Skillnad kupéfläkt och fläktmoror?

CC72
21 februari 2018 · 1 661 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta ett lite sent inlägg, men det är inte så att det bara är "reostaten" före fläktmotorn som är defekt?
Har bytt på några bilar.
Brukar kosta runt 5-hundringen.
Men på olika bilar fungerar det olika.
På Citroen och Jeep har man i alla fall högsta "farten" på fläkten - även om reostaten pajat.
Andra bilar blir fläkten helt död - vet inte hur det är med SAAB.

F ö tycker jag inte priset är ohemult för att byta kupéfläktmotor.
En av dom jobbigaste sakerna på en bil att byta - minns bytet på en 140!!!!!!!!!

På en passat 3b/3bg tar det väl 30 minuter att plocka ner det men minns att på gamm-volvo var det hemskt!

Evildan
21 februari 2018 ·

torsen skrev:
Ursäkta ett lite sent inlägg, men det är inte så att det bara är "reostaten" före fläktmotorn som är defekt?
Har bytt på några bilar.
Brukar kosta runt 5-hundringen.
Men på olika bilar fungerar det olika.
På Citroen och Jeep har man i alla fall högsta "farten" på fläkten - även om reostaten pajat.
Andra bilar blir fläkten helt död - vet inte hur det är med SAAB.

F ö tycker jag inte priset är ohemult för att byta kupéfläktmotor.
En av dom jobbigaste sakerna på en bil att byta - minns bytet på en 140!!!!!!!!!

Det är oergonomiskt, jag har bytt kupéfläktar på uppskattningsvis 12-15 140/240 och det är inte den mest smidiga konstruktionen att demontera där bakom mittkonsollen, fötterna i taket och huvudet på golvet.
Smidigare på Volvo PV där den är monterad separat i motorutrymmet.

it_mutt Avstängd
21 februari 2018 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta ett lite sent inlägg, men det är inte så att det bara är "reostaten" före fläktmotorn som är defekt?
Har bytt på några bilar.
Brukar kosta runt 5-hundringen.
Men på olika bilar fungerar det olika.
På Citroen och Jeep har man i alla fall högsta "farten" på fläkten - även om reostaten pajat.
Andra bilar blir fläkten helt död - vet inte hur det är med SAAB.

F ö tycker jag inte priset är ohemult för att byta kupéfläktmotor.
En av dom jobbigaste sakerna på en bil att byta - minns bytet på en 140!!!!!!!!!

Beror ju givetvis på vilken bil du ska göra bytet. På en audi a6 c5 tar det..säkert...för någon som aldrig skruvat på en A6:a förr...15-20 minuter från det att man öppnar bildörren tills att man är klar och stänger den samma igen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang