Mondeo mk3 växel/kopplingsproblem

AEN
17 mars 2018 · 686 Inlägg

Hej
Min fru har en Ford Mondeo mk3 2004 med 2.0l  bensin motorn. Den har rullat snart 10000mil (vilket med tanke på åldern inte är mycket)
Under en tid nu så har till att börja med backen varit svår att få i från start, dvs när bilen stått stilla ett tag och inte rullat.
Det brukar gå att få i den efter ett par försök men det är ofta som det är svårt när man ska backa ut från parkeringen.
Jag har även noterat att det känns lite skumt att få i växlarna när man kör. Ska inte säga att det är trögt men det är som att det är två lägen innan växeln går i... man känner typ som ett litet motstånd som släpper och växeln går i.
Om man växlar väldigt sakta under färd, dvs tex från 2an till 3an men man flyttar växelspaken mycket sakta så skorrar och hugger det när man är i  mellanläge mellan friläge och växel så att säga. Det känns som att den inte är helt frikopplad på något sätt.
Är ingen expert på vxl lådor och kopplingar, men när kopplingen är nedtryckt under färd så ska man väl egentligen kunna kunna göra vad som helst med växelspaken (utom att lägga i backen såklart) utan att det ska skorra på eller mellan någon växel?
Jag tycker även att när kopplingen är nedtryckt så känner man lite små ryck/vibrationer/rörelser i pedalen.. kanske inget konstigt? (jag har kört automat de senaste åren så kommer inte helt ihåg om det ska vara så eller ej)

En sista sak som jag inte vet om jag ska tro på eller ej men när frugan skulle köra iväg från tankstation häromdagen så sa hon att bilen backade när man la i ettans växel :-O
Backen hade inte varit ilagd innan avfärd...
Vet inte om det bara var så att det var lutning/gupp framför pumpen och det kändes som bilen backade eller om hon bara var mycket mycket trött efter en lång dag på jobbet...
Jag har aldrig varit med om eller hört om en bil som backar på 1ans växel... för att efter ett par i och urläggningar av växeln sedan växla som normalt

Någon som vet felet?
växellådan kass? koppling kass?, Urtrampningslager/Slavcylinder? Synkringar?

Stort tack på förhand!

Senast redigerat av AEN (17 mars 2018)

jaka54
17 mars 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
När bytte du växellådsolja sist!

AEN
17 mars 2018 · 686 Inlägg

Det är nog aldrig gjort misstänker jag.
Vi har haft bilen sedan 2015 men den har kanske rullar 1000 mil under den tiden pga föräldraledighet osv.

kunghippe
17 mars 2018 · 197 Inlägg

Skulle gissa på att bussningarna under växelspaken är slitna. Brukar sitta 2 bussningar under växelspaken på staget som går fram till växellådan . När dom blir slitna blir de svårt och få i växlarna rätt och de kan va så slitet att som frugan nämde att backen går i istället för 1an . Detta är mycket billigt att byta med tror ja betalade 175 kr för bussningarna till min volvo

Volvo 740 (1986)
AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

Ok. Men på under 10000 mil?
Kan tycka att de bör hålla längre än så...
Växelspaken i sig upplever jag varken sladdrig eller oprecis, men det kanske inte påverkar spakens känsla?

Senast redigerat av AEN (18 mars 2018)

kunghippe
18 mars 2018 · 197 Inlägg

Mja brukar påverka känslan i spaken men bussningarna kan va snustorra och skadade ändå hade bytt dom först sen fortsatt felsöka om problem kvarstår

Volvo 740 (1986)
AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

Du vet inte enklast hur man kontrollerar dessa? Sitter de under bilen eller kan man inspektera dessa genom att ta bort dammasken osv?

kunghippe
18 mars 2018 · 197 Inlägg

Sitter lite olika men under bilen går växelspaken ut och på den sitter bussningarna längst nere sen går staget fram till växellådan och där framme kan sitta busning där med . Vet ej exakt hur de ser ut på den modellen

Volvo 740 (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2018 · 17 380 Inlägg

När tar kopplingen? Nästan i bottenläge? Längst upp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

Kopplingen tar i mitten ungefär

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2018 · 17 380 Inlägg

AEN skrev:
Kopplingen tar i mitten ungefär

Då lägger jag mitt kort på dåliga bussningar i länkage. Med tanke på miltalet så har den väl gått korta sträckor och då bör det ha växlats rejält... Så den kan ju vara mer sliten än en motsvarande bil som rullat mer. Hoppas det för:

Hydraliken kan ju vara kass med. Men då är det bilbyte för frun nästa helg för det är knappast ekonomiskt försvarbart att byta. (Hon kanske jublar?)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

Är bilen avstängd så är det inga problem att få i växlar.
Vad jag märker är att om startar bilen och tycker ned kopplingen för att växla så är backen typ omöjlig att lägga i direkt och de övriga växlarna är tröga. När man väl fått i en växel så går alla fint att få i, även backen. Lägger jag sedan i neutral och släpper och trycker ned kopplingen igen så är alla växlar tröga igen och backen är omöjlig tills annan växel gått i. (Stillastående alltså)
Men så fort man fått i valfri växel så går det fint att få i alla växlar tills man släpper och trycker ned kopplingen igen...

Kan lägga upp video

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2018 · 17 380 Inlägg

AEN skrev:
Är bilen avstängd så är det inga problem att få i växlar.
Vad jag märker är att om startar bilen och tycker ned kopplingen för att växla så är backen typ omöjlig att lägga i direkt och de övriga växlarna är tröga. När man väl fått i en växel så går alla fint att få i, även backen. Lägger jag sedan i neutral och släpper och trycker ned kopplingen igen så är alla växlar tröga igen och backen är omöjlig tills annan växel gått i. (Stillastående alltså)
Men så fort man fått i valfri växel så går det fint att få i alla växlar tills man släpper och trycker ned kopplingen igen...

Kan lägga upp video

Då kan vi nog utesluta länkage. Tror du ska rikta felsökningen mot kopplingen. En -04 är väl värd cirka 15k om den är välskött och har fina däck, du kanske kan få ut mer om någon mupp tror att låga mil är bra men som gammal handlare så kan jag avslöja att det finns en gyllene regel som säger att om reparation kostar mer än halva bilens värde så är det inte lönt det. Således max kostnad 7500:-

Skulle rekommendera att sälja och skaffa frun en annan bil, kanske med automat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

När man kör/bilen rullar så upplever man egentligen inget problem med växlarna förutom när man sakta sakta smyger över mellan friläge och nästa växel, då skorrar det till, men så växlar man ju inte. Vid normal växling så märker man inget och alla växlar går att få i. (Utöver ett litet motstånd innan växeln går i)
Hade likande på en Audi a4 för många år sedan  på en växel och det sas vara ett typfel med dålig synkning av den växeln... kommer inte ihåg om det var 3an eller 4an

Hmm ja alltså bilen är mycket fin... hade det inte varit för ett litet dörruppslag på ena sidan så är den som ny.

Senast redigerat av AEN (18 mars 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2018 · 17 380 Inlägg

AEN skrev:
När man kör/bilen rullar så upplever man egentligen inget problem med växlarna förutom när man sakta sakta smyger över mellan friläge och nästa växel, då skorrar det till, men så växlar man ju inte. Vid normal växling så märker man inget och alla växlar går att få i. (Utöver ett litet motstånd innan växeln går i)
Hade likande på en Audi a4 för många år sedan  på en växel och det sas vara ett typfel med dålig synkning av den växeln... kommer inte ihåg om det var 3an eller 4an

Hmm ja alltså bilen är mycket fin... hade det inte varit för ett litet dörruppslag på ena sidan så är den som ny.

Motstånd? Det är en definitionsfråga om vad detta är. Men förutsätter att det uppkommit nu på senare tid? I så fall kan man misstänka synkningar och det är verkligen inte värt att fixa. Fast det felet brukar yppa sig på framförallt 2:an och 3:an. Hm.

Du kanske skulle lägga upp en video i alla fall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
18 mars 2018 · 6 566 Inlägg

pumpa kopplingen ett par gånger innan du lägger i en växel

De/Dem
AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

Lägger upp video i kväll med bilen igång stillastående. Har tyvärr ingen video under färd, men det skulle nog inte gå att få med något under färd iallafall.

Att pumpa kopplingen gör ingen skillnad...

Senast redigerat av AEN (18 mars 2018)

zzr94092
18 mars 2018 · 4 378 Inlägg

Torra splines på ingående axeln på växellådan ,vilket gör att lamellen inte släpper riktigt från svänghjulet, =bilen kopplar inte ur riktigt..

AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

Ja men då torde väl problemet med att få i växlarna vara konstant och inte sluta såfort man fått i växeln en gång?

Vad jag menar med ett motstånd är att man känner att får trycka i växeln typ.. inte jättemotstånd när bilen rullar men det finns ändå där. Jättesvårt att förklara... men säg att du kör på 2 an och ska växla. du kopplar och lägger ur tvåan och för spaken mot 3an. innan 3an går i så är det som ett lättare motstånd som man får ta sig förbi innan växeln går i. Det är även i eller direkt efter detta motstånd som det kan skorra om man flyttar spaken väldigt väldigt sakta. (det är där drevet går i nästa drev så att säga, men jag tycker det är mer motstånd än det bör vara.
Om man växlar sakta och metodiskt så märks det inte lika mycket, men försöker man sig på lite snabbare växlingar så blir motståndet mycket mer påtagligt... att växla fort, dvs att "slänga i" växlarna är inte att rekommendera för då kommer man missa att få i växeln.

Kommer en videolänk med bilen igång och stillastående snart... Jag flyttar även bilen bakåt vid ett tillfälle för att se om läget ändras, men samma problem kvarstår

AEN
18 mars 2018 · 686 Inlägg

https://youtu.be/hxmRfgLcV88

Lutar väl åt slaven?
Ska byta olja i lådan för säkerhets skull.
Kan ju försöka testa och lufta kopplingen och se så det inte är någon luft som ställer till problem (samma vätska som bromsvätskan på mondeon)
Bytte bromsvätska för något år sedan och luftade då bromsarna, men jag luftade aldrig kopplingen...

Senast redigerat av AEN (18 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang