Hur vanligt är det att topplocket rasat på D5

Nybergrobin
13 mars 2018 · 2 377 Inlägg

Byter man multirem och spännare enligt intervall så går det bra!

Senast redigerat av Nybergrobin (13 mars 2018)

Evildan
13 mars 2018 ·

Nybergrobin skrev:
Byter man multirem och spännare enligt intervall så går det bra!

Och ändå har jag varit med om tre ras trots service hos auktoriserad verkstad som Jag skrev om tidigare i tråden. Jag tycker sannerligen inte att det gick särskilt bra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2018 · 13 673 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

Aronson skrev:
Det är billigt att åka diesel...dock ej volvos diesel femmor 2008-2014.
Med dess remmar,remspännare,toppackningar och sprickor i cylinderväggar.
Och sen klagar folk på gamla B28:an i  760:in,den går ju att renovera medans en D5 med sprickor i cylinder väggar är ju bara att kasta.

aldrig råkat ut för någon med sprickor..

men dom med remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig.  en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn....   

Fast om folk bytte rem och spännare när den ska bytas hade detta inte varit ett så stort problem.  samtidigt som idioten som ritade kåpan som täcker kamremmen låtit bli att vara så otroligt jävla tok korkad och gjort den i ett mjuk matrial istället som alla med någon form av hjärnfunktion förstår att den borde varit hårt så inget kan råka åka in där.


men snäppet värre är ju samtliga vags 1.8tfsi och 2.0tfsi och 1.4tfsi som rasar bara någon nämner ordet kamkedja ;-)

ajajbaja folk blir arga om  du klankar ner på VAG, de brukar dem bli när jag nämner alla brister på dem smile

inge fel på vw  om man bortser det från dessa mindre problem.    Jagar själv en polo 1.6tdi  dieselgate edition.  Svårt att hitta den rätta bara.. Mycket dsg 7or ute

Senast redigerat av Growe (13 mars 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
13 mars 2018 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

Nybergrobin skrev:
Byter man multirem och spännare enligt intervall så går det bra!

Och ändå har jag varit med om tre ras trots service hos auktoriserad verkstad som Jag skrev om tidigare i tråden. Jag tycker sannerligen inte att det gick särskilt bra.

hur ofta måste remjävlen och spännaren bytas? antar att man gör de i samband me kamremsbyte. rätta mig.

Evildan
13 mars 2018 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Nybergrobin skrev:
Byter man multirem och spännare enligt intervall så går det bra!

Och ändå har jag varit med om tre ras trots service hos auktoriserad verkstad som Jag skrev om tidigare i tråden. Jag tycker sannerligen inte att det gick särskilt bra.

hur ofta måste remjävlen och spännaren bytas? antar att man gör de i samband me kamremsbyte. rätta mig.

Tydligen oftare än 12000mil då den gick av då.

Soulman
13 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Fantastiskt. Fortsätt skriva Audi och Volkswagen i denna tråd så alla underbegåvade får en något vidare världsbild när de söker info om VAG och  kamkedjor, kamremmar och spännare.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
it_mutt Avstängd
13 mars 2018 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
[...]
Jag tyckte det var mer av nytta för dig än en massa ovidkommande trams.
[...]

Värt att tänka på.

Senast redigerat av it_mutt (13 mars 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
13 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Gör nu inte detta till en pajkastartråd på VAG bilar. Gör hellre en egen tråd där ni beskriver era erfarenheter och farhågor kring de märken som ingår i den koncernen. Och håll nu en god ton här så blir det trevligare väl liksom ba?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
viccoA
13 mars 2018 · 3 109 Inlägg

Min gamle D5 gick 63.000 mil med orginal morot innan den började dricka kopiösa mängder vatten och olja

Presidento Of World
13 mars 2018 · 3 306 Inlägg

viccoA skrev:
Min gamle D5 gick 63.000 mil med orginal morot innan den började dricka kopiösa mängder vatten och olja

Ja, morötter gillar ju vatten, men olja?? big_smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Djo
14 mars 2018 · 10 157 Inlägg

Moderna dieslar är inga under av hållbarhet, Oavsett märke, Jag kan erkänna rakt ut att alla D5 or haft olika problem tidiga med virvelspjäl som ger upp, 2010 fick d5 dubbelturbo och topplocks packningen säger hejdå efter 10-15 tusen mil om inte tidigare, Att remmarna lyckas trassla in sig verkar vanligt.

Men jag har aldrig sett det själv dock sett många brustna multiremmar med hela kamremmar det har jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang