Skrikande ljud från kamrems området

S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

Hej
Märkte idag att motorn inte lät som den skulle när jag var ute och körde och sedan när jag stannade så öppnadd jag motorhuven och det lät som fan vid kamremmen plus att det luktade bränt gummi.

Är inte supererfaren men hört att remspray är ett alternativ. Men isånafall exakt vsr ska jag spraya.
Idéer och tips uppskattas stort.

Volvo S40 2.0T 2001

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

insatsen skrev:
Passa dig så det inte är något lager som är på gång att ge med sig..

Aa ne får hoppas på att det inte är det. Har mailat Autoexperten om tid för felsökning så får vi se vad de tycker

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Curse
25 februari 2018 · 686 Inlägg

Låter som en slirande rem i mina öron

Mazda 6 "MPS" (2006)
S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

Curse skrev:
Låter som en slirande rem i mina öron

Aa, har du några tips på vad jag ska göra?

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
xXSammy
25 februari 2018 · 6 566 Inlägg

ACn skurit?

Ta bort aggregatremmen och lyssna ifall ljudet är kvar

De/Dem
Sukkan
25 februari 2018 · 451 Inlägg

Hade samma problem på min V70n
Det var frihjulet på generatorn som var kasst.

Evildan
25 februari 2018 ·

Vilken rem är enligt dig kamremmen?

Sukkan
25 februari 2018 · 451 Inlägg

Plocka bort multiremmen o starta igen så kan du höra om ljudet är kvar eller ej.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2018 · 13 674 Inlägg

Kan vara en rulle som skurit till remmen så starta för fan inte bilen ta reda på var felet är först

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

Tack för alla svar, men jag blir lite förvirrade när en säger aggregatrem och en annan säger multirem. Är flerspårsrem,aggregatrem, multirem och drivrem samma sak eller? För jag vet skillnaden på kamremmen blir förvirrad me de olika termerna.

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Evildan
25 februari 2018 ·

S40_01 skrev:
Tack för alla svar, men jag blir lite förvirrade när en säger aggregatrem och en annan säger multirem. Är flerspårsrem,aggregatrem, multirem och drivrem samma sak eller? För jag vet skillnaden på kamremmen blir förvirrad me de olika termerna.

Ja.

Anledningen att jag frågde om kamremmen är att många har lite svårt med nomenklaturen och kallar saker för vad dom inte heter eller är.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari 2018 · 14 008 Inlägg

Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

Evildan skrev:

S40_01 skrev:
Tack för alla svar, men jag blir lite förvirrade när en säger aggregatrem och en annan säger multirem. Är flerspårsrem,aggregatrem, multirem och drivrem samma sak eller? För jag vet skillnaden på kamremmen blir förvirrad me de olika termerna.

Ja.

Anledningen att jag frågde om kamremmen är att många har lite svårt med nomenklaturen och kallar saker för vad dom inte heter eller är.

Aa okej tack!

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

Vettemannen skrev:
Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Yes, tack för klargörandet

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Evildan
25 februari 2018 ·

Vettemannen skrev:
Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Det du och jag förmodligen brukade kalla fläktrem på våra tidigt ägda bilar?

Nu ska det ena efter det andra aggregatet drivas av det där sköra hopprepet, skönt tycker jag att vara utan gummisnoddar under aluminiumhuven. wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari 2018 · 14 008 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Kamremmen driver kammen/kammarna och multiremmen eller om man vill kalla den nåt annat den driver andra saker som AC, generator, servo o.s.v. Även kanske andra saker.

/Benny

Det du och jag förmodligen brukade kalla fläktrem på våra tidigt ägda bilar?

Nu ska det ena efter det andra aggregatet drivas av det där sköra hopprepet, skönt tycker jag att vara utan gummisnoddar under aluminiumhuven. wink

Absolut! Fläkt, vattenpump och generator var det som behövde drivas på mina tidiga bilar: PV, Amazon och Oplar bl.a. Det fanns ju inte styrservo och AC på dom. Sen så är jag ju bortskämd med kamkedja på alla mina 8:or. Men har ju kamrem på V70:n.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 februari 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

Så ni tycker jag ska testa att lossa på multiremmen och se om ljudet kvarstår

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Sukkan
25 februari 2018 · 451 Inlägg

Ja det är lättast så, och du kan känna om något går trögt, dåliga lager i spännhjul m.m.

S40_01
25 februari 2018 · 26 Inlägg

Sukkan skrev:
Ja det är lättast så, och du kan känna om något går trögt, dåliga lager i spännhjul m.m.

Aa okej tack för alla svar, jag återkommer när jag testat.

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang