Volvo V40 CC 2016 High Performance - Uppgradera ljudet

Fjong
1 juni 2018 · 1 494 Inlägg

Finns många som har klagat på kundservicen hos MDS. Rekommenderar också att du kikar lite på DLS och Dayton, båda gör ofta väldigt trevliga grejer.

Easterlily
1 juni 2018 · 40 Inlägg

Fjong skrev:
Finns många som har klagat på kundservicen hos MDS. Rekommenderar också att du kikar lite på DLS och Dayton, båda gör ofta väldigt trevliga grejer.

Jaså? Inte konstigt då att konkurrenten nästan sa tvärt emot.
Jag chattade faktiskt med en säljare på BRL idag som tyckte att det  ar onödigt bökigt och dyrt att byta originalen då de redan är förhållandevis bra. Han menade att det bilen saknar är bas vilket i sig kan göra att resterande låter sämre när man drar upp basinställningen på stereon.

Istället tipsade han om en dundersmart lösning. En sub som man faktiskt kan montera under passagerarsätet.
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs880a.html
Det skulle ju inte ta mycket plats alls, särskilt då det sällan sitter någon bak.

Problemet är att jag aldrig installerat en sub i en bil tidigare. Jag har ingen aning om hur man gör. Man måste ju få ström och signal. Tar man strömmen från ett cigg uttag och använder förstärkaren under förarstolen för att få ljud?

Senast redigerat av Easterlily (1 juni 2018)

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
2 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Det de flesta bilar saknar är inte bas, utan övre bas och nedre mellanregister. Och upplösning. En gaslåda är inget att rekommendera. Det är en kompromiss.

Fjong
2 juni 2018 · 1 494 Inlägg

BRL har funkat kanon för mig men alla där är såklart inte proffs, dom har folk som är väldigt duktiga och kan mycket och andra som kanske inte gör det. Med MDS menade jag mer att dom inte har svarat när kunder haft problem, har väl gått lite knackigt för dom med.

Är du nöjd med ljudet dina nuvarande högtalare presterar eller saknas något där? Utöver basen då såklart. Personligen tycker jag att volvos större paket låter bra men också fruktansvärt tråkigt, har en v70 05 med premium paketet i och har bytt stereo och satt in en lite bas, spelar helt ok men föredrar tveklöst DLS r6.2 kittet jag hade i min tidigare s60, mycket mer detalj och liv i ljudet.

Easterlily
2 juni 2018 · 40 Inlägg

Fjong skrev:
BRL har funkat kanon för mig men alla där är såklart inte proffs, dom har folk som är väldigt duktiga och kan mycket och andra som kanske inte gör det. Med MDS menade jag mer att dom inte har svarat när kunder haft problem, har väl gått lite knackigt för dom med.

Är du nöjd med ljudet dina nuvarande högtalare presterar eller saknas något där? Utöver basen då såklart. Personligen tycker jag att volvos större paket låter bra men också fruktansvärt tråkigt, har en v70 05 med premium paketet i och har bytt stereo och satt in en lite bas, spelar helt ok men föredrar tveklöst DLS r6.2 kittet jag hade i min tidigare s60, mycket mer detalj och liv i ljudet.

Förstår vad du menar.

Jag håller med om att, trots att jag inte har det finaste paketet, presterar högtalarna förvånansvärt bra. Står bilen stilla är jag väldigt nöjd men när man kör blir man tvungen att höja så pass mycket att man tappar en hel del detaljer och märker att det finns rum för förbättring. Basen försvinner i tomma intet på motorvägen och höjer man styrkan blir det missljud.

Därmed var jag inne på bas först och främst, sen hade det inte varit någon nackdel om man fick finare högre frekvenser.

Tror nog jag kör på en sån undersäteshistoria. Dels slipper jag mixtra med originalhögtalarna ifall jag skulle ställa till något. Sen tror jag att det är lite extra bas som jag främst suktar efter.

Dock så måste jag försöka lista ut hur man kopplar in det. Ska se ikväll om jag lyckas hitta nån youtube guide eller liknande. Är det olika metod för olika bilmodeller eller är det ungefär liknande?

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
2 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Jag trodde du hade ljuddämpat bilen? Förvrängt och komprimerat ljud har många orsaker, bl a billiga högtalare.

Det är samma jobb som att installera en traditionell baslåda med slutsteg. Du byter ut originalhögtalarna så du "mixtrar" inte med nåt. Det är bara att demontera och lägga de på en hylla.

Easterlily
2 juni 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
Jag trodde du hade ljuddämpat bilen? Förvrängt och komprimerat ljud har många orsaker, bl a billiga högtalare.

Det är samma jobb som att installera en traditionell baslåda med slutsteg. Du byter ut originalhögtalarna så du "mixtrar" inte med nåt. Det är bara att demontera och lägga de på en hylla.

Jodå jag fyllde dörrarna så ordentligt jag kunde. Hela reservhjulsutrymmet samt hjulhusen. Det vart absolut en märkbar skillnad på högtalarna (köpte nån special extra tjock just bakom dem) men vägbullret vart bara en marginell skillnad. Hade tänkt att fixa golvet också men sen lyckades jag inte lista ut något smidigt sätt att komma under mattan så gav upp.

Missförstå mig inte, jag tror absolut att högtalarbyte kan göra en rejäl skillnad men tidigare har jag alltid haft färdiga adaptrar som gjort jobbet löjligt enkelt. Nu när jag måste fixa och bygga själv vart det lite läskigare. Särskilt om jag skulle råka göra bort mig eller blir tvungen att sabotera original högtalarna som mds rekommenderade. Sub under sätet låter enklare om det nu kan göra gott för ljudet.

Det skulle vara om jag lämnar in bilen och låter proffsen fixa.

Senast redigerat av Easterlily (2 juni 2018)

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Bassiehof
2 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Easterlily skrev:

Bassiehof skrev:
Jag trodde du hade ljuddämpat bilen? Förvrängt och komprimerat ljud har många orsaker, bl a billiga högtalare.

Det är samma jobb som att installera en traditionell baslåda med slutsteg. Du byter ut originalhögtalarna så du "mixtrar" inte med nåt. Det är bara att demontera och lägga de på en hylla.

Jodå jag fyllde dörrarna så ordentligt jag kunde. Hela reservhjulsutrymmet samt hjulhusen. Det vart absolut en märkbar skillnad på högtalarna (köpte nån special extra tjock just bakom dem) men vägbullret vart bara en marginell skillnad. Hade tänkt att fixa golvet också men sen lyckades jag inte lista ut något smidigt sätt att komma under mattan så gav upp.

Missförstå mig inte, jag tror absolut att högtalarbyte kan göra en rejäl skillnad men tidigare har jag alltid haft färdiga adaptrar som gjort jobbet löjligt enkelt. Nu när jag måste fixa och bygga själv vart det lite läskigare. Särskilt om jag skulle råka göra bort mig eller blir tvungen att sabotera original högtalarna som mds rekommenderade. Sub under sätet låter enklare om det nu kan göra gott för ljudet.

Det skulle vara om jag lämnar in bilen och låter proffsen fixa.

Så du har använt akustiskt dämpningsmaterial utan att dämpa plåten? Konstigt att du upplever att det fattas bas, för akustiskt material har ingen linjär dämpning, det dämpar högre frekvenser mer, ofta på bekostnad av transienter och detaljrikedom på mikronivå, så det brukar lyfta fram basen. Vägbuller är mer lågfrekvent, därav den marginella skillnaden. Dessutom tränger inte mycket vägbuller in i kupén via dörrarna. Du får ta bort lister och demontera säten för att kunna dämpa under golvmattan. Om du inte vet hur du gör det, hur hade du tänkt dra ström- och signalkabel till en rutten, illaluktande gaslåda? Är det vad som skiljer pojkar från män tror du? Retorisk fråga.

Fjong
2 juni 2018 · 1 494 Inlägg

Skulle provlyssnat samt kollat passform etc innan jag skulle köpt en sådan låda. Kan även vara ide att åka till en skrot och köpa lite reservdelar som man kan slakta, då kan man även prova att demontera lite och lära sig innan man bryter i sin egen bil.

Bör gå att dra det nödvändiga kablaget utan att riva ut mattan, jag skulle inte gjort det för en liten gaslåda iaf.

Bassiehof
2 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:
Skulle provlyssnat samt kollat passform etc innan jag skulle köpt en sådan låda. Kan även vara ide att åka till en skrot och köpa lite reservdelar som man kan slakta, då kan man även prova att demontera lite och lära sig innan man bryter i sin egen bil.

Bör gå att dra det nödvändiga kablaget utan att riva ut mattan, jag skulle inte gjort det för en liten gaslåda iaf.

Kanske inte byta ut hela mattan och lackera om bilen, men med lite list...borttagning borde det väl gå?

Fjong
2 juni 2018 · 1 494 Inlägg

Brukar räcka att ta bort några av listerna över trösklarna för att kunna peta ner kablar och sånt ja.

gonzolito
9 juli 2018 · 73 Inlägg

Ok

Känns som att jag måste skriva igen... när jag startade tråden så var min mening att det skulle handla om installation i Volvo V40 CC 2016...inte i en massa andra bilar. Kul att folk engagerar sig men det get inget att skriva om andra bilar då det inte ser likadant ut.

Jag har grävt vidare och hittat en som installerat lite mer i sin V40 CC 2015, dvs han visade var AUD-modulen sitter samt vad de olika kablarna går. Det var DET jag undrade, om någon här inne hade gjort det här jobbet för att slippa uppfinna hjulet på nytt.

Så, jag provar på nytt - Har någon här fixat med sin VOLVO V40CC 2016 (eller runt den årsmodellen)???

//Gonza

Tobbe-Lantz
2 november 2019 · 1 Inlägg

Hur gick det med ljudet? Tog du signal från bakdörren? Vilken färg är det på kablarna i stolpen mellan dörrarna som är till högtalarna? Någon som har andra tips?

V40 cross country premium sound

gonzolito
8 november 2019 · 73 Inlägg

Hej Tobbe!

Det gick jättebra med uppgraderingen. Jag har lyft ljudet rejält och kan ta lite bilder på hur det ser ut. Lägger in det öite senare idag.

/Carl

gonzolito
8 november 2019 · 73 Inlägg

Här kommer en uppdatering på ljudbygget:

Jag har tagit signalen från de bakre kanalerna - de sitter i boxen under förarsättet. Färgerna är följande;

Grön/röd -
Gul/röd +
Grå/röd -
Lila/röd +

Har dessvärre minne som en åsna och kan inte med 100% säkerhet säga vilka som är höger o vänster... Då måste jag fippla med bygget och jag orkar inte just nu, haha.

Dessa har jag dragit till 2 olik a steg som finns under bagagerumsgolvet;
2 kanals steg Edge 350.2
4 kanals steg Hertz H604

Edgesteget går till 2 st 12" Hertz-basar och Hertzsteget går till 1 par Audison 6x9 APX 690 och 1 par Audison AP1 diskanter.

Orsaken till att jag valde de bakre kanalerna är för att enklare kunna justera ljudbilden så att man inte får för mycket bas eller diskant... Efter ett tags fipplande  så är jag nu väldigt nöjd med ljudet. Kristalklara röster och en behaglig fyllig bas med ett jäkla tryck när det krävs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-a77f52e2cb233b679e2499ec16839d64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-e5ea58f3b82612cc136f27aa6222c73b.jpg

Senast redigerat av gonzolito (9 november 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang