Airbag lampa börja lysa bara sådär! (Volvo V40)

Romawi97
8 mars 2018 · 39 Inlägg

Hejsan! Jag äger en volvo V40 2004 2.0T. En dag när jag starta bilen så lös airbaglampan och det gör den än idag... har inte krocket eller orsakat något våld på bilen. Kan ni hjälpa mig? Jag lämna in bilen på mekonomen och fick dessa felkoder(se bilder nedan) och de säger att dem inte är säkra på vad dem beror på, möjligtvis låg spänning. Har ni någon kunskap gällande detta problem och koder? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Mekonomen vill ha 2500kr för att mäta elen i kablarna, 2500kr jag inte har just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222480/222480-31fc290b2904cc0f2f07fff3530ec1cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222480/222480-35bb360c8de036bd451ae60bc41454ad.jpg

zzr94092
8 mars 2018 · 4 378 Inlägg

Har du haft dåligt med ström i batt, när du startar  bilen?
Så många felcoder "kan man inte"ha.
Radera dom o se vad som kommer upp igen, om det ens gör det..

Romawi97
8 mars 2018 · 39 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du haft dåligt med ström i batt, när du startar  bilen?
Så många felcoder "kan man inte"ha.
Radera dom o se vad som kommer upp igen, om det ens gör det..

Enligt mekonomen så hade dem försökt radera felkoderna för att släcka lampan men dem lyckades inte hmm

kunghippe
9 mars 2018 · 197 Inlägg

Försök komma ihåg vad du gjorde innan den började lysa om ni flyttat fram eller tillbaka nått säte eller dylikt . Det är vanligt på dom bilarna fram till 04 att det glappar i kontakterna under framsätena och då lyser  airbag lampan haft samma problem på 2 bilar av s40 v40 modellen . Dock brukade jag få fram exakt vilken airbag enhet som strulade med felkod . Men bara som tips rikka lite på kontakterna under sätet kör fram och tillbaka stolarna o se om de löser sig med att släcka lampan då

Volvo 740 (1986)
Romawi97
9 mars 2018 · 39 Inlägg

kunghippe skrev:
Försök komma ihåg vad du gjorde innan den började lysa om ni flyttat fram eller tillbaka nått säte eller dylikt . Det är vanligt på dom bilarna fram till 04 att det glappar i kontakterna under framsätena och då lyser  airbag lampan haft samma problem på 2 bilar av s40 v40 modellen . Dock brukade jag få fram exakt vilken airbag enhet som strulade med felkod . Men bara som tips rikka lite på kontakterna under sätet kör fram och tillbaka stolarna o se om de löser sig med att släcka lampan då

Okej, tack för tipsen, ska ta och titta på detta imorgon smile

zzr94092
10 mars 2018 · 4 378 Inlägg

Lampan slocknar inte av självt,måste släckas med en läsare..
Kolla först o främt att batt är friskt och inte bara att "bilen startar ju"!!

Romawi97
10 mars 2018 · 39 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lampan slocknar inte av självt,måste släckas med en läsare..
Kolla först o främt att batt är friskt och inte bara att "bilen startar ju"!!

Okej, jag hittar inte en felkodsläsare som kan släcka en airbaglampa på en volvo v40 2004 årsmodell, provade en icarsoft i906 men den vill inte läsa srs systemet i datorn på bilen hmm

Romawi97
10 mars 2018 · 39 Inlägg

Romawi97 skrev:

kunghippe skrev:
Försök komma ihåg vad du gjorde innan den började lysa om ni flyttat fram eller tillbaka nått säte eller dylikt . Det är vanligt på dom bilarna fram till 04 att det glappar i kontakterna under framsätena och då lyser  airbag lampan haft samma problem på 2 bilar av s40 v40 modellen . Dock brukade jag få fram exakt vilken airbag enhet som strulade med felkod . Men bara som tips rikka lite på kontakterna under sätet kör fram och tillbaka stolarna o se om de löser sig med att släcka lampan då

Okej, tack för tipsen, ska ta och titta på detta imorgon smile

Kollade under sättet, hittade inget som satt löst hmm

kunghippe
11 mars 2018 · 197 Inlägg

Nä löst sitter dom inte men ofta glapp i kontakten ändå. Srs och bromssystemet krävs en annan läsare för mvh

Volvo 740 (1986)
kunghippe
12 mars 2018 · 197 Inlägg

Hittat felet ?

Volvo 740 (1986)
Godspeaker Specialist
12 mars 2018 · 1 187 Inlägg

1)  Batteriet. Taskig spänning i ett gammalt batteri kan ge sjukt många otrevliga spökkoder i diverse styrenheter. 2) Åk till en volvo-verkstad. De har garanterat sett felet tidigare. Så slipper du felsökningskostnader i onödan hos en Mekonomen, när en märkesverkstad direkt kollar sin databas efter felet.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Romawi97
12 mars 2018 · 39 Inlägg

kunghippe skrev:
Hittat felet ?

inte hittat det ännu hmm

Romawi97
12 mars 2018 · 39 Inlägg

Godspeaker skrev:
1)  Batteriet. Taskig spänning i ett gammalt batteri kan ge sjukt många otrevliga spökkoder i diverse styrenheter. 2) Åk till en volvo-verkstad. De har garanterat sett felet tidigare. Så slipper du felsökningskostnader i onödan hos en Mekonomen, när en märkesverkstad direkt kollar sin databas efter felet.

Tror också att det kan vara batteriet. Tror du att volvo verkstaden är dyr för att felsöka? mekonomen ville ha 2500kr för att kolla om det var fel på kablarna.

Nightmare89
13 mars 2018 · 939 Inlägg

Ganska vanligt att kablarna till stolarna ger upp med tidens tand.. Hade det på båda mina s40. och de inom familjen.  Lösning knipsade kontakterna och lödde sladdarna istället samt med extra kabel emellan. Åkte och nollade och det har funkat hittills. smile

Romawi97
13 mars 2018 · 39 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Ganska vanligt att kablarna till stolarna ger upp med tidens tand.. Hade det på båda mina s40. och de inom familjen.  Lösning knipsade kontakterna och lödde sladdarna istället samt med extra kabel emellan. Åkte och nollade och det har funkat hittills. smile

Du får ursäkt men skulle du kunna förklara mer? Vilken kabel fick du klippa och hur löser man det med att lödda? Skulle vara jättetacksam big_smile.

caromania Forummoderator
13 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Klipp inte bara airbag-kablar till höger och vänster. Tänk på att se till att strömmen är synnerligen bortkopplad innan och att ingen kräm ligger kvar i systemet med kondensatorer etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Godspeaker Specialist
13 mars 2018 · 1 187 Inlägg

Romawi97 skrev:

Godspeaker skrev:
1)  Batteriet. Taskig spänning i ett gammalt batteri kan ge sjukt många otrevliga spökkoder i diverse styrenheter. 2) Åk till en volvo-verkstad. De har garanterat sett felet tidigare. Så slipper du felsökningskostnader i onödan hos en Mekonomen, när en märkesverkstad direkt kollar sin databas efter felet.

Tror också att det kan vara batteriet. Tror du att volvo verkstaden är dyr för att felsöka? mekonomen ville ha 2500kr för att kolla om det var fel på kablarna.

Mekonomen kan vara jättebra om du åker in för att byta stötdämpare eller avgassystem, billigare än originalservice inte inte jättedåliga delar.
Men när du kommer till ett specifikt problem med felkoder så är en märkesverkstad 10ggr bättre. Dels har de ett hjälpsystem där de slår in koden och sedan börjar följa ett felsökningsschema, vilket ofta leder fram till rätt komponent.
Dels har de mekaniker som är utbildade på just det aktuella märket, de tillbringar hela dagarna med just de bilarna, och ofta har felen inträffat tidigare - de har sådant i huvudet. En mekonomen-tjomme som står halva dagarna och letar elfel i franska rostburkar har en bred allmänkunskap, men saknar djupkunskapen om ett enda märke med dess egenheter.
Och även om en Mekonomen-kille har tillgång till Volvos felsökningsschema så tar det honom längre tid att arbeta sig igenom det = mera tid = samma slutkostnad.

Ja, en volvo-verkstad har kanske en högre timpenning än Mekonomen, men åh andra sidan behöver de garanterat mindre tid på sig att komma fram till vad som är fel.
Den stora prisskillnaden blir i reservdelar: Nya volvo-delar är dyrare än Mekonomens halvfabrikat.

Allmänt tips: Om du inte hittar felet genom att Googla och konstaterar att du kan laga det själv, åk till en märkesverkstad. Om du kan googla fram felet men inte vill/kan laga det själv: Åk till fristående verkstad smile

Och när du lagat felet: Skriv det i den här tråden, så kan andra googla sig fram till det och lära sig

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Romawi97
13 mars 2018 · 39 Inlägg

Godspeaker skrev:

Romawi97 skrev:

Godspeaker skrev:
1)  Batteriet. Taskig spänning i ett gammalt batteri kan ge sjukt många otrevliga spökkoder i diverse styrenheter. 2) Åk till en volvo-verkstad. De har garanterat sett felet tidigare. Så slipper du felsökningskostnader i onödan hos en Mekonomen, när en märkesverkstad direkt kollar sin databas efter felet.

Tror också att det kan vara batteriet. Tror du att volvo verkstaden är dyr för att felsöka? mekonomen ville ha 2500kr för att kolla om det var fel på kablarna.

Mekonomen kan vara jättebra om du åker in för att byta stötdämpare eller avgassystem, billigare än originalservice inte inte jättedåliga delar.
Men när du kommer till ett specifikt problem med felkoder så är en märkesverkstad 10ggr bättre. Dels har de ett hjälpsystem där de slår in koden och sedan börjar följa ett felsökningsschema, vilket ofta leder fram till rätt komponent.
Dels har de mekaniker som är utbildade på just det aktuella märket, de tillbringar hela dagarna med just de bilarna, och ofta har felen inträffat tidigare - de har sådant i huvudet. En mekonomen-tjomme som står halva dagarna och letar elfel i franska rostburkar har en bred allmänkunskap, men saknar djupkunskapen om ett enda märke med dess egenheter.
Och även om en Mekonomen-kille har tillgång till Volvos felsökningsschema så tar det honom längre tid att arbeta sig igenom det = mera tid = samma slutkostnad.

Ja, en volvo-verkstad har kanske en högre timpenning än Mekonomen, men åh andra sidan behöver de garanterat mindre tid på sig att komma fram till vad som är fel.
Den stora prisskillnaden blir i reservdelar: Nya volvo-delar är dyrare än Mekonomens halvfabrikat.

Allmänt tips: Om du inte hittar felet genom att Googla och konstaterar att du kan laga det själv, åk till en märkesverkstad. Om du kan googla fram felet men inte vill/kan laga det själv: Åk till fristående verkstad smile

Och när du lagat felet: Skriv det i den här tråden, så kan andra googla sig fram till det och lära sig

Tackar så mycket! Mycket informativt och du gav mig något att tänka på! smile jag kommer att uppdatera er!

Romawi97
13 mars 2018 · 39 Inlägg

Godspeaker skrev:

Romawi97 skrev:

Godspeaker skrev:
1)  Batteriet. Taskig spänning i ett gammalt batteri kan ge sjukt många otrevliga spökkoder i diverse styrenheter. 2) Åk till en volvo-verkstad. De har garanterat sett felet tidigare. Så slipper du felsökningskostnader i onödan hos en Mekonomen, när en märkesverkstad direkt kollar sin databas efter felet.

Tror också att det kan vara batteriet. Tror du att volvo verkstaden är dyr för att felsöka? mekonomen ville ha 2500kr för att kolla om det var fel på kablarna.

Mekonomen kan vara jättebra om du åker in för att byta stötdämpare eller avgassystem, billigare än originalservice inte inte jättedåliga delar.
Men när du kommer till ett specifikt problem med felkoder så är en märkesverkstad 10ggr bättre. Dels har de ett hjälpsystem där de slår in koden och sedan börjar följa ett felsökningsschema, vilket ofta leder fram till rätt komponent.
Dels har de mekaniker som är utbildade på just det aktuella märket, de tillbringar hela dagarna med just de bilarna, och ofta har felen inträffat tidigare - de har sådant i huvudet. En mekonomen-tjomme som står halva dagarna och letar elfel i franska rostburkar har en bred allmänkunskap, men saknar djupkunskapen om ett enda märke med dess egenheter.
Och även om en Mekonomen-kille har tillgång till Volvos felsökningsschema så tar det honom längre tid att arbeta sig igenom det = mera tid = samma slutkostnad.

Ja, en volvo-verkstad har kanske en högre timpenning än Mekonomen, men åh andra sidan behöver de garanterat mindre tid på sig att komma fram till vad som är fel.
Den stora prisskillnaden blir i reservdelar: Nya volvo-delar är dyrare än Mekonomens halvfabrikat.

Allmänt tips: Om du inte hittar felet genom att Googla och konstaterar att du kan laga det själv, åk till en märkesverkstad. Om du kan googla fram felet men inte vill/kan laga det själv: Åk till fristående verkstad smile

Och när du lagat felet: Skriv det i den här tråden, så kan andra googla sig fram till det och lära sig

Vad tror du om Bildeve? har du någon erfarenhet av dem?

Nightmare89
14 mars 2018 · 939 Inlägg

Romawi97 skrev:

Nightmare89 skrev:
Ganska vanligt att kablarna till stolarna ger upp med tidens tand.. Hade det på båda mina s40. och de inom familjen.  Lösning knipsade kontakterna och lödde sladdarna istället samt med extra kabel emellan. Åkte och nollade och det har funkat hittills. smile

Du får ursäkt men skulle du kunna förklara mer? Vilken kabel fick du klippa och hur löser man det med att lödda? Skulle vara jättetacksam big_smile.

Jag klippte av kontakten till airbagen under stolen. OBS!!! du måste koppla ur batteriet som en annan skrev med så det inte ligger ström kvar i kretsen för då kan den utlösas istället!

Jag använde en vanlig lödd penna och lite extra sladd som jag lödde ihop de båda knipsade kablarna med.
Detta funkar då såklart enbart om man lokaliserat felet att det är glapp i kontakstycket.

Annars så skulle jag vända mig till Volvo då deras sökning i systemet och deras personal oftast är bättre på det än Merkonomen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang