Ägarkostnader Porsche Cayenne 2011-

JimProfit
17 mars 2018 · 91 Inlägg

Sitter och drömmer lite om en Cayenne Turbo som ligger på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Porsch … 11&w=1

Är det någon som vet vad man kan förvänta sig i service/reparationskostnad på en sån?
Finns det några vanliga fel på dom?

Förbrukning och försäkring kan jag kolla själv, och snälla - undanbeder mig kommentaren "måste du fråga har du inte råd". :-)

//Jim Profit
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 mars 2018 · 14 007 Inlägg

JimProfit skrev:
Sitter och drömmer lite om en Cayenne Turbo som ligger på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Porsch … 11&w=1

Är det någon som vet vad man kan förvänta sig i service/reparationskostnad på en sån?
Finns det några vanliga fel på dom?

Förbrukning och försäkring kan jag kolla själv, och snälla - undanbeder mig kommentaren "måste du fråga har du inte råd". :-)

Service kostnader kan du ta reda på hos generalagenten. Reparationskostnader är nog svårt att sia om.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Soulman
17 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Största kostnaden kommer vara värdeminskning. Planera hur länge du ska behålla den och hur långt du kommer köra och titta på vad en sådan kostar begagnad.

Ditt annonsexempel  kommer kosta kanske runt 200tkr om tre år. Servicekostnader är försumbart i jämförelse.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2018 · 17 379 Inlägg

Elfel i massor. Luftfjädring som krånglar eller bälgarna börjar läcka. Motorn vet jag inget om.

Bilen är en emblemtrimmad Volkswagen Touareg. Hade en sådan ett mycket kort tag men blev rädd då ACC/stereo ibland inte fungerade och man var tvungen att starta om bilen några gånger...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Elfel i massor. Luftfjädring som krånglar eller bälgarna börjar läcka. Motorn vet jag inget om.

Bilen är en emblemtrimmad Volkswagen Touareg. Hade en sådan ett mycket kort tag men blev rädd då ACC/stereo ibland inte fungerade och man var tvungen att starta om bilen några gånger...

Skriver du negativa saker om VAG-koncernen igen?

Cayenne är en dyr bil att äga, det finns anledningar till att dom kostar kaffepengar efter några år.
Elfel.
Motorproblem med kedjor och oljeringar.
Växellådor som glömt att dom är just växellådor.
Länkarna som glappar.
Luftfjädringar som släpper vind helt ogenerat.
Rostar gör dom också likt jämngamla Passater.

Det är skräp men trevliga att köra och har bra vägegenskaper för biltypen vassare än XC90  som i sin tur av de flesta motorjournaluster är bättre än X5.
Interiören tycker jag är plottrig med knappar lite här och där på ett ologiskt vis, det märks att USA-marknaden är målet där utseende före funktion i princip alltid prioriteras.

Jag har varit på jakt sedan i höstas efter en Cayenne jag också och helst då en Turbo S men samtliga 8 bilar jag tittat på har varit skrothögar med en upplevd kvalitetskänsla långt långt långt i från den man möter i en 20år gammal 911.

spillolja
17 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Här är en artikel om en som köpte en Porsche med knackande motor Pga. Longlife
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila … r-skendod/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrWIB
17 mars 2018 · 6 Inlägg

Skall du lämna in bilen till Porsche eller annan firma, räkna med ganska häftiga priser.
Köpte en Cayenne S 2010 för några månader sedan och fick med lite fakturor på service av olika saker och det är inte billigt att serva dem, lägg då till att det mesta på Turbo modellerna är lite dyrare.
Det var det som fick mig att välja en S ist för Turbo.
Bilen har luftdämpare, kompressorn är bytt för runt 20k.
Vill du har mer priser finns det här, ger en liten hint: http://www.rennsport.se/cayenne-turbo-955-957
Men har du möjlighet så fixa det själv, massor av how-to videos på tuben smile
Sjukt nöjd med bilen hur som helst!
Brandad VW eller inte, det är grymma bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang