Hur vanligt är det att topplocket rasat på D5

tobbeb17
11 mars 2018 · 25 Inlägg

Hej jag sitter i mina planer D5 bilköp däremot har hittat två saker som Oroar mig lite med Volvo d5  motorn som sitter i bilen Jag ska kolla på är d5244t5 Jag har talat om att topplock problem på V70 D5
Hur vanligt är detta?
Och Hur vanligt är det att multiremmen trassla in sig i kamremmen dom här sakerna kostar mycket pengar att laga om det händer något tacksam för tips

volvo 850
Volvo V70 "V70 Classic" (2007)
Evildan
11 mars 2018 ·

Jag har varit med om tre d5 haverier varav ett pga aggregatremsbrott. Jag skulle avstå då det finns för många roplem kring dom i mitt tycke.

Men man får inte tycka negativt om en femcylindrig volvomotor...
http://static1.squarespace.com/static/57c65af5cd0f68b1295663dc/57e8a6fa59cc68725d673fee/57e8a7f32e69cf798a6375c1/1487549336742/shitstorm-640x437.png?format=1000w
Även fast det finns flera kända problem.

Senast redigerat av Evildan (11 mars 2018)

Tuningofroslagen
11 mars 2018 · 26 Inlägg

Efter hur många mil ? Helt ny eller en som rullat 50k mil ?

Saker går sönder självklart och frågan är bara om när

Min har rullat 50000 mil i karossen men märks inte och motorn har rullat 35xxx lika så lådan men jag skulle säga att haveri är mer på bristande underhåll och strunta i stora servicen m m så de går sönder

Evildan
11 mars 2018 ·

Tuningofroslagen skrev:
Efter hur många mil ? Helt ny eller en som rullat 50k mil ?

Saker går sönder självklart och frågan är bara om när

Min har rullat 50000 mil i karossen men märks inte och motorn har rullat 35xxx lika så lådan men jag skulle säga att haveri är mer på bristande underhåll och strunta i stora servicen m m så de går sönder

Jag utgår ifrån att du ställde frågorna till mig.

2008 D5 slet av aggregatremmen vid ca 14000mil och tog med sig kamremmen och topplockssallad var ett faktum.
2009 D5 gick kamremmen av vid starttillfället vid cirka 12000mil och det blev byte av topplock.
2010 D5 började dricka kylarvätska och varannan gång är det ju värmepaketet som börjar läcka men det var topplocket som hade fått en spricka, den XC70 hade rullat knappt 15500mil.
Jag vill minnas att ett topplocksbyte kostar i runda slängar 36-38000kr om det betalas ur egen ficka, de två första bilarna havererade inom garantitiden medans XC70 blev reparerad på utanför både garantitid och auktoriserad verkstad.
Samtliga av dessa tre skrothögar är fullservade av auktoriserad traktorverkstad enligt intervall av certifierad servicetekniker. 
Jag hoppas att jag hinner flippa den 2011 XC60 D5 jag fick i inbyte mot den nyare bajsbruna dito jag sålde innan skräpet rasar.
Blir inga mer D5 eller Volvofemmor öht när även 2010 2.5ft är såld, det är inte värt den ekonomiska risken för en säker vändning.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2018 · 13 674 Inlägg

3st d5 med aggregat rems ras som fuckar kamremmen  har jag konstaterat   blev dyrt för ägarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Aronson
12 mars 2018 · 912 Inlägg

Det är billigt att åka diesel...dock ej volvos diesel femmor 2008-2014.
Med dess remmar,remspännare,toppackningar och sprickor i cylinderväggar.
Och sen klagar folk på gamla B28:an i  760:in,den går ju att renovera medans en D5 med sprickor i cylinder väggar är ju bara att kasta.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 mars 2018 · 13 674 Inlägg

Aronson skrev:
Det är billigt att åka diesel...dock ej volvos diesel femmor 2008-2014.
Med dess remmar,remspännare,toppackningar och sprickor i cylinderväggar.
Och sen klagar folk på gamla B28:an i  760:in,den går ju att renovera medans en D5 med sprickor i cylinder väggar är ju bara att kasta.

aldrig råkat ut för någon med sprickor..

men dom med remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig.  en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn....   

Fast om folk bytte rem och spännare när den ska bytas hade detta inte varit ett så stort problem.  samtidigt som idioten som ritade kåpan som täcker kamremmen låtit bli att vara så otroligt jävla tok korkad och gjort den i ett mjuk matrial istället som alla med någon form av hjärnfunktion förstår att den borde varit hårt så inget kan råka åka in där.


men snäppet värre är ju samtliga vags 1.8tfsi och 2.0tfsi och 1.4tfsi som rasar bara någon nämner ordet kamkedja ;-)
Enligt skribenten av inlägget. Ej baserat på empiriska fakta annat än erfarenhet och rykten.
Mvh Mod

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
n_andersson
12 mars 2018 · 689 Inlägg

Körde min d5a över 10 000 mil utan problem.
Vet att när jag serva den en gång så bytte dom ut multiremspännaren till en nyare modell på garantin då det va nått fabriksfel på den gamla modellen.
Kan tänka mig att det kan bli missat på bilar som inte är servade på Volvo

caromania Forummoderator
12 mars 2018 · 9 296 Inlägg

n_andersson skrev:
Körde min d5a över 10 000 mil utan problem.
Vet att när jag serva den en gång så bytte dom ut multiremspännaren till en nyare modell på garantin då det va nått fabriksfel på den gamla modellen.
Kan tänka mig att det kan bli missat på bilar som inte är servade på Volvo

Kan man i och med detta skönja en nydanad syn på Volvos rykte att vara outslitlig?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
tobbeb17
12 mars 2018 · 25 Inlägg

Tack för alla berättelse och tips Jag har varit och frågat på en Volvo verkstad nu och han sa att V70N har inga problem med motorerna Det är den sista modellen av V70 som har haft problem med visa dieselmotorer V70N ska jag vara säker

volvo 850
Volvo V70 "V70 Classic" (2007)
panda666
12 mars 2018 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

n_andersson skrev:
Körde min d5a över 10 000 mil utan problem.
Vet att när jag serva den en gång så bytte dom ut multiremspännaren till en nyare modell på garantin då det va nått fabriksfel på den gamla modellen.
Kan tänka mig att det kan bli missat på bilar som inte är servade på Volvo

Kan man i och med detta skönja en nydanad syn på Volvos rykte att vara outslitlig?

gammel 2/7/9 serie kanske 240 740 osv, men tom dom har sina problem säkert men inte lika jobbiga som d5orna;) visste inte att d5orna var så kassa hehe. Men det jag gillar är hur alla fanboys inte kan tro sina öron när dom hör att perfekt servade volvos kan och rasar ofta, samma sak när man nämner att fullservade vw rasar i kedjan och dsg haha. Nöe det är väl fel på kebabteknikerna som har servat fel, det är aldrig nått annat;smile har sett ett flertal d4or på jobbet med motorlampan som lyser, är det ett vanligt fel? kanske kör dom för korta sträckor eller nått. och dom är ofta 2013-2016

Presidento Of World
12 mars 2018 · 3 306 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

n_andersson skrev:
Körde min d5a över 10 000 mil utan problem.
Vet att när jag serva den en gång så bytte dom ut multiremspännaren till en nyare modell på garantin då det va nått fabriksfel på den gamla modellen.
Kan tänka mig att det kan bli missat på bilar som inte är servade på Volvo

Kan man i och med detta skönja en nydanad syn på Volvos rykte att vara outslitlig?

gammel 2/7/9 serie kanske 240 740 osv, men tom dom har sina problem säkert men inte lika jobbiga som d5orna;) visste inte att d5orna var så kassa hehe. Men det jag gillar är hur alla fanboys inte kan tro sina öron när dom hör att perfekt servade volvos kan och rasar ofta, samma sak när man nämner att fullservade vw rasar i kedjan och dsg haha. Nöe det är väl fel på kebabteknikerna som har servat fel, det är aldrig nått annat;smile har sett ett flertal d4or på jobbet med motorlampan som lyser, är det ett vanligt fel? kanske kör dom för korta sträckor eller nått. och dom är ofta 2013-2016

Jag lämnade in en passat 2018-02 på verkstad för lysande motorlampa och orkeslös.. 300mil blev för mycket för den): skämtåsido men lite grinig blir man på en sån ny bil.. (en sketen alltrack med 190 tdi för den som blev nyfiken)

Ja jag är medveten om att det blir fel på alla bilar... Typ

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
13 mars 2018 ·

Evildan skrev:

Tuningofroslagen skrev:
Efter hur många mil ? Helt ny eller en som rullat 50k mil ?

Saker går sönder självklart och frågan är bara om när

Min har rullat 50000 mil i karossen men märks inte och motorn har rullat 35xxx lika så lådan men jag skulle säga att haveri är mer på bristande underhåll och strunta i stora servicen m m så de går sönder

Jag utgår ifrån att du ställde frågorna till mig.

2008 D5 slet av aggregatremmen vid ca 14000mil och tog med sig kamremmen och topplockssallad var ett faktum.
2009 D5 gick kamremmen av vid starttillfället vid cirka 12000mil och det blev byte av topplock.
2010 D5 började dricka kylarvätska och varannan gång är det ju värmepaketet som börjar läcka men det var topplocket som hade fått en spricka, den XC70 hade rullat knappt 15500mil.
Jag vill minnas att ett topplocksbyte kostar i runda slängar 36-38000kr om det betalas ur egen ficka, de två första bilarna havererade inom garantitiden medans XC70 blev reparerad på utanför både garantitid och auktoriserad verkstad.
Samtliga av dessa tre skrothögar är fullservade av auktoriserad traktorverkstad enligt intervall av certifierad servicetekniker. 
Jag hoppas att jag hinner flippa den 2011 XC60 D5 jag fick i inbyte mot den nyare bajsbruna dito jag sålde innan skräpet rasar.
Blir inga mer D5 eller Volvofemmor öht när även 2010 2.5ft är såld, det är inte värt den ekonomiska risken för en säker vändning.

n_andersson skrev:
Körde min d5a över 10 000 mil utan problem.
Vet att när jag serva den en gång så bytte dom ut multiremspännaren till en nyare modell på garantin då det va nått fabriksfel på den gamla modellen.
Kan tänka mig att det kan bli missat på bilar som inte är servade på Volvo

Vi körde också 10000 mil utan roplem, föga imponerande sträcka enligt min mening.

zemet
13 mars 2018 · 4 030 Inlägg

Tuningofroslagen skrev:
Efter hur många mil ? Helt ny eller en som rullat 50k mil ?

Saker går sönder självklart och frågan är bara om när

Min har rullat 50000 mil i karossen men märks inte och motorn har rullat 35xxx lika så lådan men jag skulle säga att haveri är mer på bristande underhåll och strunta i stora servicen m m så de går sönder

Din kaross har rullat 50 men motorn 35.
Då gick den första motorn 15 innan den rasade?

Känns inte så imponerande.

V70n är dock en fantastisk bil måste jag säga. Dom tidiga modellerna börjar ju bli snart 20 år gamla men det tycker jag inte märks direkt:)

spillolja
13 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Appråpå Kamkedjor:

jag var och hälsade på en som jag känner för ett tag sedan, det stod en Volvo på garageuppfarten istället för den Mercedes som normalt står där, jag frågade om han bytt bil, men felet med Mercan var att kamkedjan hade kuggat över efter bara 11.000mil, han ska ha skött oljebyterna men fick ingen klarhet i vilken olja han använt, bilen ska vara en C-180 från 2004 med 143 hk motor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
n_andersson
13 mars 2018 · 689 Inlägg

Skrev jag att den rasa efter 10000 mil?
Bytte bil för att jag va sugen på nått annat

granadadr
13 mars 2018 · 7 270 Inlägg

Growe skrev:

Aronson skrev:
Det är billigt att åka diesel...dock ej volvos diesel femmor 2008-2014.
Med dess remmar,remspännare,toppackningar och sprickor i cylinderväggar.
Och sen klagar folk på gamla B28:an i  760:in,den går ju att renovera medans en D5 med sprickor i cylinder väggar är ju bara att kasta.

aldrig råkat ut för någon med sprickor..

men dom med remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig.  en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn....   

Fast om folk bytte rem och spännare när den ska bytas hade detta inte varit ett så stort problem.  samtidigt som idioten som ritade kåpan som täcker kamremmen låtit bli att vara så otroligt jävla tok korkad och gjort den i ett mjuk matrial istället som alla med någon form av hjärnfunktion förstår att den borde varit hårt så inget kan råka åka in där.


men snäppet värre är ju samtliga vags 1.8tfsi och 2.0tfsi och 1.4tfsi som rasar bara någon nämner ordet kamkedja ;-)

ajajbaja folk blir arga om  du klankar ner på VAG, de brukar dem bli när jag nämner alla brister på dem smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
spillolja
13 mars 2018 · 4 014 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:
[
aldrig råkat ut för någon med sprickor..

men dom med remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig.  en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn....   

Fast om folk bytte rem och spännare när den ska bytas hade detta inte varit ett så stort problem.  samtidigt som idioten som ritade kåpan som täcker kamremmen låtit bli att vara så otroligt jävla tok korkad och gjort den i ett mjuk matrial istället som alla med någon form av hjärnfunktion förstår att den borde varit hårt så inget kan råka åka in där.


men snäppet värre är ju samtliga vags 1.8tfsi och 2.0tfsi och 1.4tfsi som rasar bara någon nämner ordet kamkedja ;-)

ajajbaja folk blir arga om  du klankar ner på VAG, de brukar dem bli när jag nämner alla brister på dem smile

sad GRRRRRRR

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
13 mars 2018 ·

granadadr skrev:

Growe skrev:

Aronson skrev:
Det är billigt att åka diesel...dock ej volvos diesel femmor 2008-2014.
Med dess remmar,remspännare,toppackningar och sprickor i cylinderväggar.
Och sen klagar folk på gamla B28:an i  760:in,den går ju att renovera medans en D5 med sprickor i cylinder väggar är ju bara att kasta.

aldrig råkat ut för någon med sprickor..

men dom med remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig.  en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn....   

Fast om folk bytte rem och spännare när den ska bytas hade detta inte varit ett så stort problem.  samtidigt som idioten som ritade kåpan som täcker kamremmen låtit bli att vara så otroligt jävla tok korkad och gjort den i ett mjuk matrial istället som alla med någon form av hjärnfunktion förstår att den borde varit hårt så inget kan råka åka in där.


men snäppet värre är ju samtliga vags 1.8tfsi och 2.0tfsi och 1.4tfsi som rasar bara någon nämner ordet kamkedja ;-)

ajajbaja folk blir arga om  du klankar ner på VAG, de brukar dem bli när jag nämner alla brister på dem smile

Jag nämner aldrig alla brister på en vag, jag ids inte skriva så långa inlägg.
Står såklart för skribenten av inlägget. Ej baserat på empiriska fakta annat än erfarenhet och rykten.
Mvh Mod

caromania Forummoderator
13 mars 2018 · 9 296 Inlägg

n_andersson skrev:
Skrev jag att den rasa efter 10000 mil?
Bytte bil för att jag va sugen på nått annat

Nej. Men att köra 10.000 mil kan nog knappast ingå i någon empirisk undersökning vad gäller hållbarhet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang