Påfyllning av olja Audi S5 år 2013

dedenkompis
10 april 2018 · 7 Inlägg

Hej!
Jag har köpt en Audi s5 Coupé, den har åkt ungefär 9000 mil.
Jag hade en fråga gällande motoroljan, det är så att jag fick en signal på displayen att jag ska fylla in 1 liter motorolja vilket jag gjorde. Sen kollade jag på displayen och då blev oljan på max nivå (där den ska vara).
Nu 3 veckor senare är oljan på halva nivån när jag kontrollera oljenivån på displayen.
Kan det vara så att min bil har oljeläckage eller är det vanligt att man fyller på olja när man har sportbilar?
Mvh Andreas

bmw021021
11 april 2018 · 1 Inlägg

Hej
har själv ägt S5 men aldrig varit med att jag var tvungen att fylla på så ofta...alla dessa motorer drar lite olja vad jag förstått men lite så mycket

KolGruvan
11 april 2018 · 1 450 Inlägg

Det är helt normalt på en Audi.
https://www.expressen.se/motor/kritiken … cket-olja/
Man kan tydligen få fylla på nån liter i månaden beroende på hur mycket man kör

Senast redigerat av KolGruvan (11 april 2018)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Janneutanb
11 april 2018 · 7 267 Inlägg

Polaren fick fylla på olja för 3 oljebyten mellan servicarna.
Helt acceptabelt enligt vag.
V8 tfsi.

Tyskt är skräp tyvärr .

AudiJ Avstängd
11 april 2018 · 70 Inlägg

Janneutanb skrev:
Polaren fick fylla på olja för 3 oljebyten mellan servicarna.
Helt acceptabelt enligt vag.
V8 tfsi.

Tyskt är skräp tyvärr .

Tyskt är skräp för att man behöver fylla på lite olja? Det är ett problem med motorn, absolut. Men ett litet skitproblem är vad det är.

Har man inte råd att fylla på med olja då och då så bör man kanske hålla sig till japanska riskokare.

TS, det är ett förekommande fenomen hos TFSI-motorerna. Vissa dricker mer, andra dricker mindre.

Janneutanb
11 april 2018 · 7 267 Inlägg

AudiJ skrev:

Janneutanb skrev:
Polaren fick fylla på olja för 3 oljebyten mellan servicarna.
Helt acceptabelt enligt vag.
V8 tfsi.

Tyskt är skräp tyvärr .

Tyskt är skräp för att man behöver fylla på lite olja? Det är ett problem med motorn, absolut. Men ett litet skitproblem är vad det är.

Har man inte råd att fylla på med olja då och då så bör man kanske hålla sig till japanska riskokare.

TS, det är ett förekommande fenomen hos TFSI-motorerna. Vissa dricker mer, andra dricker mindre.

LITE?! 
15-20L olja utöver servicen är väl inget litet problem ?

Evildan
11 april 2018 ·

Janneutanb skrev:

AudiJ skrev:

Janneutanb skrev:
Polaren fick fylla på olja för 3 oljebyten mellan servicarna.
Helt acceptabelt enligt vag.
V8 tfsi.

Tyskt är skräp tyvärr .

Tyskt är skräp för att man behöver fylla på lite olja? Det är ett problem med motorn, absolut. Men ett litet skitproblem är vad det är.

Har man inte råd att fylla på med olja då och då så bör man kanske hålla sig till japanska riskokare.

TS, det är ett förekommande fenomen hos TFSI-motorerna. Vissa dricker mer, andra dricker mindre.

LITE?! 
15-20L olja utöver servicen är väl inget litet problem ?

Det är trots allt en smärre förbättring från den tiden då 0000-ägare fick blanda 3-4% olja i bensintanken. Nuförtiden har koncernen åtminstone ett separat kärl för detta, kallat oljetråg.

zemet
11 april 2018 · 4 030 Inlägg

Läs instruktionsboken.
Bilen får lov att dra typ 1l olja/100 mil.
Jävla skit motorer audi har spottat ur sig.
Detta i kombination med VAGs katastrof DSG låda gör att jag gärna håller mig så långt borta det bara går ifrån VAG.

Soulman
11 april 2018 · 1 271 Inlägg

Ännu ett okynnestyckande.
Jag är inne på min sjätte VAG sedan 2007 med 1,8 TFSI, 2,0TFSI och 2,0 TDI. Enda gången jag fyllt på olja mellan service var när jag körde mellan Sollentuna och Norrköping på strax över 50 minuter. Behovet av bensin var större då det gick åt ungefär 40 liter på ungefär 170km. Det kan jag inte klandra VAG för.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
panda666
11 april 2018 · 4 228 Inlägg

zemet skrev:
Läs instruktionsboken.
Bilen får lov att dra typ 1l olja/100 mil.
Jävla skit motorer audi har spottat ur sig.
Detta i kombination med VAGs katastrof DSG låda gör att jag gärna håller mig så långt borta det bara går ifrån VAG.

oj oj oj ta det lugnt^^ snart kommer väl folk hoppa in här och be om statistik här o där och konfirmation av exakt hur många % här o där och whatnot, se upp;) Varför skulle det vara ok att fylla på olja hela tiden grabbar? Så folk här tycker det är ok att bilen slukar olja och kan ha risk att få motorras med följd ifall man missar varningen att oljenivå är lågt? och detta är ok? jäkla skrep tycker jag med.

AudiJ Avstängd
11 april 2018 · 70 Inlägg

Janneutanb skrev:

AudiJ skrev:

Janneutanb skrev:
Polaren fick fylla på olja för 3 oljebyten mellan servicarna.
Helt acceptabelt enligt vag.
V8 tfsi.

Tyskt är skräp tyvärr .

Tyskt är skräp för att man behöver fylla på lite olja? Det är ett problem med motorn, absolut. Men ett litet skitproblem är vad det är.

Har man inte råd att fylla på med olja då och då så bör man kanske hålla sig till japanska riskokare.

TS, det är ett förekommande fenomen hos TFSI-motorerna. Vissa dricker mer, andra dricker mindre.

LITE?! 
15-20L olja utöver servicen är väl inget litet problem ?

Vad kostar en liter olja? 100kr? Låt oss säga 150kr per liter då det ändå är en sportigare bil vi pratar om. Audi säger att det är "okej" att en TFSI-motor drar 1L olja per 100 mil. Jag hoppas att den genomsnittliga Audi-ägaren är klyftig nog att serva sin bil enligt ett intervall på 1500 mil. Detta medför en kostnad på ca 2250kr mellan varje servicetillfälle. Är det en särskilt stor kostnad? Nej. Speciellt inte om man kör en S5 som kostar ett par hundratusen i inköpspris.

Att fylla på olja lite då och då ser jag som ett litet problem, jo.

panda666 skrev:

zemet skrev:
Läs instruktionsboken.
Bilen får lov att dra typ 1l olja/100 mil.
Jävla skit motorer audi har spottat ur sig.
Detta i kombination med VAGs katastrof DSG låda gör att jag gärna håller mig så långt borta det bara går ifrån VAG.

oj oj oj ta det lugnt^^ snart kommer väl folk hoppa in här och be om statistik här o där och konfirmation av exakt hur många % här o där och whatnot, se upp;) Varför skulle det vara ok att fylla på olja hela tiden grabbar? Så folk här tycker det är ok att bilen slukar olja och kan ha risk att få motorras med följd ifall man missar varningen att oljenivå är lågt? och detta är ok? jäkla skrep tycker jag med.

Om man missar en stor varningslampa på sin bils display så bör man inte köra bil överhuvudtaget. Jag håller helt med om att Audi beter sig konstigt då dem säger att det är "normalt" för en bil att dra den mängd olja vissa av dessa motorer gör. Men det är långt ifrån någon deal-breaker. Kör man en TFSI så håll lite extra koll på oljestickan. Ha en dunk motorolja i bagaget om ni är nojiga.

Presidento Of World
11 april 2018 · 3 306 Inlägg

Det är ingen idé att diskutera VAG:s skit produkter för varje gång så kommer fanboys att säga att alla problem är fullt normala.

Vi andra kör nåt annat och har det roligare för dessa 2250kr...för bara extra olja..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

AudiJ skrev:

Janneutanb skrev:

AudiJ skrev:

Tyskt är skräp för att man behöver fylla på lite olja? Det är ett problem med motorn, absolut. Men ett litet skitproblem är vad det är.

Har man inte råd att fylla på med olja då och då så bör man kanske hålla sig till japanska riskokare.

TS, det är ett förekommande fenomen hos TFSI-motorerna. Vissa dricker mer, andra dricker mindre.

LITE?! 
15-20L olja utöver servicen är väl inget litet problem ?

Vad kostar en liter olja? 100kr? Låt oss säga 150kr per liter då det ändå är en sportigare bil vi pratar om. Audi säger att det är "okej" att en TFSI-motor drar 1L olja per 100 mil. Jag hoppas att den genomsnittliga Audi-ägaren är klyftig nog att serva sin bil enligt ett intervall på 1500 mil. Detta medför en kostnad på ca 2250kr mellan varje servicetillfälle. Är det en särskilt stor kostnad? Nej. Speciellt inte om man kör en S5 som kostar ett par hundratusen i inköpspris.

Att fylla på olja lite då och då ser jag som ett litet problem, jo.

panda666 skrev:

zemet skrev:
Läs instruktionsboken.
Bilen får lov att dra typ 1l olja/100 mil.
Jävla skit motorer audi har spottat ur sig.
Detta i kombination med VAGs katastrof DSG låda gör att jag gärna håller mig så långt borta det bara går ifrån VAG.

oj oj oj ta det lugnt^^ snart kommer väl folk hoppa in här och be om statistik här o där och konfirmation av exakt hur många % här o där och whatnot, se upp;) Varför skulle det vara ok att fylla på olja hela tiden grabbar? Så folk här tycker det är ok att bilen slukar olja och kan ha risk att få motorras med följd ifall man missar varningen att oljenivå är lågt? och detta är ok? jäkla skrep tycker jag med.

Om man missar en stor varningslampa på sin bils display så bör man inte köra bil överhuvudtaget. Jag håller helt med om att Audi beter sig konstigt då dem säger att det är "normalt" för en bil att dra den mängd olja vissa av dessa motorer gör. Men det är långt ifrån någon deal-breaker. Kör man en TFSI så håll lite extra koll på oljestickan. Ha en dunk motorolja i bagaget om ni är nojiga.

Om vi nu ponerar att en familj bestående av 4 personer, pappa Gustav, mamma Mona och de två barnen Emma och Kalle på 11 resp 8 år ska köpa en familjebil som ska fungera som förväntat får informationen att familjebilen de funderar på att köpa behöver servas en gång per år eller var 1500 mil så tror jag inte de reagerar nämnvärt då det är normalt. Frågan är dock om familjen Johansson skulle tycka det vore ok att fylla på 15-20 liter olja under perioden mellan servicetillfällena? Nej. Självklart inte. Bilarna som drabbats av detta har drabbats av ett astronomiskt problem och det är fullständigt absurt att hävda att man som ägare ska behöve kolla oljestickan varje vecka och fylla på med olja själv. Det kan jag LOVA att Audi inte påpekade då bilarna såldes eller heller hade tänkt när de tillverkades.

Sedan är det som påpekats så att det är långt ifrån alla som drabbas av detta, men det gör ju faktiskt problemet om än mer astronomiskt eftersom det alltså inte finns en likvärdig oljeförbrukning mellan de olika exemplaren och alltså inte kan anses vara normen=normalt.

Nu gällde ju iofs denna tråd en Audi som även om den är en sportig top of the line-modell ändå får stå som bas för exemplet familjebil eftersom problemet följer hela motorfamiljen. Dvs problem som drabbat även familjerna Johanssons, Svenssons och Anderssons familjebilar.

Om det däremot hade varit en supersportbil, ja då får man som ägare acceptera andra serviceintervaller och ägandekostnader vilket man säkert även är och görs medveten om vid köpet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
12 april 2018 · 1 271 Inlägg

En tredörrars S5 med 333hk är nog att betrakta som en väldigt ovanlig familjebil. Det försvar inte hög oljeförbrukning men alla kostnader förknippade med bilägande är väldigt mycket högre för denna typ av bil. Inte för att de behöver vara det, utan för att verkstaden tycker den bilägaren tillhör en kundkategori som har råd att betala, eftersom bilen är dyr i inköp.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
12 april 2018 · 4 014 Inlägg

VIlken viskositet är det på oljan som TS använder ?

Billig olja:
https://www.123bildelar.se/Motorolja/Pe … /p-OIL-913

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
12 april 2018 · 7 198 Inlägg

Sammanfattningsvis: Köper man en VAG-produkt köper man problem, såväl med motorer som växellådor, så då får man skylla sig själv.
I en AUDI finns alltid femte nollan bakom ratten.
Men skämt åsido, alla kan inte veta allt, och AUDI är ju mästare på marknadsföringen.
Ju sämre produkt, desto mer reklam!!!!!

Evildan
12 april 2018 ·

torsen skrev:
Sammanfattningsvis: Köper man en VAG-produkt köper man problem, såväl med motorer som växellådor, så då får man skylla sig själv.
I en AUDI finns alltid femte nollan bakom ratten.
Men skämt åsido, alla kan inte veta allt, och AUDI är ju mästare på marknadsföringen.
Ju sämre produkt, desto mer reklam!!!!!

Nu när NSU RO80 har gått ur tiden för 4 decennier sedan har jag hört att det är AUDI-ägare som blinkar med helljusen när dom möts, ett blink eller finger hålls upp per liter olja var tusende mil görs gällande.
Jag tror att dom även försöker kommunicera med andra bilister på samma vis ute i trafiken när dom ligger och trycker i backspegeln med helljusen frenetiskt signalerande, fast dom bilarna har aldrig förbrukat mer än en liter enligt förarens fingervisning.
Vad hände förresten med bilmärket NSU?

spillolja
12 april 2018 · 4 014 Inlägg

NSU: https://sv.wikipedia.org/wiki/NSU_Motorenwerke_AG

Jag har ju en 1,4 Tfsi under pannrumsluckan på min Golf  , det blir då ett halvt finger och en halv blink för den drar knapp 1 liter olja på 1000mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

Till vissa: Överdriv inte nu och häckla rakt igenom för det är inte rättvist...

Till andra: men att försöka släta över problemen med olika framkrystade bortförklaringar blir bara löjligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Janneutanb
12 april 2018 · 7 267 Inlägg

Kan tillägga att s5 jag pratar om byttes sedan in och ett år senare var den till salu igen, med bytt motor....
Sen om det berodde på att någon inte fyllde på olja eller om den groteska oljeförbrukningen orsakade raset vet jag inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang