Det luktar bränt i kupén då och då - vad kan det bero på?

niska
20 mars 2018 · 264 Inlägg

Då och då luktar det bränt i kupén. Det händer framförallt när jag kört ett tag och behöver stanna vid ett rödljus. Detta inträffar någon eller ett par gånger i veckan - sällan med andra ord. Jag har stannat bilen, öppnat huven men känner då ingen lukt. Jag har väldigt svårt att lokalisera var lukten kommer ifrån. Jag tycker inte att det luktar från luftintagen heller. Kanske kommer det nerifrån någonstans?

Jag tänker att lukten även skulle kunna vara en lukt av avgaser - men jag tror inte det. Oavsett känns det lite olustigt - men samtidigt verkar ju bilen fungera, trots detta - så jag vet inte hur orolig jag skall vara. Det har varit så här i två månader nu. Jag har hela tiden tänkt att jag borde kolla upp det, men så har optimisten i mig tänkt att lukten kanske försvinner med tiden. Men det har den inte gjort. Dessutom, eftersom det bara händer i bland, är det svårt för en verkstad att felsöka (gissar jag). Det räcker ju inte med att provköra bilen.

Vad skulle ni gjort i denna situation? Finns det någon som vågar sia i vad det är som luktar?

Senast redigerat av niska (20 mars 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Stekpannan
20 mars 2018 · 83 Inlägg

Olja på heta delar kan ofta leda till en "bränd" doft i kupén. Skulle kika efter oljeläckage någonstans först och främst runt heta delar.

niska
20 mars 2018 · 264 Inlägg

Tack för svar! Det enda är att jag tycker att det är konstigt att det kommer så pass sällan. Åkte en mil med bilen idag och då luktade det inte någonting. Om det endast är längre turer - kan det vara oljan då?

Kan också nämna att mätaren visar på normal arbetstemperatur (tempen är i mitten av mätaren).

Är det kartong under bilen som gäller eller finns något smartare sätt att hitta oljeläckage?

Senast redigerat av niska (20 mars 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
20 mars 2018 ·

Efter allt strul du har haft och har med det där otyget till fordon hade jag sålt det och skaffat en fungerande transportlösning.

Det läcker säkert avgaser någonstans eller olja på/från avgasturbinkompressorn som gör att det luktar mumma.

Stekpannan
20 mars 2018 · 83 Inlägg

Vet att det var så på min bil, luktade ingenting förutom efter långa turer då grenrör osv hunnit blivit varmt samt när du stod stilla då inte allt blåstes bort av fartvinden.

Jag kikade bara runt upptill vid alla varma ställen, då vid ventilkåpspackningen som läckte i framkanten. Kan ju börja att kika där men generellt ställen som blir heta nog att bränna olja(Turbo, grenrör, avgasrör etc.)
Om du inte ser helt klart så städa av lite runt motorn där det kan tänkas läcka, ta han på en tur tills det luktar igen och öppna sedan huven och kika. Borde finnas tecken av läckage om det är det som är problemet.

niska
20 mars 2018 · 264 Inlägg

Jo, sälja har jag tänkt. Det enda är att jag jag gärna vill försöka åtgärda brister innan jag säljer den. Så jag kan sälja med gott samvete menar jag.

Tror ni att en verkstad lätt kan lokalisera ett sådant här fel, utan att provköra (jag menar - att provköra räcker ju inte eftersom lukten kommer så sällan)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Meaganeowner
20 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Golf IV.

Där var det en främre upphängning  avgassystemet som rostat av, så att gummidelen hamnade mot avgasröret. Luktade efter lite längre körning.

Hur ser flexdelen ut om du har någon?
Ska inte vara sotig, för då är den veckade plåten inuti trasig och läcker.

danadalis
26 februari 2021 · 1 Inlägg

Väldigt gammal fråga och du har säkert redan löst det, men svaret kanske hjälper någon annan.

Jag skulle tro att det är regenereringen av partikelfiltret som luktar. När den drar i gång stiger tempen då både luktar det och blir väldigt varmt. Det kan vara så att regenereringen drog igång precis innan du stannade, men det kan också vara så att du behöver byta partikelfilter alt så är styrningen för regenereringen trasig.
Men
"DET FINNS TRE OLIKA TYPER AV REGENERERING:
Passiv Regenerering av partikelfilter inträffar under normala körförhållanden när partikelfiltret blir tillräckligt varmt (450°C) för att kontinuerligt bränna ut en del av de samlade partiklarna.

Aktiv Regenerering av partikelfiltret styrs av signaler från bilens ECU. När nivån av sot i filtret når omkring 45% kommer bilens dator att göra små justeringar av bränsleinsprutningstidpunkt och ökar avgastemperaturen. Den optimala temperaturen som erfordras för partikelförbränning är ca 600°C.

Aktiv regenerering sker normalt runt varje 750 mil, men det beror på hur fordonet körs. Fordon som körs främst korta stadsresor kommer att regenerera oftare än de fordon som i första hand körs på motorvägar. Detta beror på en större igensättning av partiklar vid lägre hastigheter och kortare körsträckor.

Tvångsregenerering av partikelfilter utförs av bilverkstäder med diagnostikutrustning.

Senast redigerat av danadalis (26 februari 2021)

husseman
26 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, eftersom ja inte har nån koll på vad vi pratar om för bilmärke eller motor blir denna svår, men jag upplever samma sak med min Franska skitbil mellan varven..detta pga. att ventilkåpspackningen läcker lite. Detta droppar ner o lägger sig på avgasröret. Inte en suck att ja lägger en halvtimme på att byta packning på denna sura bil. Men det är ett mkt. troligt fel på många bilar- speciellt Fransk skit.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 669 Inlägg

vanligt fel är någon trasig slang till vevhus venten..  vet mängder av folk runt i kring mig som åker runt med def vevhus vent..    känner det direkt på doften och det slår aldrig fel när man börjar titta runt.. sist var det chefens dotters bil..  hade den och stannade vid första stopljuset och det började lukta..  kollade runt på jobbet senare och hittade en slang som var trasig..
kan så klart vara andra fel.  men det är ett av dom vanligare felen.  blir så väldigt tydligt när vinden ligger fel och fläkten är på.    sen den där vevhusdoften är ju omöjlig att ta miste om när man känt den engång så vet man vad jag menar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Freddapost
8 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej, jag upplever samma problem i min Volkswagen Sharan 2.0 TDI modellår 2018.
Luktar bränt gummi alt bränd motorolja. Det händer inte särskilt ofta kanske var tredje vecka eller mer sällan. Har inte att göra med hur långt jag åker känns både efter långresa 10 mil och när jag åkt hem från jobbet 15 minuter.
Hade bilen inlämnad på verkstan för reparation som gick på maskinskadegaranti för två veckor sedan. De sa att det var fem skruvar på svänghjulet i min DSG låda som läcker och att olja kommer ut ur motorn och skvätter på avgassystemet.  Så de bytte skruvar och en packning.
Idag när jag kom hem från jobbet luktar det bränt igen, exakt samma lukt som innan felet upptäcktes/reparerades på verkstan. Så vad är felet???

(Verstan sa att de hade behövt fylla på över 1 liter olja när bilen var inne på felsökning. Och ytterligare några deciliter när de reparerade motorn några dagar senare. Kan tillägga att jag aldrig sett oljelekage på marken under bilen så har svårt att tro att så mycket olja kan läcka ut utan upptäckt och bara brännas upp)

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Freddapost skrev:
Hej, jag upplever samma problem i min Volkswagen Sharan 2.0 TDI modellår 2018.
Luktar bränt gummi alt bränd motorolja. Det händer inte särskilt ofta kanske var tredje vecka eller mer sällan. Har inte att göra med hur långt jag åker känns både efter långresa 10 mil och när jag åkt hem från jobbet 15 minuter.
Hade bilen inlämnad på verkstan för reparation som gick på maskinskadegaranti för två veckor sedan. De sa att det var fem skruvar på svänghjulet i min DSG låda som läcker och att olja kommer ut ur motorn och skvätter på avgassystemet.  Så de bytte skruvar och en packning.
Idag när jag kom hem från jobbet luktar det bränt igen, exakt samma lukt som innan felet upptäcktes/reparerades på verkstan. Så vad är felet???

(Verstan sa att de hade behövt fylla på över 1 liter olja när bilen var inne på felsökning. Och ytterligare några deciliter när de reparerade motorn några dagar senare. Kan tillägga att jag aldrig sett oljelekage på marken under bilen så har svårt att tro att så mycket olja kan läcka ut utan upptäckt och bara brännas upp)

Kan det här verkligen stämma? Sitter det någonstans fem bultar på svänghjulet som tätar mot någonstans där det finns olja? Och sitter svänghjulet på ett sådant vis att eventuell olja som träffar det kan stänka på avgasröret...? Jag tror att svaret är nej, men någon mer bevandrad i DSG och dess svänghjul kan väl bekräfta eller såga mig? smile

Senast redigerat av Brådhis (8 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang