Automat eller Manuell låda?

granadadr
28 november 2019 · 7 269 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Regelverket håller redan på att luckras upp. Man kan under vissa förutsättningar ta C-kort med en automatbil men även få behörighet för en manuellt växlad lastbil på köpet.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor … orighet-c/

Det ligger även som förslag att man ska kunna köra upp i en automatbil men lik förbannat få kort för manuell.  Jag körde senast idag en 6-växlad manuell personbil, givetvis kan ingen känna i bilen när jag växlar. Men tycker det är tråkigt att rycka i spaken utan anledning.

tycker det vore dumt att få manuell på köpet,,  tycker folk är nog dåliga på att köra som det är wink  och ska dem DESSUTOM få köra något dem ej kan,, så blir det ju än värre,, se bara på alla drl idioter nuförtiden,, som inte ens VET hur man slår på lyset,, SUCK

Senast redigerat av granadadr (28 november 2019)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2019 · 14 007 Inlägg

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Regelverket håller redan på att luckras upp. Man kan under vissa förutsättningar ta C-kort med en automatbil men även få behörighet för en manuellt växlad lastbil på köpet.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor … orighet-c/

Det ligger även som förslag att man ska kunna köra upp i en automatbil men lik förbannat få kort för manuell.  Jag körde senast idag en 6-växlad manuell personbil, givetvis kan ingen känna i bilen när jag växlar. Men tycker det är tråkigt att rycka i spaken utan anledning.

tycker det vore dumt att få manuell på köpet,,  tycker folk är nog dåliga på att köra som det är wink  och ska dem DESSUTOM få köra något dem ej kan,, så blir det ju än värre,, se bara på alla drl idioter nuförtiden,, som inte ens VET hur man slår på lyset,, SUCK

Precis, totalt avsaknad av lysande baklyse när det är beckmörkt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2019 · 17 385 Inlägg

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Regelverket håller redan på att luckras upp. Man kan under vissa förutsättningar ta C-kort med en automatbil men även få behörighet för en manuellt växlad lastbil på köpet.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor … orighet-c/

Det ligger även som förslag att man ska kunna köra upp i en automatbil men lik förbannat få kort för manuell.  Jag körde senast idag en 6-växlad manuell personbil, givetvis kan ingen känna i bilen när jag växlar. Men tycker det är tråkigt att rycka i spaken utan anledning.

tycker det vore dumt att få manuell på köpet,,  tycker folk är nog dåliga på att köra som det är wink  och ska dem DESSUTOM få köra något dem ej kan,, så blir det ju än värre,, se bara på alla drl idioter nuförtiden,, som inte ens VET hur man slår på lyset,, SUCK

Du har rätt. Jag slår på ljuset manuellt när väder, ljus kräver.
Min fru har fullt B-kort men kan inte komma från vår uppfart i en manuell bil. Vi har provat.. Hon har alltid kört automat efter sin uppkörning i princip. Hur fasen man nu kan glömma hur man kopplar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
28 november 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Regelverket håller redan på att luckras upp. Man kan under vissa förutsättningar ta C-kort med en automatbil men även få behörighet för en manuellt växlad lastbil på köpet.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor … orighet-c/

Det ligger även som förslag att man ska kunna köra upp i en automatbil men lik förbannat få kort för manuell.  Jag körde senast idag en 6-växlad manuell personbil, givetvis kan ingen känna i bilen när jag växlar. Men tycker det är tråkigt att rycka i spaken utan anledning.

tycker det vore dumt att få manuell på köpet,,  tycker folk är nog dåliga på att köra som det är wink  och ska dem DESSUTOM få köra något dem ej kan,, så blir det ju än värre,, se bara på alla drl idioter nuförtiden,, som inte ens VET hur man slår på lyset,, SUCK

Du har rätt. Jag slår på ljuset manuellt när väder, ljus kräver.
Min fru har fullt B-kort men kan inte komma från vår uppfart i en manuell bil. Vi har provat.. Hon har alltid kört automat efter sin uppkörning i princip. Hur fasen man nu kan glömma hur man kopplar.

Jupp. Den känner man igen...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
trubbelturbo
28 november 2019 · 1 442 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Regelverket håller redan på att luckras upp. Man kan under vissa förutsättningar ta C-kort med en automatbil men även få behörighet för en manuellt växlad lastbil på köpet.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor … orighet-c/

Det ligger även som förslag att man ska kunna köra upp i en automatbil men lik förbannat få kort för manuell.  Jag körde senast idag en 6-växlad manuell personbil, givetvis kan ingen känna i bilen när jag växlar. Men tycker det är tråkigt att rycka i spaken utan anledning.

Been there,done that. Genomgick hela körutbildningen i en Volvo med I-shift "automatiserad manuell" men får ändå köra lastbil med manuell växellåda, även om jag aldrig gjort det. Trots att det är aningen mer avancerat med range och split jämfört med vanlig personbilsautomat. Underliga regler smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
28 november 2019 · 9 296 Inlägg

Jag börjar vänja mig vid cvt-lådan. Tack vare motorstark bil och elmotorn som knuffar på så ligger den på ca 1000-1200rpm på motorvägen. Absurt faktiskt. Sedan är det lite kul att den har paddlar. Hjälper till när man vill motorbromsa, växla ner med paddlarna. Inte så sportigt men praktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
29 november 2019 · 863 Inlägg

caromania skrev:
Jag börjar vänja mig vid cvt-lådan. Tack vare motorstark bil och elmotorn som knuffar på så ligger den på ca 1000-1200rpm på motorvägen. Absurt faktiskt. Sedan är det lite kul att den har paddlar. Hjälper till när man vill motorbromsa, växla ner med paddlarna. Inte så sportigt men praktiskt.

Paddlarna är även smidiga när man kör med släp tycker jag.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang