Glödningslampa blinkar

krimag
4 mars 2018 · 61 Inlägg

Hej jag har en vw golf 6 av årsmodell 2011 2,0 tdi140hk som är optimerad till 210hk.
Glödningslampa börjar blinkar och bilen blir slö efter kraftig acceleration i 4ans växel samt 5 vid hastighet av 200 km
Jag får ingen felkod när jag söker efter det och vrider jag av tändningen och sedan på så fungerar bilen bra igen.
Någon som känner igen sig ???

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
4 mars 2018 · 26 113 Inlägg

Står inget i handboken om vad den blinkande lampan kan betyda?
Gissar personligen på att det kan vara en indikation på att exempelvis glödstiften behöver bytas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2018 · 17 385 Inlägg

Lampan blinkar för fel i glödsystem men även motorstyrningsproblem. Kan vara så att turbotrycket blir lite för högt och ECU sätter felkod på "out of spec" och sätter bilen i LIMP. Optimeringen var nog lite för bra. Det är min gissning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krimag
4 mars 2018 · 61 Inlägg

Jag gissar oxå på överladd då bilen går riktigt Bra, men får ingen felkod, men upp till 200km sedan  bryter den känns tråkigt att man inte kan varva ut.
Vad kan man göra för åtgärder angående ecu

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Utmarks-Loke
4 mars 2018 · 5 814 Inlägg

Dieselgolfar är kanske inte gjorda för hastigheter över 200km/h

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2018 · 17 385 Inlägg

krimag skrev:
Jag gissar oxå på överladd då bilen går riktigt Bra, men får ingen felkod, men upp till 200km sedan  bryter den känns tråkigt att man inte kan varva ut.
Vad kan man göra för åtgärder angående ecu

Mappa ner trycket eller höja toleransen för limp. Men hur man gör det? Jadu... Har du själv betalat för optimeringen så är det givetvis den firman som ska ställas i skottgluggen. Annars får du höra dig för om bra ställen som vet vad de gör.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:

krimag skrev:
Jag gissar oxå på överladd då bilen går riktigt Bra, men får ingen felkod, men upp till 200km sedan  bryter den känns tråkigt att man inte kan varva ut.
Vad kan man göra för åtgärder angående ecu

Mappa ner trycket eller höja toleransen för limp. Men hur man gör det? Jadu... Har du själv betalat för optimeringen så är det givetvis den firman som ska ställas i skottgluggen. Annars får du höra dig för om bra ställen som vet vad de gör.

Kunnig på folkvagnsdiesel? Inte ens tillverkaren får ju till det utan djurplågeri och fusk så vem sjutton ska då lösa Det?
Jag tror alltså på att mjukvaran fu++at upp bilen.

krimag
4 mars 2018 · 61 Inlägg

Tog felkod under körning fick som svar turbocharger supercharger overboost condition

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
granadadr
5 mars 2018 · 7 269 Inlägg

mm bilen är ej gjord för dem effekterna,, tror den får spelet, har du otur rasar den pga detta,  bara för att vag är kända att man kan plocka ur MÅNGA hk ur deras dieslar så måste man ju bygga om motorn för det wink  inte bara ev byta ic turbo å sen blåsa skiten ur den smile då pajjar det, sen det du skrev med att du vill VARVA UR,, dieslar är egentligen gjorda för vrid, ej urvarvning så kombon med  ommappad motor å varva,, är inte världens bästa kombo, gillar du att varva ur,, köp en bensinturbo smile

Senast redigerat av granadadr (5 mars 2018)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
krimag
5 mars 2018 · 61 Inlägg

Har varit hos Gdm performance och bilen optimerad av en seriös kille.
Varva ut den gör jag sällan men ibland vill man dra på och köra lite fortare då man ligger på 200 så trampar pedalen i botten för att uppnå tophastighet.

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
simlar
5 mars 2018 · 5 516 Inlägg

Kontrollera laddtrycksregleringen, klockan på turbon och N75an. Kolla även magnetventilen till avgaskylaren och vakuumklockan på avgaskylaren för är det läckage någonstans i vakuumsystemet så kan inte laddtrycket regleras korrekt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
krimag
25 april 2018 · 61 Inlägg

Hej pluggade och stängde av egr ventilen idag och bilen verkar gå bättre smile tror att det är den som jävlas då den la av nyligen

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
hekola
25 april 2018 · 73 Inlägg

Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

granadadr
26 april 2018 · 7 269 Inlägg

hekola skrev:
Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

visst skojar du`? gick biljäveln in i limpmode för en bromsljuskontakt?? fyfaaan sad

fax110
26 april 2018 · 344 Inlägg

granadadr skrev:

hekola skrev:
Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

visst skojar du`? gick biljäveln in i limpmode för en bromsljuskontakt?? fyfaaan sad

Det var nog en del i deras säkerhetsfunktion så att bilen inte ska skena, elektronisk dieselpump + el gas så behövs det lite olika sätt att för bilen att komma på att den inte ska hålla fullgas när man står på bromsen wink

hekola
26 april 2018 · 73 Inlägg

fax110 skrev:

granadadr skrev:

hekola skrev:
Fick samma problem med min caddy 1.9TDI. hård drog på 4:ans växel så gick den i limp home med en gång. kan vara allt mellan himmel och jord. Men i mitt fall var det bromsljuskontakten som dom byte på VAG verkstad efter felsökning. ingen dyr historia för min del. Men börja med en felsökning och se vart det leder

visst skojar du`? gick biljäveln in i limpmode för en bromsljuskontakt?? fyfaaan sad

Det var nog en del i deras säkerhetsfunktion så att bilen inte ska skena, elektronisk dieselpump + el gas så behövs det lite olika sätt att för bilen att komma på att den inte ska hålla fullgas när man står på bromsen wink

Stämmer bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang