Quadlock till mini ISO

RitPer
21 februari 2018 · 52 Inlägg

Hej!

Gör en lång historia kort.

Köpte en dosa från Connects2 till min Skoda Fabia -06 Radio (Symphony) för att få ut en AUX-ingång.

Nu visade det sig att det var mini ISO-kontakter på CD-växlar-uttaget i bak och dosan är försedd med sladd för Quadlock eller vad det heter.

Någon som vet om det finns konverters mellan systemen? I sådana fall var?

Hade gärna sluppit beställa en ny dosa för 500 kr med rätt kabel.

Har hittat lösa kontakter på Kjell men jag vet inte hur kablarna skall dras i sådana fall. Någon som vet?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … ane-p79107


Hälsning

Tobias

Bassiehof
21 februari 2018 · 1 777 Inlägg

Varför ens fundera på att köpa dyra kontakter när du ändå får skarva allting själv?

RitPer
21 februari 2018 · 52 Inlägg

Bassiehof skrev:
Varför ens fundera på att köpa dyra kontakter när du ändå får skarva allting själv?

Tack för svar.
Vet inte om jag hänger med på hur du menar men dosan levererades med kabel med en quadlockhona.

Radion har tydligen ISO.

Jag tänkte att jag kunde klippa bort quadlockhonan och skarva på en isohona likt den jag länkade? Bara jag kommer underfund med vilken tåt som ska vart.

Menar du att jag borde skarva direkt på radion utan kontakt?

Soulman
21 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Lägg in bilder på det du har. Quadlock är den stora fyrkantiga som sitter bak på din radio. Det som följer med ditt aux kit ska vara ett mindre kontaktstycke som ska monteras i din Quadlock.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
RitPer
21 februari 2018 · 52 Inlägg

Soulman skrev:
Lägg in bilder på det du har. Quadlock är den stora fyrkantiga som sitter bak på din radio. Det som följer med ditt aux kit ska vara ett mindre kontaktstycke som ska monteras i din Quadlock.

Kan ta lite bilder ikväll. Kontakten ska in i cdväxlaruttaget. C3 verkar den kallas på isokontakten.

8 stift på ISO 12 stift i quadlock.

RitPer
21 februari 2018 · 52 Inlägg

Så, kompletterar med lite bilder


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-73f595221659a9b7f34c220820caf759.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-cbe6218d2601facf0ceb05828bfcc3ca.jpg

Den vita kontakten sitter i dosan och är inte ISO. Andra bilden är baksidan på radion där kontakten enligt instruktion ska in i uttaget längst upp till höger.

Där finns på denna en kontakt med 3 poler överst sen 2 och under det 3 igen. Fattat det som att detta är ISO C3. Översta raden syns lite dåligt ser jag nu.

Jag vill alltså konvertera den vita till ISO. Det finns konvertera åt andra hållet men kan inte finna det åt andra hållet. Någon som vet?

Om jag köper de lösa isokontakterna hoppas jag kunna konvertera själv. Vad tror ni?

it_mutt Avstängd
21 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Inte så att dy glömt att beställa rätt adapterkablage? Inte säker på hur tillverkaren gör, men, ofta är det ju "samma skit med olika kablar" vilket då gör att man köper "huvudlådan" och sen får beställa kabeln till "sin bil" s.a.s. .

Nåja, bara en tanke

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bassiehof
21 februari 2018 · 1 777 Inlägg

RitPer skrev:

Bassiehof skrev:
Varför ens fundera på att köpa dyra kontakter när du ändå får skarva allting själv?

Tack för svar.
Vet inte om jag hänger med på hur du menar men dosan levererades med kabel med en quadlockhona.

Radion har tydligen ISO.

Jag tänkte att jag kunde klippa bort quadlockhonan och skarva på en isohona likt den jag länkade? Bara jag kommer underfund med vilken tåt som ska vart.

Menar du att jag borde skarva direkt på radion utan kontakt?

Om du inte vet vad som är vad spelar det ingen roll om du har en kontakt eller inte. Du behöver ett kopplingsschema.

RitPer
21 februari 2018 · 52 Inlägg

it_mutt skrev:
Inte så att dy glömt att beställa rätt adapterkablage? Inte säker på hur tillverkaren gör, men, ofta är det ju "samma skit med olika kablar" vilket då gör att man köper "huvudlådan" och sen får beställa kabeln till "sin bil" s.a.s. .

Nåja, bara en tanke

Jo, det är precis så. Det stod att den skulle passa enligt spelen men icke. Det är en lång historia bakom detta men det tog 2 år innan jag fick ur radion så jag såg det väldigt mycket försent. Kan därför inte lämna tillbaka.

Bassiehof skrev:

RitPer skrev:

Bassiehof skrev:
Varför ens fundera på att köpa dyra kontakter när du ändå får skarva allting själv?

Tack för svar.
Vet inte om jag hänger med på hur du menar men dosan levererades med kabel med en quadlockhona.

Radion har tydligen ISO.

Jag tänkte att jag kunde klippa bort quadlockhonan och skarva på en isohona likt den jag länkade? Bara jag kommer underfund med vilken tåt som ska vart.

Menar du att jag borde skarva direkt på radion utan kontakt?

Om du inte vet vad som är vad spelar det ingen roll om du har en kontakt eller inte. Du behöver ett kopplingsschema.

Nej, det är ju det jag främst eftersöker. Tänker att det borde finnas? Har hittat lite info men fortfarande osäker.

Nåväl, har köpt kontakterna och börjat klippa kablar! Hoppas någon kan komma med info om hur det ska kopplas!

it_mutt Avstängd
21 februari 2018 · 10 388 Inlägg

RitPer skrev:

it_mutt skrev:
Inte så att dy glömt att beställa rätt adapterkablage? Inte säker på hur tillverkaren gör, men, ofta är det ju "samma skit med olika kablar" vilket då gör att man köper "huvudlådan" och sen får beställa kabeln till "sin bil" s.a.s. .

Nåja, bara en tanke

Jo, det är precis så. Det stod att den skulle passa enligt spelen men icke. Det är en lång historia bakom detta men det tog 2 år innan jag fick ur radion så jag såg det väldigt mycket försent. Kan därför inte lämna tillbaka.

Bassiehof skrev:

RitPer skrev:

Tack för svar.
Vet inte om jag hänger med på hur du menar men dosan levererades med kabel med en quadlockhona.

Radion har tydligen ISO.

Jag tänkte att jag kunde klippa bort quadlockhonan och skarva på en isohona likt den jag länkade? Bara jag kommer underfund med vilken tåt som ska vart.

Menar du att jag borde skarva direkt på radion utan kontakt?

Om du inte vet vad som är vad spelar det ingen roll om du har en kontakt eller inte. Du behöver ett kopplingsschema.

Nej, det är ju det jag främst eftersöker. Tänker att det borde finnas? Har hittat lite info men fortfarande osäker.

Nåväl, har köpt kontakterna och börjat klippa kablar! Hoppas någon kan komma med info om hur det ska kopplas!

Faktum är att jag nu, efter lite funderande, insett att jag kanske har just en sådan (eller åtminstone från samma tillverkare) liggande i gömmorna. Dock med kablage. Det skulle kanske kunna vägleda något.

Ska se om jag har fel eller rätt för mig under kvällen här

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RitPer
21 februari 2018 · 52 Inlägg

it_mutt skrev:

RitPer skrev:

it_mutt skrev:
Inte så att dy glömt att beställa rätt adapterkablage? Inte säker på hur tillverkaren gör, men, ofta är det ju "samma skit med olika kablar" vilket då gör att man köper "huvudlådan" och sen får beställa kabeln till "sin bil" s.a.s. .

Nåja, bara en tanke

Jo, det är precis så. Det stod att den skulle passa enligt spelen men icke. Det är en lång historia bakom detta men det tog 2 år innan jag fick ur radion så jag såg det väldigt mycket försent. Kan därför inte lämna tillbaka.

Bassiehof skrev:

Om du inte vet vad som är vad spelar det ingen roll om du har en kontakt eller inte. Du behöver ett kopplingsschema.

Nej, det är ju det jag främst eftersöker. Tänker att det borde finnas? Har hittat lite info men fortfarande osäker.

Nåväl, har köpt kontakterna och börjat klippa kablar! Hoppas någon kan komma med info om hur det ska kopplas!

Faktum är att jag nu, efter lite funderande, insett att jag kanske har just en sådan (eller åtminstone från samma tillverkare) liggande i gömmorna. Dock med kablage. Det skulle kanske kunna vägleda något.

Ska se om jag har fel eller rätt för mig under kvällen här

Hade ju varit galet bra i sådana fall!

Soulman
21 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Ta en bild på din quadlock som sitter i bilen. Min erfarenhet från ett stort antal VAG bilar är att din vita ska in i quadlockstycket och det hela löser sig självt. Men jag misstänker att du inte har en quadlock.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
RitPer
21 februari 2018 · 52 Inlägg

Soulman skrev:
Ta en bild på din quadlock som sitter i bilen. Min erfarenhet från ett stort antal VAG bilar är att din vita ska in i quadlockstycket och det hela löser sig självt. Men jag misstänker att du inte har en quadlock.

Nej precis, verkar inte ha quadlock utan radio är ISO.

Nu har jag gissat lite och TROR att jag hittat rätt med polerna. Ny kontakt monterad! Tar dock ändå gärna emot scheman om någon finner.



https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-278d807de769a508838461d5f907c60b.jpg

Edit.
Hittade detta nu. Verkar stämma med det jag gjort! Blir intressant att se om detta fungerar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-35b30aa4e50a5b63c74dbfad58900314.jpg


Edit 2
Någon som kan lista ut vart jorden skall sättas? Nere till vänster är väl antennen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-ef65a9837f830b95aba5b11942bf2f0d.jpg

Senast redigerat av RitPer (21 februari 2018)

RitPer
22 februari 2018 · 52 Inlägg

Ja, då var allt ihopmonterat och det fungerar! Lite förvånad själv faktiskt smile

Så här blev det ihopsatt. Borrade hål i prylfacket under och drog in sladden till dosan där. Satte i blindkontakterna i radion också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-28b1e3cbcfd40a6a64503cb460b94c27.jpg

Allt ihopskruvat i bilen. Får nog snygga till sladdarna lite bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-625d77b7ec2bada6c6d9e9901c681515.jpg

Tack alla som hjälpt till!

Bassiehof
22 februari 2018 · 1 777 Inlägg

Namnet till trots borde du träna lite på dina Photoshop skills.

RitPer
23 februari 2018 · 52 Inlägg

Bassiehof skrev:
Namnet till trots borde du träna lite på dina Photoshop skills.

Haha!

Det var dock inte jag som ritade där så jag går fri smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang