Saab TTID går kall

198 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare
Jag tänkte fråga er om ett problem jag har med min nyligen införskaffade Saab 9-3 TTID 2008.

den går lite kallt, pendlar nästan 20mil om dagen (10mil enkel resa) och motorn blir inte riktigt varm. Mätaren går upp till sträcket under mitten och jag mätte med min ORD2 läsare i morse då låg  tempen mellan 69-74 grader (på motorvägen) -   så motorvärmaren står ju på hela resan, för den släcks ju vid 75grader.

På vägen hem idag körde jag lite fortare än normalt, så låg mätaren i mitten och motorvärmaren släktes – dock så kollade jag ner på mätaren en stund efter att jag kommit av motorvägen och då låg den i botten – efter att jag parkerat där hemma kopplade jag upp läsaren igen och tempen låg på 45grader.

Kass termostat, eller har TTID/Tid något annat vanligt fel? Någon som har en aning?

Samt någon som vet vart man kan få tag på en termostat till TTID?

Forum- och sitemoderator · 10 774 Inlägg
Skrivet 13 mars #2

Termostaten kanske inte stänger ordentligt? En ny sådan kan du väl hitta på Mekonomen eller liknande. Hur den är att byta vet jag inte.

Har samma problem som dig på min bil. Den ligger på 68-72 grader (OBD2)vid normal körning nu då det är minusgrader. Ej Saab. Fast jag har en knapp som kan tvångsstänga dieselvärmaren så gör detta efter 6-8 minuters körning. Bryr mig mig inte om saken. Har ju värme i kupén så det räcker. Min bil är också gammal.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Of World · 2 221 Inlägg
Skrivet 13 mars #3

Den motorn utan extra värmare (dieselvärmare) går typ aldrig upp i temp ordentligt utan den. Spec vid låga temperaturer. Sålde min TTID av den anledningen i början på vintern.

Presidento saknar signatur
Sir · 925 Inlägg
Skrivet 13 mars #4

Jag har en 9-3 tid men min värme hamnar på mitten.
Maptunparts.se kan ha termostater

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
20 Inlägg
Skrivet 13 mars #5

Låter som en dålig termostat. Hade liknande problem med vår TiD, den öppnade också vid typ 45 C.
Så bara att byta. Man byter hela termostathuset (finns på maptun/speedparts m.f.), sitter relativt lättåtkomlig på kortsidan (mot batteriet) av motorn.

198 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #6

xtobra skrev:
Låter som en dålig termostat. Hade liknande problem med vår TiD, den öppnade också vid typ 45 C.
Så bara att byta. Man byter hela termostathuset (finns på maptun/speedparts m.f.), sitter relativt lättåtkomlig på kortsidan (mot batteriet) av motorn.

precis vad jag misstänkte,

kollade under huven igår och såg huset,  man får ta bort batteristället för att komma åt? såg att skruvarna som håller det på plats är runda, så får nog svetsa på en skruv och byta ut dom smile

så trist att man måste byta hela huset, verkar ju ligga på över  800 spänn

vet ni hur man kommer in i Opensid på en 9-3?

Senast redigerat av Rolle90 (13 mars )

825 Inlägg
Skrivet 13 mars #7

Dessa motorer kan inte hålla värme i kallt klimat, därför dem har värmaren, den brukar dock gå sönder, mycket vanligt fel

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Forum- och sitemoderator · 10 774 Inlägg
Skrivet 13 mars #8

TS pratar om extravärmare. Vad avses i detta fallet? Doppvärme?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
20 Inlägg
Skrivet 13 mars #9

Rolle90 skrev:

xtobra skrev:
Låter som en dålig termostat. Hade liknande problem med vår TiD, den öppnade också vid typ 45 C.
Så bara att byta. Man byter hela termostathuset (finns på maptun/speedparts m.f.), sitter relativt lättåtkomlig på kortsidan (mot batteriet) av motorn.

precis vad jag misstänkte,

kollade under huven igår och såg huset,  man får ta bort batteristället för att komma åt? såg att skruvarna som håller det på plats är runda, så får nog svetsa på en skruv och byta ut dom smile

så trist att man måste byta hela huset, verkar ju ligga på över  800 spänn

vet ni hur man kommer in i Opensid på en 9-3?

Så kan det gå smile. Om det är rost där, så kasta ett öga på vattenrören som går på framsidan (de rostar lätt).
Open sid finns inte till ng 9-3. Närmaste är eSID, har inte prövat själv men ska tydligen ge liknande funktioner.

20 Inlägg
Skrivet 13 mars #10

Hybrid_ skrev:
TS pratar om extravärmare. Vad avses i detta fallet? Doppvärme?

Dieselvärmaren?

33 Inlägg
Skrivet 13 mars #11

Rollen nu har du fått hjälp här men om du inte redan visste så finns den här sidan.

http://forum.saabturboclub.com/activity.php

20 Inlägg
Skrivet 13 mars #12

Xebers76 skrev:
Dessa motorer kan inte hålla värme i kallt klimat, därför dem har värmaren, den brukar dock gå sönder, mycket vanligt fel

Liksom de flesta moderna dieslar.
Brukar väl vara styrenheten på värmaren som pajar har jag för mig...

Forum- och sitemoderator · 10 774 Inlägg
Skrivet 13 mars #13

xtobra skrev:

Hybrid_ skrev:
TS pratar om extravärmare. Vad avses i detta fallet? Doppvärme?

Dieselvärmaren?

MrMaz hävdar att det inte finns på denna. Därav frågan.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 10 774 Inlägg
Skrivet 13 mars #14

xtobra skrev:

Xebers76 skrev:
Dessa motorer kan inte hålla värme i kallt klimat, därför dem har värmaren, den brukar dock gå sönder, mycket vanligt fel

Liksom de flesta moderna dieslar.
Brukar väl vara styrenheten på värmaren som pajar har jag för mig...

Bara att g åt ut och lyssna efter ett par minuter. Man hör om den har fungerande dieselvärmare. Finns avgasrör under bilen med.

Min tjuter som ett jetplan när det är kallt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
20 Inlägg
Skrivet 13 mars #15

Hybrid_ skrev:

xtobra skrev:

Hybrid_ skrev:
TS pratar om extravärmare. Vad avses i detta fallet? Doppvärme?

Dieselvärmaren?

MrMaz hävdar att det inte finns på denna. Därav frågan.

Tror han syftar på att motorn inte blir helt varm utan hjälp av värmaren. Vilket den blir om man har en fräsch termostat. Tar bara lite tid...
Värmaren var standard på 150hk TiD och alla TTiD  vad jag vet.

Senast redigerat av xtobra (13 mars )

Of World · 2 221 Inlägg
Skrivet 13 mars #16

xtobra skrev:

Hybrid_ skrev:

xtobra skrev:

Dieselvärmaren?

MrMaz hävdar att det inte finns på denna. Därav frågan.

Tror han syftar på att motorn inte blir helt varm utan hjälp av värmaren. Vilket den blir om man har en fräsch termostat. Tar bara lite tid...
Värmaren var standard på 150hk TiD och alla TTiD  vad jag vet.

Standard var det inte men många hade det smile har själv en opel med den motorn och utan värmare blir det kämpigt. Liksom i saaben jag hade.

Presidento saknar signatur
106 Inlägg
Skrivet 14 mars #17

MrMaz skrev:

xtobra skrev:

Hybrid_ skrev:
MrMaz hävdar att det inte finns på denna. Därav frågan.

Tror han syftar på att motorn inte blir helt varm utan hjälp av värmaren. Vilket den blir om man har en fräsch termostat. Tar bara lite tid...
Värmaren var standard på 150hk TiD och alla TTiD  vad jag vet.

Standard var det inte men många hade det smile har själv en opel med den motorn och utan värmare blir det kämpigt. Liksom i saaben jag hade.

Det var standard på alla svensksålda 1.9Tid och 1.9TTid. Ingen tvekan på det.

OnT: Byt termostaten, du måste inte ut med batterihyllan men det underlättar kraftigt. Annars är det inga större bekymmer att byta, lite jobb men inte farligt.

Senast redigerat av Znixer (14 mars )

Of World · 2 221 Inlägg
Skrivet 14 mars #18

Znixer skrev:

MrMaz skrev:

xtobra skrev:

Tror han syftar på att motorn inte blir helt varm utan hjälp av värmaren. Vilket den blir om man har en fräsch termostat. Tar bara lite tid...
Värmaren var standard på 150hk TiD och alla TTiD  vad jag vet.

Standard var det inte men många hade det smile har själv en opel med den motorn och utan värmare blir det kämpigt. Liksom i saaben jag hade.

Det var standard på alla svensksålda 1.9Tid och 1.9TTid. Ingen tvekan på det.

OnT: Byt termostaten, du måste inte ut med batterihyllan men det underlättar kraftigt. Annars är det inga större bekymmer att byta, lite jobb men inte farligt.

Jag har haft många utan. Sist en 2008 ttid :p svensksåld såklart.

Presidento saknar signatur
106 Inlägg
Skrivet 14 mars #19

Ja, det ante mig då det styrker din tes.

De har suttit som standard i både 1.9TiD och 1.9TTiD ibland som tillsatsvärmare dock utan möjlighet att använda den som parkeringsvärmare. Däremot så racklar de en hel del i Saabarna så om de inte fungerar eller rent av blivit urplockade är inget konstigt.

198 Inlägg
Skrivet 16 mars · Inlägg av trådskaparen #20

MrMaz skrev:

Znixer skrev:

MrMaz skrev:

Standard var det inte men många hade det smile har själv en opel med den motorn och utan värmare blir det kämpigt. Liksom i saaben jag hade.

Det var standard på alla svensksålda 1.9Tid och 1.9TTid. Ingen tvekan på det.

OnT: Byt termostaten, du måste inte ut med batterihyllan men det underlättar kraftigt. Annars är det inga större bekymmer att byta, lite jobb men inte farligt.

Jag har haft många utan. Sist en 2008 ttid :p svensksåld såklart.

min har både tillsatsvärmare och parkeringsvärmare. testade att sätta parkeringsvärmaren på timer 15min innan jag skulle köra - och den stod igång, kopplade upp ord2-läsaren och den visade 45 grader.

dock så startade inte bilen efter det...  tog av och på minuspolen sen startade den... mycket märkligt


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang