Laga backspegel

evoline
7 april 2018 · 257 Inlägg

Hej,
Trodde det var frost på min backspegel men det var tydligen sprucken, allstå det är en film som har blivit matt och sprucken, trodde det var en riktig hård spegel.

Hur ska jag laga den?
Finns klippbar film för ca 70kr i biltema och mekonomen som man häftar fast, men det är inte godkänt för bilprovning står det.
Kan man gå till en glasmästare?

Bilen är gammal, jag vill bara ha så billigt som möjligt.
Klarade av besiktningen under veckan.

Tack på förhand

caromania Forummoderator
7 april 2018 · 9 296 Inlägg

Skroten?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 april 2018 ·

caromania skrev:
Skroten?

Inte ska TS behöva skrota bilen för en trasig backspegel?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 april 2018 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Skroten?

Inte ska TS behöva skrota bilen för en trasig backspegel?

Haha! Lustigkurre där! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
7 april 2018 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Skroten?

Inte ska TS behöva skrota bilen för en trasig backspegel?

Haha! Lustigkurre där! wink

/Benny

Det är väl inget lustigt i att behöva skrota för det?












Skämt åsido så är skroten eller ev en bildemontering ett bra tips när man ska hitta begagnade grejor till en ovanlig bil.
Angavs märke modell årgång vilken sida skulle medlemmarna säkerligen kunna ge betydligt mer matnyttiga svar och även konkreta tips på backspeglar.

JN1975
7 april 2018 · 234 Inlägg

Är det en äldre bil och det bara ska funka, antingen fått skurit till en bit spegelglas efter backspegelns form. Eller ta ett backspegelglas i någorlunda form och storlek från en annan bil, och limma det med ett bra lim/bond utanpå ditt trasiga backspegelglas.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
evoline
7 april 2018 · 257 Inlägg

Var hos mekonomen, köpte en sån där film för 79kr som man klipper själv.
En riktig kostar 198kr men var beställningsvara, det var inte så dyrt som jag trodde, köper en sån en annan dag.

/Audi A6, 1999

Tack för all hjälp

it_mutt Avstängd
7 april 2018 · 10 388 Inlägg

evoline skrev:
Var hos mekonomen, köpte en sån där film för 79kr som man klipper själv.
En riktig kostar 198kr men var beställningsvara, det var inte så dyrt som jag trodde, köper en sån en annan dag.

/Audi A6, 1999

Tack för all hjälp

O på skroten ger du typ 100kr

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2018 · 17 376 Inlägg

Glad att det löste sig.

Inga lustigheter om huruvida en Audi borde stå på skroten eller inte nu gubbar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
7 april 2018 · 7 198 Inlägg

Jag råkade spräcka ett backspegelglas.
Applicerade Biltemas klippbara spegelglas.
Blev inte nöjd med resultatet.
Men bilprovningen hade inget att erinra.

Muttley
7 april 2018 ·

evoline skrev:
Var hos mekonomen, köpte en sån där film för 79kr som man klipper själv.
En riktig kostar 198kr men var beställningsvara, det var inte så dyrt som jag trodde, köper en sån en annan dag.

/Audi A6, 1999

Tack för all hjälp

Liten tabbe.  De är riktigt usla de där klisterlapparna.  Eller var de åtminstone för ett par år sedan.

Men då får du alltså köpa en spegel ändå och har lagt ut 79 onödiga kronor.

caromania Forummoderator
7 april 2018 · 9 296 Inlägg

Å andra sidan kan det ju vara vettigt att nu lägga lite tid på att hitta en "ny" backspegel med rätt färg etc för att sedan byta och att använda den här klisterlappen som en provisorisk lösning. Tips är ju att kolla Ebay om Bildelsbasen är för dyrt, framförallt i Tyskland eftersom det är en Audi. (Beställ inga backspeglar från England eftersom de är högerstyrda och kan skilja i inställningsmöjlighet vad gäller vinkel, been there done that.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2018 · 17 376 Inlägg

Muttley skrev:

evoline skrev:
Var hos mekonomen, köpte en sån där film för 79kr som man klipper själv.
En riktig kostar 198kr men var beställningsvara, det var inte så dyrt som jag trodde, köper en sån en annan dag.

/Audi A6, 1999

Tack för all hjälp

Liten tabbe.  De är riktigt usla de där klisterlapparna.  Eller var de åtminstone för ett par år sedan.

Men då får du alltså köpa en spegel ändå och har lagt ut 79 onödiga kronor.

Bilen är nybesiktigad och TS vill bara köra den ett år till. Den är väl värd 3-4k -Det är ju en Audi- så jag förstår honom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
7 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:

evoline skrev:
Var hos mekonomen, köpte en sån där film för 79kr som man klipper själv.
En riktig kostar 198kr men var beställningsvara, det var inte så dyrt som jag trodde, köper en sån en annan dag.

/Audi A6, 1999

Tack för all hjälp

Liten tabbe.  De är riktigt usla de där klisterlapparna.  Eller var de åtminstone för ett par år sedan.

Men då får du alltså köpa en spegel ändå och har lagt ut 79 onödiga kronor.

Bilen är nybesiktigad och TS vill bara köra den ett år till. Den är väl värd 3-4k -Det är ju en Audi- så jag förstår honom.

:p

Ja bryr man sig inte om att kunna se vad som är bak bilen när man backar så kan det ju vara helt skitsamma.  Jag är inte sämre.  La 0 kronor på en 740 jag hade en liten tråkig period.  Det stod att den var vit. Men det växte en djungel som var grön.

200 kr kan man dock lägga på bra syn bak tycker jag smile

caromania Forummoderator
7 april 2018 · 9 296 Inlägg

Kom igen nu. Ge TS en chans. Jag har köpt så jävla mycket onödigt skit under mina 30år som hobbymeck så det hade räckt till handpenning på en liten söderhavsö! Kollar han runt lite så har han en ny backspegel i brevlådan om en vecka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
7 april 2018 ·

caromania skrev:
Kom igen nu. Ge TS en chans. Jag har köpt så jävla mycket onödigt skit under mina 30år som hobbymeck så det hade räckt till handpenning på en liten söderhavsö! Kollar han runt lite så har han en ny backspegel i brevlådan om en vecka.

Såklart han får en chans.  Men till nästa som söker om att laga en sidospegel så vet de om att de skall köpa i glas direkt och spara kulorna.

evoline
7 april 2018 · 257 Inlägg

Har inte öppnat förpackningen än, ska beställa glaset och lämna tillbaks filmet då smile

Muttley
7 april 2018 ·

evoline skrev:
Har inte öppnat förpackningen än, ska beställa glaset och lämna tillbaks filmet då smile

Det gör du rätt i.  Du kommer att klara dig de dagarna det tar att få tag i glaset.  Du kommer bli så mycket mer nöjd med nytt glas dessutom smile

evoline
8 april 2018 · 257 Inlägg

Evildan skrev:
https://m.bildelaronline24.se/alkar/2956575?grmk=1&gclid=EAIaIQobChMI0c2I0Pmo2gIVCEkZCh38AQO5EAQYBCABEgLYJvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Tack, beställde den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang