Problem med värme i V70

totte1015
22 mars 2018 · 461 Inlägg

Gör en ny tråd om detta, då för jag har mycket mer kött på benen nu, och en hel del komponenter har uteslutits.

Lång historia kort: ((((blev inte så kort))))
Har köpt en V70 2.5T -05 från en bilhandlare
Visade sig ha problem med värmeflödet, vid högt luftflöde så blev luften ljummen/kall oavsett hur länge motorn har varit på
Vid lågt luftflöde, så var åtminstone värmen acceptabel (testar med hög/högsta värmen i ACC)
Påpekade detta, termostat och två sensorer byttes, ingen skillnad.
Fick felkoder från volvo som bilfirman rättade till, eller snarare försökte.
Fyra stycken spjäll var sönder, detta var dock inte värmeproblemet utan att man kunde inte styra VART luften kom ut.
BIlfirman bytte alla spjäll, PLUS själva klimatmodulen i mittpanelen.
Bilfirman har inte egna verktyg för att kalibrera klimatdatorn, så han skickade den till Volvo. Dom tog en vecka på sig att fippla med en jädra dator som tar 5 minuter, klart.
Nu fungerar det vart man vill ha luften.
Men värmen är exakt likadan.
Bilfirman tog tag i det igen innan jag fick tillbaks den, och sa till volvo "fixa värmen."
Tog en vecka till, dom bytte något litet plox jag inte vet om vad det var, och kalibrerade, och så när veckan var slut fick jag meddelandet att jag kunde hämta bilen.

Hämtade bilen, var ute på motorvägen en stud och EXAKT samma fesljumma värme var, notera att det var cirka 30-45minuters motorväg så det finns ingen chans att jag är för otålig.

Börjar bli förbannad nu, och fundersam om det eventuellt kan vara jag som är helt tokig, som tror att jag borde få mer värme, men kanske inte är så?

Talade med en polare, vi möttes upp, han har en V70 -06 2.4, STOR skillnad
Sitter man med fullt ös, full värme känner man sig äckligt varm i ansiktet ganska fort, medans i min bil kan man ha på full värme i timtal med bilen körandes utan en enda tanke "här är det fanimig varmt"

Så då återkopplade jag med bilfirman igen, vars dom tog vidare till Volvofirman och sa "vafan? Garanti tack, ni har inte fixat det"
Vars av volvofirman vägrade ta in bilen igen och sa att dom har fixat felkoderna och mekanikern var såklart ute och körde&testade värmen och den fungerade bra
(Förmodligen hade han inte testat grundligt, alltså med högt luftflöde, det är då man märker det)

Så bilfirman gav sig, och ger med sig att nu är det upp till mig att fixa det själv, där jag bor att hitta volvoverkstad, fråga efter offert, kontakta bilfirman, få det godkänt, gör reparationen, och ge fakturan till bilfirman...


Detta har varit en JÄVLA härva nu, och är så less på det.

Frågan är nu, VAD I HELVETE KAN DET VARA KVAR FÖR FEL?

Jag ringde idag TVÅ stycken bilfirmor, Brabil, och AD Bildelar, båda vars var väldigt tveksam till att det kunde vara värmepaketet, som jag börjat misstänka (snart enda komponenten kvar i värmesystemet för kupén, om man bortser från o-ringar och liknande)
Brabil lovade komma tillbaks med offert men gav fan i att ringa upp igen, han påtala dock direkt att om dom tar och byter värmepaketet är notan långt över 10.000kr (minst åtta timmars demontering snacka han om)

AD Bildelar ville inte riktigt ta ställning, tvekade på värmepaketet, och lät sig mer eller mindre neka arbetet och föreslog jag skulle prata med volvo.

Vad fan är detta?

Är värmeproblem värre än läckage och rostarbeten? Vill ingen arbeta med det?

Hur ska jag bära mig åt för att få detta FIXAT?


Kan jag göra något själv för att precisera vart felet kan ligga?
Har känt vid förarutrymmet vid fötterna om det är blött, även hos passargerarsidan, verkar vara snustorrt.
Har kollat så inget läcker under bilen, snustorrt
Men, förmodligen inbillar jag mig det, men osäker på om den käkar kylarvätska, fyllde på den när jag köpte bilen och känns som det är mindre nu än då (fyllde på och kollade när bilen har stått över natten)

Så jag veteFAN hur jag ska göra...

Senast redigerat av totte1015 (22 mars 2018)

zzr94092
22 mars 2018 · 4 378 Inlägg

Spola värmepaketet baklänges, med typ vattenslangen,gärna med varmvatten.

totte1015
22 mars 2018 · 461 Inlägg

zzr94092 skrev:
Spola värmepaketet baklänges, med typ vattenslangen,gärna med varmvatten.

Hur menar du nu...?

Har ingen vattenslang till att börja med

Värmepaketet sitter väl i kupén?

zzr94092
22 mars 2018 · 4 378 Inlägg

Lossa anslutningarna i motorrummet,
både in o ut, anslut vattenslangen från vatten kranen på ett av rören där  du lossade på anslutningarna, öppna vatten kranen och spola igenom en stund,gör lika på den andra anslutningen sedan..

totte1015
22 mars 2018 · 461 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lossa anslutningarna i motorrummet,
både in o ut, anslut vattenslangen från vatten kranen på ett av rören där  du lossade på anslutningarna, öppna vatten kranen och spola igenom en stund,gör lika på den andra anslutningen sedan..

Aha okej!

Detta är riskfritt eller?

Är det ett sätt att rengöra kan man säga?

Inte använda några kemikalier eller så?

Behöver man tömma kylarsystemet?

zzr94092
23 mars 2018 · 4 378 Inlägg

Kläm ihop slangarna du lossar bara så blir det minimalt med spill.
Är ofarligt,kör med vanligt "vattenkrans  tryck" så blir det bra.
Spola först returen, sen så kan du köra lite fram o tillbaka.

pukan2
23 mars 2018 · 3 182 Inlägg

jag hade en 05 2.5t för några år sedan med halvdan värme enda från början jag hade den. Felsökte och byte grejer hela tiden på den men det vart aldrig bättre tills en dag då värmen försvann helt och motor temp gick i botten och motorlampan började lysa. Bilen hamnade på bilia och det visade sig att gamla vattenpumpen hade skovlarna lossnat helt på samt att det va plast skovlar Volvo original är gjutjärn. Nu är det fånigt bra värme i den. Kan va samma i din.

totte1015
26 mars 2018 · 461 Inlägg

Helt sinnessjukt.

Inte en jävla auktoriserad verkstad vill ta tag i detta.

Får väldigt svagt intresse när jag förklarar problemet, en oauktoriserad verkstad rådde mig att ta det med en "volvoverkstad" då han inte ville ta an sig problemet.

Och en annan auktoriserad kom efter mååånga timmar som skulle vara "kort stund" ett svar på offerten, 10.800kr för att byta värmepaketet utan garantier alls, och dessutom "högst osannolikt att värmepaket går sönder"

Helt jävla sinnessjukt.

Känns som dagens mekaniker är dom slöaste typerna på arbetsmarknaden, vill bara koppla in OBD och nolla felen, och sedan ta rejält betalt...

Senast redigerat av totte1015 (26 mars 2018)

Pininfarina406
26 mars 2018 · 535 Inlägg

totte1015 skrev:
Helt sinnessjukt.

Inte en jävla auktoriserad verkstad vill ta tag i detta.

Får väldigt svagt intresse när jag förklarar problemet, en oauktoriserad verkstad rådde mig att ta det med en "volvoverkstad" då han inte ville ta an sig problemet.

Och en annan auktoriserad kom efter mååånga timmar som skulle vara "kort stund" ett svar på offerten, 10.800kr för att byta värmepaketet utan garantier alls, och dessutom "högst osannolikt att värmepaket går sönder"

Helt jävla sinnessjukt.

Känns som dagens mekaniker är dom slöaste typerna på arbetsmarknaden, vill bara koppla in OBD och nolla felen, och sedan ta rejält betalt...

Ett enkelt sätt att kolla om värmepaketet i sig fungerar är att känna på ingående och utgående slangs temperatur när bilen är varm. Om utgående är markant kallare så är det stopp i paketet. Bytte nyss paket på en bil med det problemet och nu fungerar värmen.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
totte1015
26 mars 2018 · 461 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

totte1015 skrev:
Helt sinnessjukt.

Inte en jävla auktoriserad verkstad vill ta tag i detta.

Får väldigt svagt intresse när jag förklarar problemet, en oauktoriserad verkstad rådde mig att ta det med en "volvoverkstad" då han inte ville ta an sig problemet.

Och en annan auktoriserad kom efter mååånga timmar som skulle vara "kort stund" ett svar på offerten, 10.800kr för att byta värmepaketet utan garantier alls, och dessutom "högst osannolikt att värmepaket går sönder"

Helt jävla sinnessjukt.

Känns som dagens mekaniker är dom slöaste typerna på arbetsmarknaden, vill bara koppla in OBD och nolla felen, och sedan ta rejält betalt...

Ett enkelt sätt att kolla om värmepaketet i sig fungerar är att känna på ingående och utgående slangs temperatur när bilen är varm. Om utgående är markant kallare så är det stopp i paketet. Bytte nyss paket på en bil med det problemet och nu fungerar värmen.
Mvh T.

Vill minnas att jag gjorde detta för längesedan (ca 2.5 månader sedan) och då tyckte jag att ena slangen var svalare än den andra.

Ska kolla på nytt imorgon

Men om det är markant kallare så är det stopp=ingen värme alls i kupén i princip
Om det är lite kallare=någon segar upp flödet med kylarvätskan i princip?

Pininfarina406
26 mars 2018 · 535 Inlägg

totte1015 skrev:

Pininfarina406 skrev:

totte1015 skrev:
Helt sinnessjukt.

Inte en jävla auktoriserad verkstad vill ta tag i detta.

Får väldigt svagt intresse när jag förklarar problemet, en oauktoriserad verkstad rådde mig att ta det med en "volvoverkstad" då han inte ville ta an sig problemet.

Och en annan auktoriserad kom efter mååånga timmar som skulle vara "kort stund" ett svar på offerten, 10.800kr för att byta värmepaketet utan garantier alls, och dessutom "högst osannolikt att värmepaket går sönder"

Helt jävla sinnessjukt.

Känns som dagens mekaniker är dom slöaste typerna på arbetsmarknaden, vill bara koppla in OBD och nolla felen, och sedan ta rejält betalt...

Ett enkelt sätt att kolla om värmepaketet i sig fungerar är att känna på ingående och utgående slangs temperatur när bilen är varm. Om utgående är markant kallare så är det stopp i paketet. Bytte nyss paket på en bil med det problemet och nu fungerar värmen.
Mvh T.

Vill minnas att jag gjorde detta för längesedan (ca 2.5 månader sedan) och då tyckte jag att ena slangen var svalare än den andra.

Ska kolla på nytt imorgon

Men om det är markant kallare så är det stopp=ingen värme alls i kupén i princip
Om det är lite kallare=någon segar upp flödet med kylarvätskan i princip?

Exakt. Och byte av element gäller i båda fallen tyvärr.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
totte1015
27 mars 2018 · 461 Inlägg

Kan det dock på riktigt hända att auktoriserade verkstäder (mechanum, brabil tex) aktivt väljer att höja min offertkostnad ENDAST för att försöka slippa jobbet/gå rejält plus på arbetet?

Hur vanligt är det egentligen att värmeelementet kan gå sönder?

Pininfarina406
27 mars 2018 · 535 Inlägg

totte1015 skrev:
Kan det dock på riktigt hända att auktoriserade verkstäder (mechanum, brabil tex) aktivt väljer att höja min offertkostnad ENDAST för att försöka slippa jobbet/gå rejält plus på arbetet?

Hur vanligt är det egentligen att värmeelementet kan gå sönder?

Det är i dem flesta fall en hel dags jobb att byta elementet då instrumentpanelen måste plockas ur för att komma åt. Dessutom fick jag en offert på bara elementet på 4200:- till min bil.
Att element går sönder/ärgar el dylikt inuti är inte helt ovanligt och händer på alla möjliga bilmärken. Häller man i fel sorts glykol tex så kan det räcka för att det skall bli stopp eller om man aldrig byter kylvätska så kan det ärga inuti.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
totte1015
27 mars 2018 · 461 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

totte1015 skrev:
Kan det dock på riktigt hända att auktoriserade verkstäder (mechanum, brabil tex) aktivt väljer att höja min offertkostnad ENDAST för att försöka slippa jobbet/gå rejält plus på arbetet?

Hur vanligt är det egentligen att värmeelementet kan gå sönder?

Det är i dem flesta fall en hel dags jobb att byta elementet då instrumentpanelen måste plockas ur för att komma åt. Dessutom fick jag en offert på bara elementet på 4200:- till min bil.
Att element går sönder/ärgar el dylikt inuti är inte helt ovanligt och händer på alla möjliga bilmärken. Häller man i fel sorts glykol tex så kan det räcka för att det skall bli stopp eller om man aldrig byter kylvätska så kan det ärga inuti.

Men enligt brabil, så gick det att ta ut värmeelementet brevid rattleden inne i kupen, man får tydligen demontera rattens mekanism men det behövs inte ta bort instrumentbräda och så

Men ändå gick deras offert till 10.800kr...

Men som andra nämner med att spola ur systemet och så, kommer inte att fungera om det har ärgat?

Går inte att dynga i någon kemikalie? Klorin? Klaustiksoda? T-röd?

Pininfarina406
27 mars 2018 · 535 Inlägg

totte1015 skrev:

Pininfarina406 skrev:

totte1015 skrev:
Kan det dock på riktigt hända att auktoriserade verkstäder (mechanum, brabil tex) aktivt väljer att höja min offertkostnad ENDAST för att försöka slippa jobbet/gå rejält plus på arbetet?

Hur vanligt är det egentligen att värmeelementet kan gå sönder?

Det är i dem flesta fall en hel dags jobb att byta elementet då instrumentpanelen måste plockas ur för att komma åt. Dessutom fick jag en offert på bara elementet på 4200:- till min bil.
Att element går sönder/ärgar el dylikt inuti är inte helt ovanligt och händer på alla möjliga bilmärken. Häller man i fel sorts glykol tex så kan det räcka för att det skall bli stopp eller om man aldrig byter kylvätska så kan det ärga inuti.

Men enligt brabil, så gick det att ta ut värmeelementet brevid rattleden inne i kupen, man får tydligen demontera rattens mekanism men det behövs inte ta bort instrumentbräda och så

Men ändå gick deras offert till 10.800kr...

Men som andra nämner med att spola ur systemet och så, kommer inte att fungera om det har ärgat?

Går inte att dynga i någon kemikalie? Klorin? Klaustiksoda? T-röd?

Alltså jag provade med allt möjligt i min bil och det slutade som sagt med att jag bytte elementet. Men det skadar ju inte att prova. Börja med kylarrensning och testa sedan med att spola baklänges.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
volvo245amazon
28 mars 2018 · 110 Inlägg

Skulle börja med att spola ur värmepaketet från båda hållen.
Blir det inte bättre - kylarrens och kör ett tag, sen samma visa igen - spola ur från båda hållen.
Funkar inte dt - byt element

d.fagersten
24 februari 2020 · 150 Inlägg

Hej är intresserad av om / hur det gått för dig?

Har på min V70 2005a bytt värmepaket, termostat, vattenpump, luftkvalitetsnorm, den lilla fläkten i accn som känner av innetemperatur. Har ändå inte fullgod värme. Kan köra ca 30 minuter på full värme innan man tycker att det börjar bli varmt. Ställer jag ner vredet på exvis 26 grader är det inte alls lika gott längre.
Full värme blir varmt men inte olidligt vilket det blir i de flesta andra bilar och dessutom mycket fortare.

Kör lite av varje ;)
totte1015
26 februari 2020 · 461 Inlägg

Det var värmepaketet för min del som ställde till det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang