Generator laddar för mycket. Skoda 1.3

werd
6 mars 2018 · 349 Inlägg

Hej!
Problem med en skoda pickup 1.3.
Precis köpt den.
Ägaren förstod inte varför batteriet inte tog laddning. Vi kabla igång och den starta men laddlampan lös och lyste mer ju mer man gasar.
Han sa att nån lampa hade lyst ibland.... tongue

Utav det jag läst mig till så bytte jag laddningsregulator, samma problem. Batteriet byttes.
Kollar volten på tomgång: 14.nånting. Vid varv: 16-17... Inte bra.

Eftersom det tydligen är aningens special med generator till 1.3an vill jag bara fråga om det finns fler orsaker till dessa problem.
Ska ragga tag i en generator, men eftersom jag inte kunnit provkört bilen något funderar jag om man vågar köpa en begagnad....

Vad tror folket?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Meaganeowner
6 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Dålig eller ingen kontakt mellan batteri och generator.

Varför jag tror det? Du behöver ju kabla igång, trots att batteriet är mer än fulladdat.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 mars 2018)

werd
6 mars 2018 · 349 Inlägg

Nej nu kanske jag skrev lite konstigt. Batteriet byttes, behövdes inte kablas efter det.
Samma historia.

Verkar vara krångligt att byta generator när det sitter multirem.... Eller?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
spillolja
6 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Dålig Jordning kan vara en orsak, mät spänningsfall mellan kaross och motor samt batteri

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
werd
6 mars 2018 · 349 Inlägg

Kan dålig jord verkligen ge skenande laddning när man gasar och ge över 14v på tomgång?
Givetvis är alla tips uppskattade! Har ju tyvärr inte bilen här hemma, hämtar bilen imorgon på kärra... Tredje vändan till ägaren tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
spillolja
6 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Ja beroende på hur laddningsregulatorn mäter spänningen så kan spänningen blir lika mycket högre som man har i spänningsfall på jorden som exempel,

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
6 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Ett av hjulen som remmen löper över är fjädrande. Kallas ofta spännrulle och ska hålla remmen lagomt sträckt.
På någon bil använde jag en skiftnyckel på armen som spännrullen sitter fastbultad på
och lättade på remspänningen. Så var det bara att häkta av.

- Kan väl aldrig vara fel att kolla över kablaget, jordning mm.

Om du tycker det är besvärligt, så är det i vart fall gratis om man har tillgång till en multimeter. Eller känner nån som har en sådan och som begriper sig på grundläggande mätteknik.

Eller så kan du givetvis spara detta till efter generatorbytet om detta nu inte ger önskat resultat.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 mars 2018)

werd
6 mars 2018 · 349 Inlägg

Aha, inte en nisse som nämnt det.
Det enda jag mätte var mellan polerna på batteriet. Hur ska jag mäta? Väldigt novice på el.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Meaganeowner
6 mars 2018 · 2 250 Inlägg

"Aha, inte en nisse som nämnt det."

Som man ropar, får man svar...

Se inlägg 4...

Senast redigerat av Meaganeowner (6 mars 2018)

werd
6 mars 2018 · 349 Inlägg

Ehm, mhm. Vet inte hur jag ska svara på det men ibland kan det vara bra att ta ur hörselpropparna och lyssna ifall nån ropar wink Hehe

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
werd
6 mars 2018 · 349 Inlägg

Meaganeowner skrev:
"Aha, inte en nisse som nämnt det."

Som man ropar, får man svar...

Se inlägg 4...

Njae, nu var det ju så att du trodde jag hade dålig jord pga att jag var tvungen att kabla igång.
Det jag menade med "Aha, inte etc" var att jag aldrig hört att dålig jord kan ge skenande laddning.
Bytte ju batteri och bilen startar. Den drar ingen tjuvström, iaf inte under 3 dagar då den stod med mitt batteri i bilen.

Lite onödigt ordbajsande men jag ska ge mig nu x)

EDIT:
Ser att du Mega har redigerat dina inlägg efter jag postat mina...
Vill inte har samma dryga ton som du har nu men läs igen va jag skrev i mitt första inlägg.
Multimetern har används.
Vart ska jag mäta förutom mellan polerna?

Senast redigerat av werd (6 mars 2018)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
spillolja
6 mars 2018 · 4 020 Inlägg

werd skrev:
Aha, inte en nisse som nämnt det.
Det enda jag mätte var mellan polerna på batteriet. Hur ska jag mäta? Väldigt novice på el.

Sätt ena mätpinnen på motorblocket, den andra mot karossen alternativt. batteriets minuspol(prova båda alternativen), gasa och läs av värdet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
werd
6 mars 2018 · 349 Inlägg

spillolja skrev:

werd skrev:
Aha, inte en nisse som nämnt det.
Det enda jag mätte var mellan polerna på batteriet. Hur ska jag mäta? Väldigt novice på el.

Sätt ena mätpinnen på motorblocket, den andra mot karossen alternativt. batteriets minuspol(prova båda alternativen), gasa och läs av värdet

Toppen, det ska jag göra!

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Meaganeowner
6 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Spännande!

werd
7 mars 2018 · 349 Inlägg

Jaha... Putsa av det två jordpunkter som fanns. Putsa av allt på generatorn.
Försöker mäta mellan motor och kaross. Finns inget. 0 visar det. Testat på blocket, bultar, toppen...
Minns inte om vi gasa så väldigt mycket men men.
Vad gjorde jag för fel? :S
Motorn är väl ändå inte strömförande på det sättet?

Generator ur, hyffsat lätt tack och lov. Imorgon blir det skroten och kolla om dom kan mäta den.

När dom mäter, så ser dom givetvis att den ska stanna på det värdet som laddregulatorn ger, Eller?

Senast redigerat av werd (7 mars 2018)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
spillolja
7 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Har du mulitmetern på rätt område ?

den bör stå på milliVolt området

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MammDiin
8 mars 2018 · 2 019 Inlägg

Lägg ena på batteriets minuspol och andra på motorn. Så ser du spänningsfallet från batteriets minuspol till motorn. Går med samma läge som du mäter spänningen över batteriet om det visar 2 decimaler.

Men om du kommer åt plus på generatorn så mät först vad den ger och jämför med vad du har för spänning över batteriet.

werd
13 mars 2018 · 349 Inlägg

Allt mätt. Generator var felet. Den är bytt så nu är det bara resten av felen kvar.
Tusen tack för svar!

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang