Glödningslampa blinkar

50 Inlägg
Skrivet 4 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Hej jag har en vw golf 6 av årsmodell 2011 2,0 tdi140hk som är optimerad till 210hk.
Glödningslampa börjar blinkar och bilen blir slö efter kraftig acceleration i 4ans växel samt 5 vid hastighet av 200 km
Jag får ingen felkod när jag söker efter det och vrider jag av tändningen och sedan på så fungerar bilen bra igen.
Någon som känner igen sig ???

Forum- och sitemoderator · 23 829 Inlägg
Skrivet 4 mars #2

Står inget i handboken om vad den blinkande lampan kan betyda?
Gissar personligen på att det kan vara en indikation på att exempelvis glödstiften behöver bytas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Forum- och sitemoderator · 10 645 Inlägg
Skrivet 4 mars #3

Lampan blinkar för fel i glödsystem men även motorstyrningsproblem. Kan vara så att turbotrycket blir lite för högt och ECU sätter felkod på "out of spec" och sätter bilen i LIMP. Optimeringen var nog lite för bra. Det är min gissning.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
50 Inlägg
Skrivet 4 mars · Inlägg av trådskaparen #4

Jag gissar oxå på överladd då bilen går riktigt Bra, men får ingen felkod, men upp till 200km sedan  bryter den känns tråkigt att man inte kan varva ut.
Vad kan man göra för åtgärder angående ecu

1 068 Inlägg
Skrivet 4 mars #5

Dieselgolfar är kanske inte gjorda för hastigheter över 200km/h

Forum- och sitemoderator · 10 645 Inlägg
Skrivet 4 mars #6

krimag skrev:
Jag gissar oxå på överladd då bilen går riktigt Bra, men får ingen felkod, men upp till 200km sedan  bryter den känns tråkigt att man inte kan varva ut.
Vad kan man göra för åtgärder angående ecu

Mappa ner trycket eller höja toleransen för limp. Men hur man gör det? Jadu... Har du själv betalat för optimeringen så är det givetvis den firman som ska ställas i skottgluggen. Annars får du höra dig för om bra ställen som vet vad de gör.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
15 210 Inlägg
Skrivet 4 mars #7

Hybrid_ skrev:

krimag skrev:
Jag gissar oxå på överladd då bilen går riktigt Bra, men får ingen felkod, men upp till 200km sedan  bryter den känns tråkigt att man inte kan varva ut.
Vad kan man göra för åtgärder angående ecu

Mappa ner trycket eller höja toleransen för limp. Men hur man gör det? Jadu... Har du själv betalat för optimeringen så är det givetvis den firman som ska ställas i skottgluggen. Annars får du höra dig för om bra ställen som vet vad de gör.

Kunnig på folkvagnsdiesel? Inte ens tillverkaren får ju till det utan djurplågeri och fusk så vem sjutton ska då lösa Det?
Jag tror alltså på att mjukvaran fu++at upp bilen.

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
50 Inlägg
Skrivet 4 mars · Inlägg av trådskaparen #8

Tog felkod under körning fick som svar turbocharger supercharger overboost condition

5 444 Inlägg
Skrivet 5 mars #9

mm bilen är ej gjord för dem effekterna,, tror den får spelet, har du otur rasar den pga detta,  bara för att vag är kända att man kan plocka ur MÅNGA hk ur deras dieslar så måste man ju bygga om motorn för det wink  inte bara ev byta ic turbo å sen blåsa skiten ur den smile då pajjar det, sen det du skrev med att du vill VARVA UR,, dieslar är egentligen gjorda för vrid, ej urvarvning så kombon med  ommappad motor å varva,, är inte världens bästa kombo, gillar du att varva ur,, köp en bensinturbo smile

Senast redigerat av granadadr (5 mars )

50 Inlägg
Skrivet 5 mars · Inlägg av trådskaparen #10

Har varit hos Gdm performance och bilen optimerad av en seriös kille.
Varva ut den gör jag sällan men ibland vill man dra på och köra lite fortare då man ligger på 200 så trampar pedalen i botten för att uppnå tophastighet.

3 622 Inlägg
Skrivet 5 mars #11

Kontrollera laddtrycksregleringen, klockan på turbon och N75an. Kolla även magnetventilen till avgaskylaren och vakuumklockan på avgaskylaren för är det läckage någonstans i vakuumsystemet så kan inte laddtrycket regleras korrekt.

50 Inlägg
Skrivet 25 april · Inlägg av trådskaparen #12

Hej pluggade och stängde av egr ventilen idag och bilen verkar gå bättre smile tror att det är den som jävlas då den la av nyligen

73 Inlägg
Skrivet 25 april #13

Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

5 444 Inlägg
Skrivet 26 april #14

hekola skrev:
Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

visst skojar du`? gick biljäveln in i limpmode för en bromsljuskontakt?? fyfaaan sad

218 Inlägg
Skrivet 26 april #15

granadadr skrev:

hekola skrev:
Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

visst skojar du`? gick biljäveln in i limpmode för en bromsljuskontakt?? fyfaaan sad

Det var nog en del i deras säkerhetsfunktion så att bilen inte ska skena, elektronisk dieselpump + el gas så behövs det lite olika sätt att för bilen att komma på att den inte ska hålla fullgas när man står på bromsen wink

73 Inlägg
Skrivet 26 april #16

fax110 skrev:

granadadr skrev:

hekola skrev:
Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

visst skojar du`? gick biljäveln in i limpmode för en bromsljuskontakt?? fyfaaan sad

Det var nog en del i deras säkerhetsfunktion så att bilen inte ska skena, elektronisk dieselpump + el gas så behövs det lite olika sätt att för bilen att komma på att den inte ska hålla fullgas när man står på bromsen wink

Stämmer bra.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang