VW passat 2010, 1.4 TSI - jordfel kompressorkoppling...

fanatic72
9 april 2018 · 3 Inlägg

Hej,
Mm, tänkte en gång att man skulle köra lite förnybart. Blev den klart dyraste "investering" jag gjort per mil...
En aning långsökt att någon här har stött på något liknande men får chansa på lite tur här.

Fick hjälp med att läsa av två felkoder och det handlar tydligen om jordfel i ett relä samt kompressorkoppling.
Då undrar jag om kompressorn har med turbon att göra eller om det finns fler spännande kompressorer.
Motorlampan lyser och bilen varvar inte över 3000rpm samt är mer orkeslös än vanligt...
Sen undrar jag även om det är värt att lämna in eller hur sjutton ska man tänkar här?

Felkod
P10AC - magnetkoppling för mekanisk kompressor; kortslutning till jord
P1926 - relä tilläggskylpump, kortslutning till jord

mvh
Mikael

spillolja
9 april 2018 · 4 014 Inlägg

Här är schemat för samma spis som sitter i Golf V:
https://minfil.org/1eL8cee9b2/Tsi_bmy.pdf

Jag skulle ta ett kik på K46 reläet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
9 april 2018 ·

1.4 BMY finns inte i Passat.

TS bil har en 1.4 CDGA vilken har både mekanisk och avgaskompressor.

spillolja
9 april 2018 · 4 014 Inlägg

BMY har kompressor den åsså
har haft en sådan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
9 april 2018 ·

spillolja skrev:
BMY har kompressor den åsså
har haft en sådan

Påstod jag något annat?

spillolja
9 april 2018 · 4 014 Inlägg

Jag hade schemat till en BMY men inte till CDGA  ,motorerna är exakt likadana mekaniskt men Passaten har även gasdrift, jag gjorde som Cajsa Warg man tager vad man haver,
då styrningen av kompressorns tillslagsmagnet troligen är snalik  en ledtråd för TS

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
fanatic72
9 april 2018 · 3 Inlägg

Tackar för snabbt svar där. Kikade på vad jag tror är rätt schema men ska försöka börja med att lista ut vilka relä som sitter var sedan också. Antar att dom sitter i kupén och inte i motorrummet men det får bli en senare fråga.
Har en misstänkt som heter J623 - motorstyrdon som eventuellt skulle kunna vara något.
Har också en N421, som är magnetkoppling för kompressor som kan vara värd att kika på.
Men det här är rena gissningar, hur mer jag läser desto mer tveksam blir jag på att reda ut det här.

spillolja
9 april 2018 · 4 014 Inlägg

Jag är ganska säker på att reläet sitter i maskinrummet inne i säkringsboxen, skulle annars vara ett onödigt kabeldragande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
fanatic72
23 april 2018 · 3 Inlägg

Ifall någon halkar in på denna tråden igen kan jag meddela att det var den integrerade vattenpumpen. Offerten säger 8600:-
🙄

spillolja
24 april 2018 · 4 014 Inlägg

Jag gissar på att offerten är från en VAG-verkstad
troligen billigare att skicka efter den och ta offerter från fler verkstäder, även leffe på hörnet mfl.
https://www.bildelaronline24.se/vw/pass … vattenpump
om kärran har några mil på nacken kanske det är läge att byta remdrivningen åsså
ett urval:
https://www.ebay.de/sch/Wasserpumpen/63 … passat+TSI

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Matslode
11 juli 2018 · 1 Inlägg

Blev det bättre när de bytte vattenpumpen?

Colgate666
22 oktober 2020 · 2 Inlägg

Hej har samma problem som ovanstående har precis bytt vattenpump och remmar men lampan började lysa igen! Tänkte kolla upp det här med relän och hoppas att det är det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang