning när det är tight   dessutom på bussarna blir skiten så förbannat jävla trötta..    och jag växlar en manuell låda  på 1/10 av tiden en automat tar på sig att få i en växel på bussar som har identiska lådor men ena är styrd via en dator och växlar själv och en manuell är som det låter helt och hållet

Låter som Neoplan/MAN...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jormungandr
28 november 2019 · 2 Inlägg

kan man inte köra bil alt. har någon form av handikapp så är automat jätte bra. men om man vill KÖRA bil så är det inget att diskutera. paddlar är löjligt om det inte råkar vara en Porsche GT3 eller Ferrari. har en kompis med paddlar på sin 90hk diesel. supermanligt.

Jesper328
28 november 2019 · 2 333 Inlägg

Jormungandr skrev:
kan man inte köra bil alt. har någon form av handikapp så är automat jätte bra. men om man vill KÖRA bil så är det inget att diskutera. paddlar är löjligt om det inte råkar vara en Porsche GT3 eller Ferrari. har en kompis med paddlar på sin 90hk diesel. supermanligt.

Kan hålla med dig till viss mån, i en busbil så är ju manuell låda att föredra.
Men när det kommer till en bruksbil så finns det ju inte en sportmössa att jag köper en manuell.
Efter att ha kört mycket i stan, samt stått i köer med stenhårda tryckplattor och on/off-kopplingar så är jag förbannat less på manuella lådor.

Automatare är överlägsna i de flesta situationer.

Up the RA
Meaganeowner
28 november 2019 · 2 250 Inlägg

malus skrev:
Tokiga människor som köper NYA bilar!
Skulle inte ha för mig att köpa en NY  med de priser som man får ge idag..
Nä, billigt och bra räcker, för så fort man kommer utanför butiken så har värdet minskat med några 10tusen. .
Bortslängda pengar för något som snabbt blir begagnat..
Hur tänker folk egentligen?

Lite O T

Ser i lokalbladet att en 1917 års Bose-17, som kostade 225' nu säljes för 144'.
Gått endast 2200 mil.

Typ 40 000 kr i värdeminskning per år. Eller om man så vill. Ca 40 kr/mil i ren värdeminskning! O så var det drift...
Onödigt dyrt kan man tycka, då jag åker 30 km för att handla mjölk.

Så därför följer jag Forumet med stort intresse, för att hålla igång mina gamla bilar. Förra kostade ca 14 kr milen, inklusiva allt.
Blev hyfsat dyr mjölk alikevel.

BT

Senast redigerat av Meaganeowner (28 november 2019)

Utmarks-Loke
28 november 2019 · 5 813 Inlägg

Meaganeowner skrev:

malus skrev:
Tokiga människor som köper NYA bilar!
Skulle inte ha för mig att köpa en NY  med de priser som man får ge idag..
Nä, billigt och bra räcker, för så fort man kommer utanför butiken så har värdet minskat med några 10tusen. .
Bortslängda pengar för något som snabbt blir begagnat..
Hur tänker folk egentligen?

Lite O T

Ser i lokalbladet att en 1917 års Bose-17, som kostade 225' nu säljes för 144'.
Gått endast 2200 mil.

Typ 40 000 kr i värdeminskning per år. Eller om man så vill. Ca 40 kr/mil i ren värdeminskning! O så var det drift...
Onödigt dyrt kan man tycka, då jag åker 30 km för att handla mjölk.

Så därför följer jag Forumet med stort intresse, för att hålla igång mina gamla bilar. Förra kostade ca 14 kr milen, inklusiva allt.
Blev hyfsat dyr mjölk alikevel.

BT

Fattar ingenting. Jag vet inte vad modellen är för något, den verkar extremt gammal och jag hänger inte med i hur du räknar värdeminskning

Cuefa Ain't no place like home...
28 november 2019 · 4 628 Inlägg

Förutom att det här kan bli årets trådlyft så måste jag nog hålla med om att busbilar gärna får vara manuella (Min Audi V8 som var manuell var SJUKT rolig!) men till vardags är automat regerande.
Sen finns det ju olika sorters automat också, jag kör själv en VAG-bil med DSG (Ve o fasa! yikes) och tycker den är otroligt skön att köra. På måndag blir det en ny större VAG med DSG även denna gång.
Vanliga automatlådor är som regel lite långsammare på att reagera och drar oftast (men inte alltid) mer bränsle. CVT-växellådor som t.ex Subaru kör med nuförtiden är de i särklass mest bekväma att köra, men så otroligt själ-lösa i min mening.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2019 · 17 380 Inlägg

Bara på den korta tiden tråden har levt så har elbilar slagit igenom rejält. Inte så konstigt kanske då bränslekostnaderna är försumbara (än så länge)

Men valet är låda är enkelt. Det finns ju ingen. Kör själv en i nuläget. Mycket bekvämt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
28 november 2019 · 4 228 Inlägg

Jormungandr skrev:
kan man inte köra bil alt. har någon form av handikapp så är automat jätte bra. men om man vill KÖRA bil så är det inget att diskutera. paddlar är löjligt om det inte råkar vara en Porsche GT3 eller Ferrari. har en kompis med paddlar på sin 90hk diesel. supermanligt.

oj shit bäst att vi aktar oss från denne karl som kör endast manuell och utan nån jäkla paddel fason. Riktiga karlar kör helst inget alls utan hoppar och flyger hela vägen till där dom ska, helst me halvöppnad tröja så man ser brösthåret.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2019 · 13 673 Inlägg

Ivel skrev:

Jormungandr skrev:
kan man inte köra bil alt. har någon form av handikapp så är automat jätte bra. men om man vill KÖRA bil så är det inget att diskutera. paddlar är löjligt om det inte råkar vara en Porsche GT3 eller Ferrari. har en kompis med paddlar på sin 90hk diesel. supermanligt.

Då är alltså paddlar löjligt på en Gallardo eller Holmbergaren, Veyron.

ja..  det är riktigt töntigt..  det är när man har råd men inte kunskapen att köra riktig bil. smile  finns inget som slår en manuell turbobil  fulla muggar


https://youtu.be/2Df-9q9qHIw?t=982

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xebers76
28 november 2019 · 2 250 Inlägg

Ärlig fråga:

Om ni hade tagit erat körkort idag år 2019, hade ni tagit för manuell/automat eller endast automat?

Jag frågar detta då väldigt många här hyllar automat som den enda logiska lösningen. tongue

Äger/ägt bilar med båda och man liksom anpassar sig och bara kör liksom, sen att vi som människor för varje år blir mer lata och bekväma är ju såklart en anledning till fler automat.

Dagens manuella bilar är i regel väldigt fina att köra, inte alls som förr. (Okej inte ALLA såklart)

Till er som står i kö väldigt mycket har jag full förståelse för att ni vill ha automat.

Året 2014 ville jag köpa en Honda Accord Diesel ca årsmodell 2006. Den motorn i den karossen finns inte med automat, så det blev en manuell, och den var en rackarns bra manuell låda.

Utmarks-Loke
28 november 2019 · 5 813 Inlägg

Xebers76 skrev:
Om ni hade tagit erat körkort idag år 2019, hade ni tagit för manuell/automat eller endast automat?

Knepig fråga eftersom man ofta behöver körerfarenhet för att börja uppskatta manuell. Som körskolelev är växlingen nog mest till bekymmer. Men folk i omgivningen hade ju sett lite konstigt på en om man fått automatkort, lite som de skolbarn som hade en personlig assistent med sig hela tiden. Även om man inte såg något på dom förstod man ju att inte allt stod rätt till, så att säga

Brådhis * Voff voff *
28 november 2019 · 10 244 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ärlig fråga:

Om ni hade tagit erat körkort idag år 2019, hade ni tagit för manuell/automat eller endast automat?

Självklart för både och. Varför? För att jag inte alltid kommer köra bilar jag själv valt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2019 · 14 007 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ärlig fråga:

Om ni hade tagit erat körkort idag år 2019, hade ni tagit för manuell/automat eller endast automat?

Jag frågar detta då väldigt många här hyllar automat som den enda logiska lösningen. tongue

Äger/ägt bilar med båda och man liksom anpassar sig och bara kör liksom, sen att vi som människor för varje år blir mer lata och bekväma är ju såklart en anledning till fler automat.

Dagens manuella bilar är i regel väldigt fina att köra, inte alls som förr. (Okej inte ALLA såklart)

Till er som står i kö väldigt mycket har jag full förståelse för att ni vill ha automat.

Året 2014 ville jag köpa en Honda Accord Diesel ca årsmodell 2006. Den motorn i den karossen finns inte med automat, så det blev en manuell, och den var en rackarns bra manuell låda.

Jag hade tagit manuell/automat bara för att det finns fortfarande en hel del töntlådor i trafik. Försöker att endast köra automat. Nu har jag den andra arbetsbilen i rad med automat. Varför i hela friden ska man köra en arbetsbil med manuell när den går 95% i stan. Jag tror faktiskt att 95% av alla arbetsbilar som säljs har töntlådor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
candyweiss
28 november 2019 · 863 Inlägg

Brådhis skrev:

Xebers76 skrev:
Ärlig fråga:

Om ni hade tagit erat körkort idag år 2019, hade ni tagit för manuell/automat eller endast automat?

Självklart för både och. Varför? För att jag inte alltid kommer köra bilar jag själv valt...

//Brådhis

Det räcker att du tar för manuell smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
28 november 2019 · 863 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ärlig fråga:

Om ni hade tagit erat körkort idag år 2019, hade ni tagit för manuell/automat eller endast automat?

Jag frågar detta då väldigt många här hyllar automat som den enda logiska lösningen. tongue

Äger/ägt bilar med båda och man liksom anpassar sig och bara kör liksom, sen att vi som människor för varje år blir mer lata och bekväma är ju såklart en anledning till fler automat.

Dagens manuella bilar är i regel väldigt fina att köra, inte alls som förr. (Okej inte ALLA såklart)

Till er som står i kö väldigt mycket har jag full förståelse för att ni vill ha automat.

Året 2014 ville jag köpa en Honda Accord Diesel ca årsmodell 2006. Den motorn i den karossen finns inte med automat, så det blev en manuell, och den var en rackarns bra manuell låda.

Jag vet en kille med körskola. Han har två bilar, båda är automat då i stort sett ingen vill ta körkort för manuell mera.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
28 november 2019 · 10 244 Inlägg

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

Xebers76 skrev:
Ärlig fråga:

Om ni hade tagit erat körkort idag år 2019, hade ni tagit för manuell/automat eller endast automat?

Självklart för både och. Varför? För att jag inte alltid kommer köra bilar jag själv valt...

//Brådhis

Det räcker att du tar för manuell smile

Lustigkurre... Hade jag skrivit "bara manuell" hade du svarat att jag får köra automat ändå... Jag tror du förstod vad jag menade va? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
28 november 2019 · 863 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

Självklart för både och. Varför? För att jag inte alltid kommer köra bilar jag själv valt...

//Brådhis

Det räcker att du tar för manuell smile

Lustigkurre... Hade jag skrivit "bara manuell" hade du svarat att jag får köra automat ändå... Jag tror du förstod vad jag menade va? wink

//Brådhis

Hur ser man att en bil är från Spanien?

Den har manuel växellåda big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2019 · 17 380 Inlägg

Regelverket håller redan på att luckras upp. Man kan under vissa förutsättningar ta C-kort med en automatbil men även få behörighet för en manuellt växlad lastbil på köpet.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor … orighet-c/

Det ligger även som förslag att man ska kunna köra upp i en automatbil men lik förbannat få kort för manuell.  Jag körde senast idag en 6-växlad manuell personbil, givetvis kan ingen känna i bilen när jag växlar. Men tycker det är tråkigt att rycka i spaken utan anledning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang