Volvo V40 CC 2016 High Performance - Uppgradera ljudet

gonzolito
19 mars 2018 · 73 Inlägg

Hej

Undrar om någon här inne har tagit sig tid och haft ork att fixa med ljudet på en Volvo V40 CC årsmodell i mitt fall 2016 men det är väl samma som 2013-2018 kan jag tänka mig... har idag High Performance systemet men hittar ingen som helst info på nätet :-( . Vill egentligen mest uppgradera basen (var den nu finns i den här kärran)...har inte hunnit utforska bilen så mycket än. Tänkte att jag kunde spara tid om någon redan grävt i en, haha.

amazinjoey
19 mars 2018 · 1 138 Inlägg

Rekommenderar att du pratar med din närmaste ljudbutik tex BRL

gonzolito
19 mars 2018 · 73 Inlägg

Har pratat med dem och de sa att jag skulle prata med Volvo ...fick inte mycket hjälp där kan jag säga. Det här med att bygga ljud är inte nytt för mig men tänkte som sagt försöka vinna lite tid om någon annan redan varit o pillat i en likadan.

Senast redigerat av gonzolito (27 mars 2018)

Easterlily
8 maj 2018 · 40 Inlägg

gonzolito skrev:
Har pratat med dem och de sa att jag skulle prata med Volvo ...fick inte mycket hjälp där kan jag säga. Det här med att bygga ljud är inte nytt för mig men tänkte som sagt försöka vinna lite tid om någon annan redan varit o pillat i en likadan.

Kom då någon vart med ljudprojektet? Tänkte eventuellt ge mig in i samma tankar.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Fjong
9 maj 2018 · 1 494 Inlägg

Vill du bara ha mer bas är väl en hög till lågnivåomvandlare det enklaste och sen bara sätta dit en aftermarket sub och steg som vanligt. Ska man uppgradera resten är det lite jobb, inte super smidigt att byta ut grejer i dom.

Easterlily
9 maj 2018 · 40 Inlägg

Fjong skrev:
Vill du bara ha mer bas är väl en hög till lågnivåomvandlare det enklaste och sen bara sätta dit en aftermarket sub och steg som vanligt. Ska man uppgradera resten är det lite jobb, inte super smidigt att byta ut grejer i dom.

Jo det är ju helt klart ett alternativ. Höll på och grävde lite i dörrarna och fixade lite ljuddämpning. Är nog lätt att få allt att klicka och klistra men det finns ju risk att det inte arbetar så bra med övriga systemet.
Grejen är att jag vill gärna ha bättre ljud i helhet och inte tonårs-superbas åk. Vet inte hur kraftig basen blir med en hel sub?

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Fjong
9 maj 2018 · 1 494 Inlägg

Easterlily skrev:

Fjong skrev:
Vill du bara ha mer bas är väl en hög till lågnivåomvandlare det enklaste och sen bara sätta dit en aftermarket sub och steg som vanligt. Ska man uppgradera resten är det lite jobb, inte super smidigt att byta ut grejer i dom.

Jo det är ju helt klart ett alternativ. Höll på och grävde lite i dörrarna och fixade lite ljuddämpning. Är nog lätt att få allt att klicka och klistra men det finns ju risk att det inte arbetar så bra med övriga systemet.
Grejen är att jag vill gärna ha bättre ljud i helhet och inte tonårs-superbas åk. Vet inte hur kraftig basen blir med en hel sub?

Du behöver ju inte köpa två 18'' om du inte vill ha massa bas wink Finns gott om valmöjligheter. Du får väl börja med att kika på hur mkt plats du kan tänka dig offra eller om det finns plats att bygga in en låda nånstans och isf hur många liter du får ut där. Sen kan du börja kika på element som lämpar sig i den volymen och kanske provlyssna om du kan för att se vad som kan passa din smak.

Bassiehof
9 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Easterlily skrev:

Fjong skrev:
Vill du bara ha mer bas är väl en hög till lågnivåomvandlare det enklaste och sen bara sätta dit en aftermarket sub och steg som vanligt. Ska man uppgradera resten är det lite jobb, inte super smidigt att byta ut grejer i dom.

Jo det är ju helt klart ett alternativ. Höll på och grävde lite i dörrarna och fixade lite ljuddämpning. Är nog lätt att få allt att klicka och klistra men det finns ju risk att det inte arbetar så bra med övriga systemet.
Grejen är att jag vill gärna ha bättre ljud i helhet och inte tonårs-superbas åk. Vet inte hur kraftig basen blir med en hel sub?

Mycket handlar om nivåjustering och eq. Sen är bra grejer en förutsättning. Jag har ingen sub men i stället två 7" Scan Speak Revelator, basar som spelar ända ner till 30 hz, i framdörrarna, men i den hä'r konfigurationen bara spelar upp till 400 hz med 24dB filter för att nåt på insidan av dörren, förmodligen fönster- och/eller låsmekanismen skramlar hur mycket jag än dämpar plåten. Därför måste jag ha en mindre bredbandshögtalare (Visaton B80 som har ett väldigt bra mellanregister) i brädan i stället för ett traditionellt kit med bas och diskant. Det finns olika lösningar, men ett tvåvägskit fungerar inte i den bilen. Det finns för övrigt slutsteg som har både hög- och lågnivåingång.

Easterlily
15 maj 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:

Easterlily skrev:

Fjong skrev:
Vill du bara ha mer bas är väl en hög till lågnivåomvandlare det enklaste och sen bara sätta dit en aftermarket sub och steg som vanligt. Ska man uppgradera resten är det lite jobb, inte super smidigt att byta ut grejer i dom.

Jo det är ju helt klart ett alternativ. Höll på och grävde lite i dörrarna och fixade lite ljuddämpning. Är nog lätt att få allt att klicka och klistra men det finns ju risk att det inte arbetar så bra med övriga systemet.
Grejen är att jag vill gärna ha bättre ljud i helhet och inte tonårs-superbas åk. Vet inte hur kraftig basen blir med en hel sub?

Mycket handlar om nivåjustering och eq. Sen är bra grejer en förutsättning. Jag har ingen sub men i stället två 7" Scan Speak Revelator, basar som spelar ända ner till 30 hz, i framdörrarna, men i den hä'r konfigurationen bara spelar upp till 400 hz med 24dB filter för att nåt på insidan av dörren, förmodligen fönster- och/eller låsmekanismen skramlar hur mycket jag än dämpar plåten. Därför måste jag ha en mindre bredbandshögtalare (Visaton B80 som har ett väldigt bra mellanregister) i brädan i stället för ett traditionellt kit med bas och diskant. Det finns olika lösningar, men ett tvåvägskit fungerar inte i den bilen. Det finns för övrigt slutsteg som har både hög- och lågnivåingång.

Menar du att du har lagt till två högtalare utöver eller att du bytt ut mellanreg/bas som sitter monterat som standard?
Om du bytt ut, köpte du bara ny och monterade dit samt lödde fast någon kabelsko eller dylikt?

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
15 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Easterlily skrev:

Bassiehof skrev:

Easterlily skrev:

Jo det är ju helt klart ett alternativ. Höll på och grävde lite i dörrarna och fixade lite ljuddämpning. Är nog lätt att få allt att klicka och klistra men det finns ju risk att det inte arbetar så bra med övriga systemet.
Grejen är att jag vill gärna ha bättre ljud i helhet och inte tonårs-superbas åk. Vet inte hur kraftig basen blir med en hel sub?

Mycket handlar om nivåjustering och eq. Sen är bra grejer en förutsättning. Jag har ingen sub men i stället två 7" Scan Speak Revelator, basar som spelar ända ner till 30 hz, i framdörrarna, men i den hä'r konfigurationen bara spelar upp till 400 hz med 24dB filter för att nåt på insidan av dörren, förmodligen fönster- och/eller låsmekanismen skramlar hur mycket jag än dämpar plåten. Därför måste jag ha en mindre bredbandshögtalare (Visaton B80 som har ett väldigt bra mellanregister) i brädan i stället för ett traditionellt kit med bas och diskant. Det finns olika lösningar, men ett tvåvägskit fungerar inte i den bilen. Det finns för övrigt slutsteg som har både hög- och lågnivåingång.

Menar du att du har lagt till två högtalare utöver eller att du bytt ut mellanreg/bas som sitter monterat som standard?
Om du bytt ut, köpte du bara ny och monterade dit samt lödde fast någon kabelsko eller dylikt?

Jag har  bytt ut basen i framdörren. Det finns en booster (som jag inte använder, för dåligt ljud) i Saab 9-5 också, och i den finns ett delningsfilter som delar vid 200 hz eller nåt. Förmodligen gjorde Saab det av samma anledning som jag, delar lågt för att dörren skramlar, och därför sitter det original två bredbandshögtalare uppe på instrumentbrädan för att ta hand om mellanregister, i stället för diskanter. Poängen med mitt inlägg var att visa att det finns relativt små högtalare som spelar djupbas.

Jag dels spacklade för att Revelator är 7" och inte standard 6,5", dels skruvade fast basen med gänglåsning (Loctite hos Jula) så jag slipper öppna dörrsidan en gång i veckan för att dra åt skruvar = vibrationsfri montering. Eller...det är i alla fall inte där det skramlar!

Alla kablar (van den Hul the Magnum Hybrid) är direktlödda. Meningen är att högtalarna ska vara monterade så länge jag äger bilen, så jag behöver inga "snabbkopplingar", som jag erkänner kan vara användbara när du behöver lastutrymmet och vill slänga ut baslådan. Jag slipper såna problem helt och hållet. Nackdelen är att det inte blir samma tryck i basen som med en tolva med slutsteg i skuffen, men det är opraktiskt för de flesta med eller utan familj. Köper du rätt bas har du åtminstone djupbas i bilen. Jag vet att det fungerar, det hörs direkt när jag ändrar frekvens på hpf. Djupbas höjer musikupplevelsen, en erfarenhet jag inte är ensam om.

Easterlily
15 maj 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
..

Okej schysst. Men då, om man vill ha liten uppgradering utan att panga fram en stor baslåda kan det göra nytta att byta ut 6.5"arna som sitter i dörrarna mot t.ex. JBL högtalare som jag läst mycket gott om?

Kanske inte är lika kreativ som dig med loctite lösningen men kan nog försöka fixa nån adapter för att kunna skruva på befintlig plats. Jag gillar att ha kabelskor ifall jag någon gång måste komma in bakom högtalaren vid plåten, eller man vet aldrig. Men då borde jag bara kunna löda på + och - mot polerna.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
15 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Nej. JBL är Harman Kardons budgetmärke. Länka så kan jag kolla upp de. Loctite använder du bara som gänglåsning till skruvarna. Har du tillräckligt långa kablar så är det inga problem att komma åt. Du kan hänga upp högtalaren med buntband i ett gångjärn så den är ur vägen. Tala om det för mekanikern ifall han blir förtvivlad.

Easterlily
16 maj 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
Nej. JBL är Harman Kardons budgetmärke. Länka så kan jag kolla upp de. Loctite använder du bara som gänglåsning till skruvarna. Har du tillräckligt långa kablar så är det inga problem att komma åt. Du kan hänga upp högtalaren med buntband i ett gångjärn så den är ur vägen. Tala om det för mekanikern ifall han blir förtvivlad.

Tanken var att handla från Harmans egna hemsida https://se.harmanaudio.com/car-speakers då jag har mölighet att få väldigt förmånliga priser hos dem. Tänkte på tillexempel GTO20M eller GTO620 men om jag förstår rätt så är 620 en koaxialhögtalare som tar samtliga register så kanske inte matchar så bra.
Men jag är öppen för förslag såklart.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
16 maj 2018 · 1 777 Inlägg

GTO20M är ett mellanregister. Varför behöver du såna och var ska de placeras, eller vilka högtalare ska de ersätta? GTO620 är en tretton på ett dussin högtalare. Fs 45 hz, dessutom 2 Ohm, så känsligheten är inte hög, och du kan inte driva de direkt med en stereo, du behöver en booster/slutsteg. Dayton har en känslighet på 94 dB i 8 Ohm. Placeringen är viktig, för om högtalarna är långt ifrån varandra får du en massa fasfel, som du kan kompensera för med time alignment, tidskomp. Om stereon inte har det kommer det inte att låta bra.

Easterlily
16 maj 2018 · 40 Inlägg

Jag förstår. Men blir det inte samma sak fast omvänt om man har 8 Ohm dvs att de högtalarna puttrar betydligt högre än resterande.
Vad skulle du rekommendera mig för högtalare?
Jag syftade på att byta ut dem 6.5" högtalarna i dörrarna, måste läst mycket slarvigt med länkarna hehe.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
16 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Om du inte kommer att ersätta nåt annat, och inte har individuell nivåjustering på alla kanaler, då spelar vissa högtalare högre än andra. Samma sak gäller om du ersätter en bas eller bas/mellanregister med en fullregister (koaxial), så du måste ta reda på vad som finns i bilen, och om de drivs av ett slutsteg/booster med aktivt delningsfilter. Du måste ersätta med nåt liknande, precis som jag fick göra i min Saab och andra bilar. Du kan ju också kika på en DSP. Det finns med och utan inbyggt slutsteg. Mosconi Gladen t ex. Då får du allt du behöver, tidskomp, eq och slutsteg, och begränsas inte på samma sätt som när du bara byter ut en högtalare i dörren. Det är förmodligen billigare att justera eq.

Easterlily
16 maj 2018 · 40 Inlägg

Okej. Har ingen individuell nivåjustering. Det jag kan göra är att ändra fader och balance.
Det jag vet är att det sitter en 6.5" högtalare som troligtvis spelar både småbas och mellanreg, samt en diskant som sitter strax över i alla fyra dörrar. Dessutom sitter någon form av slutsteg under förarsätet. Vet dock inte vad den gör, bakdörrarna kanske? Jag har inte premiumpaketet där man även får med en centerhögtalare i instrumentbrädan och mitt high performance system kallas ju för 8-högtalarsystemet så i guess thats it.

Får se om jag lyckas luska fram vad det är för högtalare, tror du att det står på baksidan kanske? Jag har ju varit och lyft på de tidigare men inte tänkt på att kika där. Ingen jag pratat med på volvo verkar ha så mycket koll.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
16 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Nån på huvudkontoret med ansvar för ljud hos Volvo borde kunna svara på i vilket frekvensområde dörrhögtalarna spelar. Mejla!

Easterlily
31 maj 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
Nån på huvudkontoret med ansvar för ljud hos Volvo borde kunna svara på i vilket frekvensområde dörrhögtalarna spelar. Mejla!

Hörde av mig till Volvo som skulle vidarebefordra min fråga. Nu har det gått 2v och inte ett svar.

Provade istället att snacka med en säljare på MDS häromdagen som gav lite tips. Kom fram till att baslåda inte är min grej. Tar för mycket plats och mycket bök. Däremot var han mycket positiv till högtalarbyte. Han föreslog att man köper ett kitsystem fram, fram och bak eller kit fram och koax bak. Tror isåfall jag börjar med bara fram.

Efter lite diskussion kom vi fram till följande kit http://www.mds.se/spr-60-15705.html dock hade han ingen adapter för montering och förklara att man skulle kunna "slakta konen och magneten på gamla högtalaren och bara behållit yttre plastramen som jag sen fäster den nya högtalaren i"

Skulle det funka?

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
1 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Alpine spelar bara ner till 65 hz, så ljudet blir basfattigt, och om du ändå tvingar de att spela bas under 65 hz kommer det inte bli distorsionsfri återgivning om jag säger så. 

Jag har gjort nåt liknande, jag skruvade bort högtalaren och anpassade plastbiten till den nya högtalaren, men du kan också köpa en MDF-ring och "plasta" (glasfiber), eller göra en ring själv med 19 mm MDF, med skruvhål när du använder originalhögtalaren som mall. Jag har gjort så för Scan Speak är 7" och inte standard 6,5", och nu senast har jag monterat 8" i dörren på en annan bil. Jag brukar använda metallspackel från Biltema och skruv med gott resultat. De här http://www.mds.se/gzuc650sq-ii.html är specade ner till 40 hz och har därför ett bättre basfundament. Högre känslighet också, så mer lättdrivna.

Senast redigerat av Bassiehof (1 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang