Värt att rostskyddsbehandla 11 år gammal Toyota Avensis?

Kapten_Krok
22 mars 2018 · 2 Inlägg

Har en Toyota Avensis kombi 2007. Börjar bli rost på länkarmar och även på bakaxel, delar av golv och undersidan trösklar och stag. Lite allmänt på underredet vill säga. Inga bulor på dörrar eller baklucka än. Är det värt att lägga 6000-8000 kr på en underredesbehandling? Gissar att bilen inte är värd mer än 30 000 kr men jag avser behålla bilen tills vidare då det är en bra transportbil. Finns det en snikvariant på kostsam total rostskyddsbehandling? Har inte tillgång till eget garage och önskar helst inte göra några stora operationer själv. Några uppslag?

spillolja
22 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Evt. kan en rostskyddsfirma bedöma att den är allt för angripen av rost för att det ska vara till nytta, men man kan spraya på Dinitrol ML på dom mest utsatta delarna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KenthIJ
22 mars 2018 · 1 429 Inlägg

Kapten_Krok skrev:
Har en Toyota Avensis kombi 2007. Börjar bli rost på länkarmar och även på bakaxel, delar av golv och undersidan trösklar och stag. Lite allmänt på underredet vill säga. Inga bulor på dörrar eller baklucka än. Är det värt att lägga 6000-8000 kr på en underredesbehandling? Gissar att bilen inte är värd mer än 30 000 kr men jag avser behålla bilen tills vidare då det är en bra transportbil. Finns det en snikvariant på kostsam total rostskyddsbehandling? Har inte tillgång till eget garage och önskar helst inte göra några stora operationer själv. Några uppslag?

Jag lät Dinitrola bottenplatta, bakre hjulhus, balkar och trösklar på vår Auris HSD 2014 hos en auktoriserad verkstad. Fick betala 3.800

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2018 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:

Kapten_Krok skrev:
Har en Toyota Avensis kombi 2007. Börjar bli rost på länkarmar och även på bakaxel, delar av golv och undersidan trösklar och stag. Lite allmänt på underredet vill säga. Inga bulor på dörrar eller baklucka än. Är det värt att lägga 6000-8000 kr på en underredesbehandling? Gissar att bilen inte är värd mer än 30 000 kr men jag avser behålla bilen tills vidare då det är en bra transportbil. Finns det en snikvariant på kostsam total rostskyddsbehandling? Har inte tillgång till eget garage och önskar helst inte göra några stora operationer själv. Några uppslag?

Jag lät Dinitrola bottenplatta, bakre hjulhus, balkar och trösklar på vår Auris HSD 2014 hos en auktoriserad verkstad. Fick betala 3.800

Det var extremt saftigt. Anlita inte igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
22 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Jag lät Dinitrola bottenplatta, bakre hjulhus, balkar och trösklar på vår Auris HSD 2014 hos en auktoriserad verkstad. Fick betala 3.800

Det var extremt saftigt. Anlita inte igen.

en helbehandlig kostar runt 7000:-   vad är alternativet ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Åja, 4-5 tusen för en bra behandling är inte fy skam även om man kan göra det betydligt billigare själv..
Problemet är att hitta en seriös firma dock..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
23 mars 2018 · 7 198 Inlägg

Åk till någon välrenommerad rostskyddsbehandlare och bed dem bedöma om det är lönt att kosta på en rostskyddsbehandling.
Får du beskedet att det är tveksamt så avstår du från behandlingen.
Om de säger att bilen är väl värd en behandling så gör du det själv, om du är normalhändig, och har någonstans att hålla till.

Dinitrol och Tectyl bjöd förr på rostskyddsbehandlingsscheman, hur det är nu vet jag inte.
Kanske kan du googla fram ett schema till någon liknande bil, det skiljer ju inte så mycket på bilar ur rostskyddsbehandlingssynpunkt.

Viktigast är att behandla inuti dörrar, baklucka, motorhuv samt A-, B-, C-, och D-stolpar.
Även sidobalkar(tröskellådor på prosa) samt förstyvningar/profiler/balkar under.
Naturligtvis även golv under mattor i kupé och bagagerum.

Inhandla från Biltema, eller motsvarande, tunn penetrerande rostskyddsmedel med långt munstycke/slang, vaxliknande medel samt tröskelskyddsmedel(för utvändigt slitskydd under) på sprejburk.
Köp även 8mm "proppar" för de hål du kommer att ta upp.

Täck underlaget under bilen med tidningar - för att ta upp "spill" när du sprutar.
Borra erforderliga 8 mm hål.

Spruta först in rikligt med det tunna penetrerande medlet och "försegla" därefter med "vaxet".

Eventuellt behöver du höja bilen för att komma åt under bilen.
Kanske kan en GDS-hall med lyft vara till hjälp.

Uppskattar att du klarar det hela på mellan ½ och 1 dag till en kostnad som väl understiger "en tusenlapp".
Nu vet du att du får ett riktigt jobb utfört.

Själv är bäste dräng.

Lycka till.

spillolja
23 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Var det inte en 8 år gammal Toyota Prius i SVT konsumentmagasin Plus som bedömts vara så rostig att det var försent att rostskydda den ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
23 mars 2018 ·

Här kan den nyfikne läsa mer om ytrostiga priusar och exploderande touraner.

https://bilradgivning.se/tag/rostskydd/

torsen
23 mars 2018 · 7 198 Inlägg

Att generalisera och döma ut vissa bilar som rostkänsliga anser jag vara fel.
I stället är det var och hur bilen brukats samt sköts som mest påverkar konditionen ur rostsynpunkt.

Som exempel vill jag berätta att jag ägt 4 "småsukkor", och äger fortfarande en Jimny.
Den första Samuraien var en privatimporterad Canvas Top från Tyskland. 3 år gammal och 3.000 mil samt helt rostfri.
Nummer 2 var en svensksåld High Roof som var misskött och relativt rostig
Den tredje Samuraien var en Tin Top som visade sig vara ännu rostigare under skärmbreddare och tröskelbreddare.
Jimnyn, som jag äger sedan snart 2 år tillbaka, är helt rostfri trots att den är 12 år gammal.
Men den levde sina första 10 år i Norrlands inland tillsammans med förste ägaren som klokt nog kostade på extra rostskyddsbehandling när bilen var ny samt en gång senare.

Var och hur bilen är brukad har den största betydelsen ur rostskadesynpunkt.

"Stadsbilar", som körts i saltad miljö kan vara utom hjälp redan efter 5 år.

Sedan finns det felkonstruerade bilar, som Citroen GS(3st) och Ford Focus 1:a generationen(3st) som från fabrik som hade inbyggda rostfällor. Båda generalagenterna var dock tillmötesgående och bytte alla dörrar, skärmar, huv och baklucka kostnadsfritt.

På 3 VW 1996, Golf, Vento och Passat, blommade enkronestora rostbubblor upp mitt på sidorna. VAG godkände det inte som garantiåtgärd, eftersom det inte var genomrostat.

Men det värsta jag råkat ut för var en ny Volvo 245, första B21´an, som efter en månad hade ett otal enkronestora bubblor i lacken på olika ställen. Petade man hål så var det vatten i dem. Volvos inspektörer sade att bilen var vanvårdad och någon garanti därför inte gällde - efter en månad. Men då stämde jag Volvo med hjälp av "M"s advokat. Då blev det annat ljud i skällan. Inför risken att hamna i "MOTOR" så blev det både en ny bil och annan kompensation - bara jag inte fullföljde ärendet med advokaten.

Så vad jag vill ha sagt är att 2 identiska bilar, brukade på olika sätt, kan vara enormt olika ur rostskadesynpunkt.
Den ena väl värd en rostskyddsbehandling - den andra absolut inte.

Som skrevs tidigare i tråden så har dessa plastschok/kåpor under stor inverkan på rostkänsligheten.
Har hos en kompis, som har allbilverkstad, bevittnat vad som kan gömmas mellan plastschoken och chassiet. Allvarlig rost redan efter 3 - 4 på en Citroen C5.

Kapten_Krok
25 mars 2018 · 2 Inlägg

Om vi bortser från övriga saker som kan gå sönder på gamla bilar, går det att säga något om förväntad kvarvarande livslängd om jag rostskyddsbehandlar respektive inte rostskyddsbehandlar bilen? Vilken struktur som är viktig för bilens funktion kommer sannolikt rosta sönder först? Har förstått att det är tjockare gods i bakaxel, länkarmar osv jämfört med t.ex. golv, dörrar? Bilen har gott om stenskott/småbucklor redan så det rent estetiska stör jag mig inte så mycket på, några rostbubblor på dörr är alltså inget jag tar hänsyn till.

spillolja
25 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Rosten avgör många ggr. om bilen repareras eller inte, en rostfri bil ökar motivationen att reparera den

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
26 mars 2018 · 7 198 Inlägg

Vad många inte tänker på är att en rostfri bil kan vara säkrare än en rostig.
Sidobalkarna(trösklarna) kan vara upprostade under de klistrade mattorna.
Säkerhetsbältenas nedre yttre infästning är i sidobalkarna.
Har sett flera bilar där det varit som kex under mattorna.
Gissa vad som händer vid en krock?
Framskärmarna med hjulhusen ingår i deformationszonerna och är avsedda att kollapsa succesivt.
Gissa vad som händer vid en krock?

Samuelssons
11 december 2021 · 17 Inlägg

Fruns Toyota Prius generation 3, årsmodell 2010, var 12 år gammal då vi sålde den och vi ägde den i 10 år men den var helt rostfri och hade gått 8000 mil. Däremot hade vi mycket irriterande småfel och skrammel i kupén så vi sålde den. Rostar Toyota? Svar nej! Till saken hör att vi tvättade den ytterst sällan. På vintern kanske varannan månad och några få gånger på sommaren.

Brådhis * Voff voff *
11 december 2021 · 10 244 Inlägg

Samuelssons skrev:
Fruns Toyota Prius generation 3, årsmodell 2010, var 12 år gammal då vi sålde den och vi ägde den i 10 år men den var helt rostfri och hade gått 8000 mil. Däremot hade vi mycket irriterande småfel och skrammel i kupén så vi sålde den. Rostar Toyota? Svar nej! Till saken hör att vi tvättade den ytterst sällan. På vintern kanske varannan månad och några få gånger på sommaren.

Den 11 år gamla bilen tråden handlade om är nu 14 år... Sannolikt har det löst sig. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
11 december 2021 · 2 182 Inlägg

En bil som är ynka 11-12år gammal bör inte uttala sig om rost. För har dom rost är dom bara pinsamma och tillverkaren borde skämmas.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2021 · 17 376 Inlägg

Lucif3r skrev:
En bil som är ynka 11-12år gammal bör inte uttala sig om rost. För har dom rost är dom bara pinsamma och tillverkaren borde skämmas.

Vår Prius gen3 var på Bes för en månad sedan. Rostfri. Rullar på västkusten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
12 december 2021 · 7 198 Inlägg

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Jag lät Dinitrola bottenplatta, bakre hjulhus, balkar och trösklar på vår Auris HSD 2014 hos en auktoriserad verkstad. Fick betala 3.800

Det var extremt saftigt. Anlita inte igen.

en helbehandlig kostar runt 7000:-   vad är alternativet ?

Förste ägaren till min Jimny 2006 lät i s m nybilsleveransen rostskyddsbehandla bilen.
Efter 5 år och runt 1.000 mil lät han göra om behandlingen.
Detta trots att bilen brukades på saltfria vägar i Norrlands inland.
Han fick båda gångerna betala hutlösa 7.000:- - DÅ!
Men så är bilen också efter drygt 15 år helt rostfri, vad jag kunnat se.
Vägmätaren slog över 4.000 mil i början på månaden.

Jag ångrar nu att jag inte lät rostskyddsbehandla CR-V:n som jag köpte ny hösten 2015.
Ser f n ut som den kommer att bli min sista nyköpta bil, och som kommer att behållas länge.
Inga nya bilar uppfyller min kravlista.(sugmotor, reservhjul, handbromsspak, nyckeltändlås, backspeglar, högprofildäck m m)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang