[LÖST] Volvo 940 B230FT 1998, blöddrar och misständer. HJÄLP!

Bengteke
17 mars 2018 · 43 Inlägg

Hej!

Jag har några prolem med min Volvo 940 B230FT från 1998.

Bilen har gått dåligt länge och jag har inte lyckats hitta vad felet är men igår blev det ännu värre.

Förr så har jag fått felkoder på 2-3-2 och 1-1-3 och dragit enorma mängder bränsle 2-2,5L/mil och jag har som sagt inte hittat vad felet är och blev less och kört så här i ett år nästan.

Den har nu även för två veckor sedan börjat gorma ordentligt när bilen har varit kall, den har inte velat starta utan bara gnuggat på startmotorn och hoppat till men aldrig startat, då har jag fått bli bogserad i cirka 3km med 2ans växel i så startar den tillslut men går riktigt dåligt tills den blir varm, och den misständer enormt och skickar avgasknallar. Låter nästan som en subaru motor.

Igår, blev det samma procedur att jag fick bogsera igång den 3km men den här gången tog vi den till garaget och den går inte bättre fast den har blivit varm, misständer enormt och luktar MYCKET bensin på tomgång. Då bytte jag motortempgivaren för jag trodde att det var den som spökade och den såg verkligen förjävlig ut när jag äntligen fick ut den, men bilen går inte bättre för det.

Jag har haft den förra veckan hos en verkstad och vi röktestade motorn där vi hittade 4st läckage mellan lmm och gasspjället, två av dom större läckagen åtgärdades. Dom två små läckagen var vid axeln som går in i gasspjället och en slang till kolkanistern.

Bilen går riktigt dåligt, misständer, luktar bensin(MYCKET), låter faktiskt som en utombordare i slutet av avgasröret.

Jag har även gått lös med startgas överallt utan reaktion.
Det som är bytt på bilen nedan.

* Tempgivare (sprut)
* Tempgivare (instrumentbräda)
* Vevaxelgivare
* 2st olika 016 lmm
* Tändmodul
* Bränslefilter bytt
* Fördelarlock, rotor, tändstift, kablar.
* Sportluftfilter
* Lambdasond
* Chippad med KLs chip, testat byta tillbaka till original ändå samma.
* Guldbox
* Bränslepumps relät
* Spridartätningarna
* Grenrörs packningarna
* Insugspackning (3ggr)
* Blockpackning
* Gasspjälls packning
* Oringar bakom fördelarlock
* Packning mellan turbo och grenrör
* Rengjort vevhusventilation (2ggr)

Det jag skulle kunna tänka mig har hänt är väl att kamremmen har hoppat nu när vi bogserade igång den kanske. Har inte kikat på det ännu, men hur ser jag lättast om den har hoppat ett steg?

Är det att ta av alla kåpor, snurra motorn tills den ska stå rätt och kika om remmen står något steg fel? Hur gör jag om markeringen på kamremmen är bortnött?

Kommer inte på något mer nu, men säkert så finns det mer som är bytt.

Mvh


EDIT : Lösningen var enklare än vad man kan tro..  Xebers76 sa att mycket bränsle gör så att tändstiften går sönder. Då tänkte jag såhär.

Tempgivaren har säkerligen varit trasig, den är bytt nu. Då har den flödat satan med soppa in i cylindern och haft ihjäl stiften så bilen knappt har gått att starta. Bytte stiften idag och den hoppade igång direkt utan kraftiga misständningar eller båtmotor ljud, jag är så evigt tacksam till alla som har gett mig råd och tips.. Jag höll på att gå i taket av ilska på bilen. Tack igen alla!

Senast redigerat av Bengteke (21 mars 2018)

Bengteke
18 mars 2018 · 43 Inlägg

Ikväll så kollade jag stiften, dom var svarta och mycket blöta med både bränsle och olja, gnista fanns på alla tändkablar och komp testades samtidigt snabbt bara för att se om det fanns, det gjorde det. Körde 2 kolvslag endast dock och fick 8kg på alla 4, så inte ett fullständig test men bara snabbt för att se om det fanns där och det gjorde det. Kamremmen ställdes om igen, för hundraelfte gången bara för att vara säker. Bränsle fanns det också gott om, stiften var sjöblöta och luktade mycket bensin när jag försökte starta bilen.

Vad kan det vara kvar.. Jag tror fan jag har testat/kollat allt på bilen utom spridarna och bränsletrycksregulatorn.

Behöver hjälp... Någon som har några ideér?

Senast redigerat av Bengteke (18 mars 2018)

chybber
18 mars 2018 · 61 Inlägg

Btr vet jag kan gå sönder och skicka soppa igenom vakuumslangen, även hänga sig så trycket blir för högt.

Henkix
18 mars 2018 · 6 737 Inlägg

Låter som en trasig btr. Prova byt både btr och spridare när du ändå är i farten smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Bengteke
18 mars 2018 · 43 Inlägg

En av garage grannarna hade faktiskt ett helt insug, jag ska låna det av han ikväll och testa både bränsletrycksregulatorn och spridarna(insug från en B230ft) och se om det blir någon skillnad, blir det inte skillnad.. Då vet jag inte vad jag gör, man lever på hoppet varje gång man kommer på något man tror ska funka.

Nickeboii
18 mars 2018 · 762 Inlägg

Det kan vara så att tändspolen är kass, hade det problemet på en av mina bilar.  smile

Hoppas att det löser sig.

Mvh

Senast redigerat av Nickeboii (18 mars 2018)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Bengteke
18 mars 2018 · 43 Inlägg

Jag var till garaget ikväll, och köpte en hel spridarbrygga med bränsletrycksregulator och spridare av garagegrannarna. Jag testade byta varje del för sig för att få reda på egenteligen vad som var fel men efter jag bytt varje del och testat starta bilen mellan varje så visade det sig att inget av det fungerade, verkar inte vara fel på spridarna eller bränsletrycksregulatorn.

Kompisen har sin bil i garaget och som tur är har han samma motor som mig, så jag snabb lånade hans tändspole ifall den gav för svag gnista men det blev inte bättre för det, jag testade även att byta till original tändboxen igen..

Garagegrannarna kom förbi och hjälpte mig tänka lite och då visade det sig att jag har bytt tempgivaren till instrumentet inne i bilen och inte till sprutet.. Typiskt va?

Imorgon knallar jag och köper en ny tempgivare till sprutet med rätt kontakt den här gången och hoppas på det bästa! Den här bilen kommer gå 50 år till efter den hoppar igång med tanke på så mycket saker jag har bytt på den nu.

Henkix
18 mars 2018 · 6 737 Inlägg

Lätt hänt när det finns 2 stycken mototempgivare bredvid varandra tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Bengteke
18 mars 2018 · 43 Inlägg

För jävla stökigt det där, sen hade jag ju läst på något forum att det var under tredje insugsröret den skulle vara.

Självklart så var jag ju inställd på att jag äntligen skulle få igång bilen och ville det så gärna så räknade jag ju från fördelarlocket längst bak på motorn 1 - 2 - 3, precis där under låg ju en.. yes tänkte jag och bytte den. Men då visade det ju sig att man ska räkna från kamremmens sidan av motorn 1 -2 -3. Skjut mig någon...

Bengteke
20 mars 2018 · 43 Inlägg

Oj oj oj.. Sitter här i garaget nu, jag är så oändligt less.. Jag bytte tempgivaren, den rätta den här gången men ändå går det inte. Vad.. Fan.. Är.. Felet??

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Från början skulle du ha kört på enbart startgas och provat och då hade den förmodligen gått jämt och bra.
Ta av bränslereläet och prova.
Det låter som att det kommer förmycket bränsle och det är väl där man ska rikta in sig.

Senast redigerat av insatsen (21 mars 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bengteke
21 mars 2018 · 43 Inlägg

Kan tändstiften gå sönder pga att dom blivit dränkta i soppa? Jag vet inte..

Sen angående mitt problem så känns det som att det har främst något med tändningen att göra när den inte ens tänder till, någon gång då och då tänder den till en gång men sen tillbaka till startmotor gnuggandet.

Tar jag av bränslepumpsrelät, vad har det för effekt?  Ska jag försöka starta bilen utan relä?

Senast redigerat av Bengteke (21 mars 2018)

Stekpannan
21 mars 2018 · 83 Inlägg

Bengteke skrev:
Kan tändstiften gå sönder pga att dom blivit dränkta i soppa? Jag vet inte..

Sen angående mitt problem så känns det som att det har främst något med tändningen att göra när den inte ens tänder till, någon gång då och då tänder den till en gång men sen tillbaka till startmotor gnuggandet.

Tar jag av bränslepumpsrelät, vad har det för effekt?  Ska jag försöka starta bilen utan relä?

Om du drar ur relät kan du se om det är fel på mängden soppa eller inte, att du alltså då bara kör den på startgas. Går han som han ska med det så är det fel med mängden bränsle, går han fortfarande som skit då så är det något annat.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Felaktig bränsle/luftblandning gör att motorn inte startar eller går som den ska.
Du nämner att den drar mycket och därför tippar jag på att det kommer förmycket och dränker motorn.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
21 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Tändstift är lätt att döda, även nya, både olja och bensin tar kol på dem vid för stora mängder, byt till nya, INTE biltema

jaka54
21 mars 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du kollat att du verkligen har bra gnista? Du sa att du fick låna en kompis tändspole...och att den inte gjorde någon skillnad. Men betyder det att du fick gnista eller att det inte kom gnista?

Vad är det som styr tändningen på 98:orna? På brorsans 745:a 87:a  var det Hallgivaren i fördelaren som var trasig.

Bengteke
21 mars 2018 · 43 Inlägg

Jag personligen kollade inte när gnistan kom, utan jag satt bakom ratten och vred om nyckeln. Hur ser man om gnistan är 100% eller bara 30%?
Tändspolen tog jag från kompisens bil som står innanför min i garaget, jag tänkte inte på att kolla hur gnistan var, sen var jag själv också.. Måste man vara två för att kolla gnistan?
Jag tror inte jag har någon hallgivare, vet att en givare sitter precis utanpå kåpan på växellådan under fördelningslocket och den rackarn är ny, byttes i helgen.

Som tur för mig så jobbar jag på en reservdelsbutik, köpte med mig hem nya BPR 7ES och en burk startgas, tänkte prova lite grejor idag när flickvännen kommer hem så jag kan ta hennes kärra till garaget.

Senast redigerat av Bengteke (21 mars 2018)

Bengteke
21 mars 2018 · 43 Inlägg

Skrev mer utförligt i första inlägget, men det var stiften helt enkelt som var stendöd.. typ.

Tack för alla tips! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang