Skillnad kupéfläkt och fläktmoror?

Lindoz
20 februari 2018 · 15 Inlägg

Hej!
finns det någon vänlig själ här som kan förklara för en okunnig vad skillnaden är på en kupéfläkt och fläktmotor. Fläkten slutade fungera på saab 9-3 och fick offert från mekonomen där det står följande:

Fläktmotor, demontering och montering
* Arbete
* Kupéfläkt
kostnad 2500:-

idag ringer dom och säger att fläktmotorn är trasig så den behöver bytas och att kalaset kommer gå på ca 7000:-

så vad är skillnaden på den offerten jag fick och det nya dom säger?

tacksam för svar då jag inte förstår vad skillnaden är

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Kupefläkten startar man inifrån med ett vred och används till att få bort imma på rutorna t ex.
Fläktmotorn sitter mellan motorn och kylaren.
Har dom lyckats byta fel fläkt?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
21 februari 2018 · 10 388 Inlägg

insatsen skrev:
Kupefläkten startar man inifrån med ett vred och används till att få bort imma på rutorna t ex.
Fläktmotorn sitter mellan motorn och kylaren.
Har dom lyckats byta fel fläkt?

Och kupéfläkten har ingen motor då får vi anta utan drivs av....ett gummiband?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Annars är ju ett, åtminstone möjligt, alternativ att de tänkte att de bara skulle byta själva motorn till just kupéfläkten (där det som minimum utgörs av någon form av fläktblad och just en motor) och det senare visat sig att man inte kan byta "bara motorn".

Det bästa är givetvis att fråga vad ändringen innebär. Ett prishopp på 4500kr är ju ganska markant och skulle givetvis inte förklaras av ovan nämnda.

Så, be folket förklara sig, det är inte svårare än så.

Senast redigerat av it_mutt (21 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Fläktmotorn eller motorfläkten, det är frågan..
Inlägget ovan läst, men inte förstått..
Man kanske inte räknar en motor som går på el som motor?
Jag tror att TS ville byta/fixa fläkten  mellan motorn och kylaren..
Och så byter dom kupefläkten istället..smile

Senast redigerat av insatsen (21 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
21 februari 2018 · 10 388 Inlägg

insatsen skrev:
Fläktmotorn eller motorfläkten, det är frågan..
Inlägget ovan läst, men inte förstått..
Man kanske inte räknar en motor som går på el som motor?

Det jag menade var att det sitter en fläktmotor i kupefläkten..."kupefläkten" är enheten, dvs (fläkt)motor + någon variant av fläktblad.

Så menade jag.

Men som inflikat; om det skulle vara så att man först tänkte byta bara motorn i "kupefläkten" och sen det visade sig vara olösligt och man därför måste köpa en hel enhet (dvs motor + blad), så kan jag aldrig tänka mig att det skulle förklara prishoppet på 4500kr.

Är det däremot motorfläkten, så är det nog mer förståeligt. Inte för att jag vet hur jävligt det är att komma åt att byta på en SAAB, men lite dyrare delar och lite mer arbete än att byta ut kupéfläkten torde det allt vara.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Helt klart är det inte lätt dethär med fläktar och skruvar och bultar..wink
Jag läser med spänning vad slutklämmen i bult/skruvinlägget ska sluta med..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
21 februari 2018 · 10 388 Inlägg

insatsen skrev:
Helt klart är det inte lätt dethär med fläktar och skruvar och bultar..wink
Jag läser med spänning vad slutklämmen i bult/skruvinlägget ska sluta med..smile

Jag tror den tråden kommer övergå i frågan när nubb slutar vara nubb o blir spik wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lindoz
21 februari 2018 · 15 Inlägg

insatsen skrev:
Kupefläkten startar man inifrån med ett vred och används till att få bort imma på rutorna t ex.
Fläktmotorn sitter mellan motorn och kylaren.
Har dom lyckats byta fel fläkt?

felbeskrivningen de fick av mig var att "kupéfläkten slutat att fungera. det blåser inget."
väl på plats berättade jag även att vi har inte kollat säkringen till den men att den har visslat ett tag så gissar att den lagt av helt nu.

med detta menade jag att fläkten inne i bilen (som tar bort tex, imma) blåser inget oavsätt vilken styrka jag väljer. har jag uttryckt mig klantigt så dom har missuppfattat vilken fläkt jag pratar om? "blåser" fläktmotorn mellan motor och kylare som du nämner?

Lindoz
21 februari 2018 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

insatsen skrev:
Fläktmotorn eller motorfläkten, det är frågan..
Inlägget ovan läst, men inte förstått..
Man kanske inte räknar en motor som går på el som motor?

Det jag menade var att det sitter en fläktmotor i kupefläkten..."kupefläkten" är enheten, dvs (fläkt)motor + någon variant av fläktblad.

Så menade jag.

Men som inflikat; om det skulle vara så att man först tänkte byta bara motorn i "kupefläkten" och sen det visade sig vara olösligt och man därför måste köpa en hel enhet (dvs motor + blad), så kan jag aldrig tänka mig att det skulle förklara prishoppet på 4500kr.

Är det däremot motorfläkten, så är det nog mer förståeligt. Inte för att jag vet hur jävligt det är att komma åt att byta på en SAAB, men lite dyrare delar och lite mer arbete än att byta ut kupéfläkten torde det allt vara.

i samtalet sa dom att själva bladen på fläkten var kärva så det var tvungen att bytas och sen gick elen fran till motorn som styr fläkten men efter det kom det inte fram någon el så de var 95% säkra på att det var fel på motorn.
det som gör mig så fundersam är att det står "fläktmotor, demontering, montering" i offerten. kan man alltså köpa en kupéfläkt utan motor och den montering som står är borttagning av den befintliga motor som finns för att komma åt själva fläktbladen? när jag söker på deras hemsida på kupéfläkt ser det ju ut som att blad och motor kommer i ett färdigt faket lixom och sitter ihop?

givetvis ska dom få förklara sig men vill gärna ha lite kött på benen innan. annars kan dom prata bort mig hur mycket som helst då jag inte kan något om bilar.

Evildan
21 februari 2018 ·

Första offerten gäller arbetskostnad plus byte av själva fläkten, alltså fläktvingarna enkelt uttryckt.

Kostnadsförslag två inbegriper även den elektriska motorn som driver fläkten, fläktmotorn.

Att fläktmotorn är defekt är inget som upptäcks innan demontering.

CC72
21 februari 2018 · 1 661 Inlägg

4500:- för en fläktmotor lät väldigt dyrt.
Om jag hade gissat så hade jag trott på någonstans mellan 1-2000.

Är det ett fristående företag eller ingår dom i någon koncern?

Lindoz
21 februari 2018 · 15 Inlägg

Evildan skrev:
Första offerten gäller arbetskostnad plus byte av själva fläkten, alltså fläktvingarna enkelt uttryckt.

Kostnadsförslag två inbegriper även den elektriska motorn som driver fläkten, fläktmotorn.

Att fläktmotorn är defekt är inget som upptäcks innan demontering.

okej. tack så mycket för ett litet förtydligande :-)

Lindoz
21 februari 2018 · 15 Inlägg

CC72 skrev:
4500:- för en fläktmotor lät väldigt dyrt.
Om jag hade gissat så hade jag trott på någonstans mellan 1-2000.

Är det ett fristående företag eller ingår dom i någon koncern?

vad jag förstår skulle motorn kosta runt 3000:- och sen var det arbetskostnad på det som gör att det går upp. men man kan ju tycka att det inte borde bli så mycket extra arbete när dom redan demonterat motorn för att komma år fläktbladen isf.

Evildan
21 februari 2018 ·

Lindoz skrev:

Evildan skrev:
Första offerten gäller arbetskostnad plus byte av själva fläkten, alltså fläktvingarna enkelt uttryckt.

Kostnadsförslag två inbegriper även den elektriska motorn som driver fläkten, fläktmotorn.

Att fläktmotorn är defekt är inget som upptäcks innan demontering.

okej. tack så mycket för ett litet förtydligande :-)

De nada.
Jag tyckte det var mer av nytta för dig än en massa ovidkommande trams.

Priset på fläktmotorn kan variera beroende på årgång samt vilken typ av värmesystem din bil har. Det kan vara en fläkt för klimatanläggningssystem och en annan för bil med endast AC.

CC72
21 februari 2018 · 1 661 Inlägg

Nä arbetskostnaden har dom ju redan räknat med i första offerten och allting är löst så den "extra" kostnaden borde bestå av priset för fläktmotorn.

Hamilton
21 februari 2018 · 8 864 Inlägg

Dom menar nog fläkt och fläktregulator, det är ett vanligt fel på Ng 9-3 och för mig kosta det 6000kr att få det åtgärdat.

Fotograf på tierpidag.se
jaka54
21 februari 2018 · 5 716 Inlägg

Hej!
Kupéfläkt betyder betyder motor och fläktblad som pysar in luft i kupén! -Är vi överens?!
Har aldrig sett att man kan köpa bara elmotorn utan den kommer mig veterligt som en enhet (motor och fläktblad).
En sån ny enhet kostade till min Audi 100 ca 500kr (bytte för några år sedan). Jobbet gjorde jag själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-979f5c78feba13cd58bfbe4731c8c72a.jpg

Senast redigerat av jaka54 (21 februari 2018)

Evildan
21 februari 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Kupéfläkt betyder betyder motor och fläktblad som pysar in luft i kupén! -Är vi överens?!
Har aldrig sett att man kan köpa bara elmotorn utan den kommer mig veterligt som en enhet (motor och fläktblad).
En sån ny enhet kostade till min Audi 100 ca 500kr (bytte för några år sedan). Jobbet gjorde jag själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-979f5c78feba13cd58bfbe4731c8c72a.jpg

Här exempelvis säljs fläktmotorn separat och det är på intet vis ovanligt att så görs.
https://vparts.se/se/kupe-flakt-volvo-240-med-ac.html

https://vparts.se/media/catalog/product/cache/5/image/450x450/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/9/090320.jpg

Finns även till MB mfl.

https://www.yourex.se/Article?Artnr=95-620-3004

Senast redigerat av Evildan (21 februari 2018)

torsen
21 februari 2018 · 7 231 Inlägg

Ursäkta ett lite sent inlägg, men det är inte så att det bara är "reostaten" före fläktmotorn som är defekt?
Har bytt på några bilar.
Brukar kosta runt 5-hundringen.
Men på olika bilar fungerar det olika.
På Citroen och Jeep har man i alla fall högsta "farten" på fläkten - även om reostaten pajat.
Andra bilar blir fläkten helt död - vet inte hur det är med SAAB.

F ö tycker jag inte priset är ohemult för att byta kupéfläktmotor.
En av dom jobbigaste sakerna på en bil att byta - minns bytet på en 140!!!!!!!!!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Isåfall, om du har rätt dvs, så har ju TS blivit blåst på några tusenlappar..
Ja, det är rent ut sagt förskräckligt om det stämmer..
Men det är lätt att lura en som är okunnig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang