Gt86 kompressor eller turbo ?

Mleko
12 mars 2018 · 6 Inlägg

Hej!
Undrar om någon vet eller har erfaranhet av GT86:an har sett några i Sverige med kompressor som tex(https://www.blocket.se/vi/76813850.htm) den. Kan det vara möjligt att denna kompressor är laglig ?? Ägaren på denna som jag länkade påstår att den besiktas utan problem kan detta stämma ? 

Turbo konvertering är säkert olagligt men kan man inte registrera den som ett ombyggd fordon ?

Tack på förhand
Filip

Toyota GT86 (2014)
Vita_Vargen
12 mars 2018 · 1 281 Inlägg

Ombyggt fordon går men då behöver du göra lite mer än att montera en kompressor eller turbo.
Turbo ger mer vrid vilket riskerar att rasa lådan. Det plus enkelheten med kompressor är nog de som gjort de till ett populärare alternativ smile

Janneutanb
12 mars 2018 · 7 271 Inlägg

Lagligt nej men det kanske är diskret byggt så det missas lätt.

Mleko
12 mars 2018 · 6 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Ombyggt fordon går men då behöver du göra lite mer än att montera en kompressor eller turbo.
Turbo ger mer vrid vilket riskerar att rasa lådan. Det plus enkelheten med kompressor är nog de som gjort de till ett populärare alternativ smile

Original lådan pallar tydligen väldigt bra en steg ett turbo (ca 270hk) är det värt att försöka få den som ombyggd fordon ? Eller är det bara att köra ”olagligt”?

Toyota GT86 (2014)
zemet
13 mars 2018 · 4 035 Inlägg

Jag har läst och hört att man klarar bes med kompressor bara man tar bort remmen innan bes.

Om detta är sant eller en skröna har jag ingen aning om, någon här som jobbar på bilprovningen som vet?smile


                                 **Uppdatering**
Jag frågade en kompis som jobbar på besikta.

Det är en myt, det blir regbes alternativt att man återställer motorn:)
Synd, hade varit kul med ett sådant kryphål..

Senast redigerat av zemet (13 mars 2018)

Mleko
13 mars 2018 · 6 Inlägg

Hur funkar det om jag registrerar bilen med turbo/kompressor i exempelvis Polen/Tyskland där man får göra sånt och sedan försöker registrera tillbaka i Sverige. Kommer jag då kunna registrera den och lagligt besikta osv med ett turbo/kompressor ?

Toyota GT86 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang