Tänkte göra en projekttråd där ni ska få följa med i bygget att förvandla min Porsche 991 Turbo S till en av Porsches absolut tuffaste modeller genom alla tider, nämligen Porsche GT2 RS. Den absolut mest effektfulla och extremaste modellen för gata/bana.
Det hela började förra året på våren 2017 då jag letade efter en svart 991 Turbo S efter att ha sålt av min 997 Turbo efter 4år tillsammans. Jag hittade en bil i Tyskland som hade all utrustning som jag letade efter. Svart med svart interiör var viktigt och att den var helt original.
Bilen hämtades hem och planerna på modifiering lät sig inte väntas på. Att köra en 560hk bil gör ingen glad. Det var som att köra en Prius. Att gå från min gamla 750hk 997 Turbo till org 560hk var ett STORT steg nedåt.
Första steget var dock att sänka bilen! I originalskick var den hög som ett terrängfordon och såg inte klok ut. Det blev mer estetiskt efter att sänkfjädrarna kom på.
Jag gillar Blacked Out stuket och lämnade in fälgarna på pulverlack... Nu såg bilen genast bättre ut!
Nästa steg för att slippa skämmas när man körde bilen var ljudet. Porsche har inget bra ljud från fabrik. Jag fick kontakt med Bullet Performance som custombyggde ett nytt fullflödes X-pipesystem utan kattar och ventiler. Ljudet blev magiskt. Fruktansvärt jävla bra. Egentligen det som jag är mest nöjd med på hela bilen.
Det är nåt speciellt med motorerna i Porsche. Speciellt ljud, och det blir ju inte direkt sämre med grövre avgassystem, hehe.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Det är nåt speciellt med motorerna i Porsche. Speciellt ljud, och det blir ju inte direkt sämre med grövre avgassystem, hehe.
Porsches boxermotor låter väldigt fint MEN Porsche behöver verkligen mer hjälp i form av bättre avgassystem. Annars är dom väldigt...tysta. Porsche har aldrig riktigt fokuserat på ljudet från fabrik så som Ferrari och Lamborghini.
Kommer att köra samma system iår igen. X-pipe systemet låter sjukt bra på bilen min.
Det finns tre SUPERVIKTIGA detaljer för mig när jag bygger bil. 3 saker som måste fixas så fort bilen kommer hem. (Jag köper alltid mina bilar original!!!)
1) Att bilen ska ha rätt höjd-inte för hög, inte för låg.
2) Att fälgarna ska sitta rätt i förhållande till skärmen. Fälgen ska inte sitta för långt in el för långt ut.
3) Tonade rutor. Här är det otroligt viktigt att det inte blir för mörkt. Jag har samma toning runt om. Bakruta, bakre sidorutor och framrutor. Då blir bilen snyggast enligt mig.
Porsche Turbo modellen ser lite ”gubbig” ut i originalutförande. Bakdelen ser hängande ut. För att rätta till ”problemet” med gubbigheten och få till en mer aggressiv look så föll valet på en GT3 baklucka och vinge. Då GT3an är mkt smalare än Turbon så behövdes bakluckan modifieras och byggas om.
Testade bilen på både bana och strippen förra året. Originalchassi och fullvikt.
Mantorp 1.24.4
402 m strippen 11.0sek.
Bilen ska gå original 10.8 på 402m men tyvärr fick jag aldrig till fästet på den klistrade banan på Mantorp. Bilen min är 4WD och jag var tvungen att åka igenom vattenrännan innan starten vilket gjorde mina R-däck vansinnigt blöta och hala. På gatan med gps och racelogic performancebox går bilen 10.4 vilket är mer troligt. Ett sjukt bra fäste har bilen med gatdäck på asfalt.
Nästintill alla mina bilar har jag etanolkonverterat. 2st Supror och min Porsche 997 Turbo gick sjukt fint på E85. Tyvärr går det inte att köra på E85 med en 991 Turbo utan på denna har jag fått gå över på methanolinsprut för att få till den extra effekten. Köpte ett methkit från AEM.
PorscheJezzica skrev: Nästintill alla mina bilar har jag etanolkonverterat. 2st Supror och min Porsche 997 Turbo gick sjukt fint på E85. Tyvärr går det inte att köra på E85 med en 991 Turbo utan på denna har jag fått gå över på methanolinsprut för att få till den extra effekten. Köpte ett methkit från AEM.
Vad är de som gör att 991 Turbo inte går att köra på E85? För hög kompression? Hur funkar AEM methkit är de något styrsystem till eller styr man de bara med vreden på dosan?