Vågar man köpa Diesel idag?

Evildan
17 mars 2018 ·

Jag anser att i de gråmarkerade zonerna borde ett förbud mot dieseldrivna personbilar införas.
https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/img/map_large.gif

marcus80 Sir
17 mars 2018 · 935 Inlägg

Evildan skrev:
Jag anser att i de gråmarkerade zonerna borde ett förbud mot dieseldrivna personbilar införas.
https://svenskanamn.alltforforaldrar.se … _large.gif

Nu är du bara grinig Evil :')

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
17 mars 2018 · 935 Inlägg

Evildan skrev:
Jag anser att i de gråmarkerade zonerna borde ett förbud mot dieseldrivna personbilar införas.
https://svenskanamn.alltforforaldrar.se … _large.gif

Nu är du bara grinig Evil smile

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
granadadr
17 mars 2018 · 7 269 Inlägg

Evildan skrev:
Jag anser att i de gråmarkerade zonerna borde ett förbud mot dieseldrivna personbilar införas.
https://svenskanamn.alltforforaldrar.se … _large.gif

kommer aldrig att fungera,, då som sagt en kabelbil inte får dra tillräckligt för många hantverkare å andra som måste dra tungt wink  det blir bara ni som sitter på en uteservering å sippar på en latte som tror att det inte finns folk som BEHÖVER dra tungt å ha stora tunga bilar i vardagen

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 mars 2018 · 14 007 Inlägg

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Jag anser att i de gråmarkerade zonerna borde ett förbud mot dieseldrivna personbilar införas.
https://svenskanamn.alltforforaldrar.se … _large.gif

kommer aldrig att fungera,, då som sagt en kabelbil inte får dra tillräckligt för många hantverkare å andra som måste dra tungt wink  det blir bara ni som sitter på en uteservering å sippar på en latte som tror att det inte finns folk som BEHÖVER dra tungt å ha stora tunga bilar i vardagen

Det är mycket ironi från den elaka!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
17 mars 2018 · 7 269 Inlägg

Vettemannen skrev:

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Jag anser att i de gråmarkerade zonerna borde ett förbud mot dieseldrivna personbilar införas.
https://svenskanamn.alltforforaldrar.se … _large.gif

kommer aldrig att fungera,, då som sagt en kabelbil inte får dra tillräckligt för många hantverkare å andra som måste dra tungt wink  det blir bara ni som sitter på en uteservering å sippar på en latte som tror att det inte finns folk som BEHÖVER dra tungt å ha stora tunga bilar i vardagen

Det är mycket ironi från den elaka!!

/Benny

joo förstod det, men kan ej låta bli att ge igen wink hahaha

Senast redigerat av granadadr (17 mars 2018)

eastereverybodybay
17 mars 2018 · 360 Inlägg

Cracksoup skrev:
Om jag får tro, så kommer diesel aldrig bli helt förbjudet, så länge bara mp åker ut ur riksdagen vilket de med all rätt bör göra i nästa val. Utsläppen är så låga på landsvägar och motorvägar där köbildning näst intill aldrig sker.En modern Euro 6 diesel släpper ut kanske 50g/km koldioxid och minimalt med giftpartiklar när den är varm och går jämnt.

Det är ju egentligen inte koldioxiden man jagar i städerna, det är ju kväveoxiderna (NOx) som man jagar och vill ha bort i stadskärnorna. Det är kväveoxiderna som till stor del är anledningen till smog.

När Euro 3 kom år 2000 satte EU en gräns på 500 mg NOx per km
(Man ville helt enkelt ha bort dieselbilarna som rök svart.)

Med Euro 4 / Euro 2005 halverades gränsen till 250 mg per km.
Med Euro 5 som kom 2009 sänktes gränsen till 180 mg.
Och nu med Euro 6 som kom september 2014 ligger gränsen på 80 mg per km.

Biltillverkarna har sänkt utsläppen av kväveoxider på pappret i dieselbilar med 84 procent inom loppet av 14 år. Egentligen inte illa pinkat... på pappret.
Det sägs att nästa gräns måste ha en förbättring på minst 30 procent.

Problemet som har uppdagats är att det är VÄLDIGT få bilar som verkligen klarar dessa gränser i VERKLIG trafik. Många dieselmotorer ligger skyhögt över gränsvärdena vid verklig körning. Man har vid verklig körning uppmätt gränsvärden på euro 6 bilar som legat upp emot 1300 mg/km, 17 gånger över det tillåtna. 

När man nu inför nya mätningar i verklig trafik istället för dessa labbtester som har varit så kommer det att bli mångdubbelt mycket svårare för biltillverkarna att klara gränserna och det kommer således att bli väldigt dyrt.

Om man idag t.ex skulle knalla in hos den lokala märkeshandlaren och säga att man vill köpa ett komplett reningssystem (NOx-fälla/NOx-katalysator, partikelfilter, SCR-katalysator, temperatursensorer och givare samt insprutningsmunstycke och dosering och tank för ADblue) till en euro 6 diesel så ska man räkna med att få slanta upp närmare 100.000 kr.

Det lär ju bli kul i plånboken när dom där sakerna börjar gå sönder efter en 6-7 år.

Lastbilstillverkaren Scania säger sig ha lagt cirka 10 miljarder på utvecklingen för att klara kraven för Euro 6. Man säger att nästa euroklass blir mycket dyrare.

Det är väl just därför som många biltillverkare nu inser att man måste göra sina bilar delvis elektrifierade.

Presidento Of World
17 mars 2018 · 3 306 Inlägg

Kollade en dokumentär där vw:s uppdaterade programvara var bara bullshit, det tog fusket till en högre nivå bara.

Dvs varken euro6 eller nåt är bra på riktigt utan bara på pappret.. Nä förbjud diesel. Åker själv diesel så jag är ju inte mp direkt men jag bryr mig om mitt barns hälsa.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
17 mars 2018 ·

Finns annat än dieseldrivna personbilar om någon behöver dra eller lasta tungt.

granadadr
17 mars 2018 · 7 269 Inlägg

Evildan skrev:
Finns annat än dieseldrivna personbilar om någon behöver dra eller lasta tungt.

vilken toytoa får dra 2000 kg med bensin??och kostar  högst 50 000?

Senast redigerat av granadadr (17 mars 2018)

Evildan
17 mars 2018 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Finns annat än dieseldrivna personbilar om någon behöver dra eller lasta tungt.

vilken toytoa får dra 2000 kg med bensin??

Ingen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 mars 2018 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Finns annat än dieseldrivna personbilar om någon behöver dra eller lasta tungt.

vilken toytoa får dra 2000 kg med bensin??

Ingen.

Min Van får dra 2000 kg.
Sätter jag drag på Pontiacen får jag dra 2540 kg.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (17 mars 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2018 · 17 380 Inlägg

När jag besiktigade bilen så finns det ett K-värde på som i mitt fall fick vara max 1,2 och bilen hade 0,4. Tycker skatten ska baseras på verkligheten istället big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
17 mars 2018 · 3 296 Inlägg

Förbjud diesel och manuella bilar!:-)

Soulman
17 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Många onyanserade diskussioner. Tänker du köpa bensineldad hybrid, eller vanlig bensineldad bil ger du bevisligen en större miljöpåverkan än med dieseln. Lägg till i dina förvirrade tankar att i princip alla dieslar kan köras på 100% förnybara råvaror, bara någon regering ger klartecken och pressar biltillverkarna att certifiera motorer och bränslet och stimulerar till att våga tillverka i stor skala.

Screenshot från dagens DN.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-86419337ce48e924913c7c66e6fc429f.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
17 mars 2018 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Jag anser att i de gråmarkerade zonerna borde ett förbud mot dieseldrivna personbilar införas.
https://svenskanamn.alltforforaldrar.se … _large.gif

kommer aldrig att fungera,, då som sagt en kabelbil inte får dra tillräckligt för många hantverkare å andra som måste dra tungt wink  det blir bara ni som sitter på en uteservering å sippar på en latte som tror att det inte finns folk som BEHÖVER dra tungt å ha stora tunga bilar i vardagen

Det kommer elbilar som klarar det galant.   Kolla bara teslas lastbil wink   Utveckling kallas det för.


Nä diesel är över inom några år.

Evildan
17 mars 2018 ·

När man läser somliga dieselförespråkares småaggressiva texter med återkommande försök till smutskastning genom att fördumma opponenter i diskussionen när sakliga argument rydligen inte känns tillräckliga klarnar VAGs beslut att utföra tester på så kallade lägre stående primater då de flesta tillverkare utför prover för att säkerställa att produkterna matchar marknaden man vänder sig till.

Personbilsdieseln kommer möta samna öde som:
https://www.phrases.org.uk/images/dodo.jpg

Senast redigerat av Evildan (17 mars 2018)

eastereverybodybay
17 mars 2018 · 360 Inlägg

Muttley skrev:
Det kommer elbilar som klarar det galant.   Kolla bara teslas lastbil wink   Utveckling kallas det för.

Nä diesel är över inom några år.

En eldriven lastbil kommer aldrig kunna utföra samma tunga och långa transporter som dagens dieseldrivna lastbilar.
Jag gissar att vi aldrig kommer att få se en eldriven lastbil köra ut i skogen för att lasta timmer.

Dessutom är flera av dom jordartsmetaller som idag används till batteritillverkning en precis lika ändlig resurs som olja och kol.

Med dagens batteriteknik är det en omöjlighet att ersätta hela världens fossil-drivna bilar med elkraft.

Helt klart är att världen står inför en enorm utmaning dom kommande 200 åren om människan ska lyckas fortsätta med det liv som vi lever idag.

AudiJ Avstängd
17 mars 2018 · 70 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Muttley skrev:
Det kommer elbilar som klarar det galant.   Kolla bara teslas lastbil wink   Utveckling kallas det för.

Nä diesel är över inom några år.

En eldriven lastbil kommer aldrig kunna utföra samma tunga och långa transporter som dagens dieseldrivna lastbilar.
Jag gissar att vi aldrig kommer att få se en eldriven lastbil köra ut i skogen för att lasta timmer.


Dessutom är flera av dom jordartsmetaller som idag används till batteritillverkning en precis lika ändlig resurs som olja och kol.

Med dagens batteriteknik är det en omöjlighet att ersätta hela världens fossil-drivna bilar med elkraft.

Helt klart är att världen står inför en enorm utmaning dom kommande 200 åren om människan ska lyckas fortsätta med det liv som vi lever idag.

Varför inte? Vad är det som är så magiskt med diesel?

Eldrivna fordon är framtiden, det går inte att förneka. Bara för att det inte är möjligt idag betydet det inte att det inte är möjligt imorgon. Speciellt med tanke på att fler och fler stora aktörer fattar att el är framtidens drivmedel och därför lägger mer pengar på att forska om el och hur det kan bli det vanligaste drivmedlet.

Hur många trodde att Teslas bilar skulle kunna göra det de gör idag, enbart med el som drivmedel för tio år sedan? Utvecklingen går framåt.

Low
17 mars 2018 · 3 296 Inlägg

Blir nog tillbaka till häst o vagn. :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang