Påfyllning av olja Audi S5 år 2013

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:
Japp du har fel. Jag är inne på min sjätte VAG sedan 2007 och fyller inte på olja mellan service. Räkna om, för ditt exempel gäller inte mig och säker några miljoner fler bilar. Jag måste ha en himla tur som haft bilar som funkar.

Soulman. Hur förklarar du all info som kommit fram i källorna? Jag är t ex fortfarande besviken över att ingen kommenterat det Clas Hoffsten sa, som jag citerade tidigare i inlägget. Plus alla andra källor som stöttar det faktum att det är långt ifrån ovanligt att problemet förekommer.

Nästa fråga. Du är inne på din sjätte bil på 11 år. Hur långt hade dessa gått när du bytte in dem? Inget fel att byta bil ofta (förutom det ekonomiska självmordet det betyder,) men det känns inte som om erfarenheten egentligen är så omfattande.

Jovisst absolut, det har till slut kommit fram lite fakta. Men det är fortfarande ingen som helst korrelation mellan antal sålda VAG bilar och felprocent för andra bilmärken.

Mina bilar är mellan 1-4år gamla innan jag säljer dem. Jag kör dem ungefär upp till 7000 mil. Det rapporteras ju här att även nya bilar är "skräp" så det saknar väl då betydelse hur långt bilarna har gått i denna diskussion.

Hmm, jag tyckte länkarna jag angav var bra. Ena källan sa (kanske lite väl överdrivet) 100% av alla bilar vi får in, den andra länken handlade om en privatpersons uppgifter som verkstäderna menade var mycket ovanlig. Så jo, eftersom det säljs ungefär lika mycket Toyota så kan man nog utan tvekan säga sig ha på fötterna när det handlar om pålitlighet mellan dessa två märken.

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Nej det stämmer såklart inte att alla dagens bilar är skräp även om jag också har svårt för det här "byta bil vartannat år"-tänk.

Edit: Måste förresten köpa nya kalsonger snart. Har haft mina sedan 1995, men jag vägrar eftersom de fortfarande skyler penisen.

Senast redigerat av caromania (14 april 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
14 april 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Det skulle kunna vara värt att behålla min 2010 fransös i 18 år till för att motbevisa dig.   Men jag kör hellre nytt än gammalt mög. Lovar att rapportera om jag väljer att ha kvar den.

Lycka till, måste beundra din övertro på sakerna iaf. Att ställa in den i en lada i 22 år räknas inte. Bruksbil= Används i princip dagligen om du inte förstod det.

Äh du är bara bitter för att du inte får igång din Koenigsegg efter vinterförvaringen.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
14 april 2018 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

Det skulle kunna vara värt att behålla min 2010 fransös i 18 år till för att motbevisa dig.   Men jag kör hellre nytt än gammalt mög. Lovar att rapportera om jag väljer att ha kvar den.

Lycka till, måste beundra din övertro på sakerna iaf. Att ställa in den i en lada i 22 år räknas inte. Bruksbil= Används i princip dagligen om du inte förstod det.

Äh du är bara bitter för att du inte får igång din Koenigsegg efter vinterförvaringen.

Ja.sad

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2018 · 17 379 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Du är bra rolig. Kör omkring i en antik 850 och är nöjd... Tycker mina bilar från 05/07 är gamla. Nåväl, jag var nöjd idag när AC drog igång på fullt för här är 19 grader ute och bilen var varm. Men jag antar att ACC fungerar i din bil? Hm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Du är bra rolig. Kör omkring i en antik 850 och är nöjd... Tycker mina bilar från 05/07 är gamla. Nåväl, jag var nöjd idag när AC drog igång på fullt för här är 19 grader ute och bilen var varm. Men jag antar att ACC fungerar i din bil? Hm?

ACn på min -93a kyler så in i bomben, istid på 5 röda. På bilarna från -04 och -05 är det sämre även om det funkar tillfredsställande. Den från -95 verkar död. Ingen av de från -36 har AC men den ena har ju sliding roof-taklucka modell större och den andra har ju varken tak eller vindruta så... smile

Nu blev det lite offtopic här. Det är ju de "nästan 100% av alla bilarna" från Audi vi diskuterar här.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
14 april 2018 ·

Lite offtopic men ändå relevant för tråden.
Oljenivån efter 628 mil är för blotta ögat helt oförändrad på min plastraket. Bilen har rullat 11042mil och är servad enligt tillverkarens rekommendationer med av tillverkaren rekommenderad olja.

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Lite offtopic men ändå relevant för tråden.
Oljenivån efter 628 mil är för blotta ögat helt oförändrad på min plastraket. Bilen har rullat 11042mil och är servad enligt tillverkarens rekommendationer med av tillverkaren rekommenderad olja.

Det är väl säkrats att jag inte erkänner eller berättar att jag fullständigt ignorerar och missköter service på min gamla Honda som gått 22000mil. Senast den fick en slurk olja var när Sten Sture var ute och slipade bladet mot danska knektar på Brunkebergsåsen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
14 april 2018 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:

Soulman. Hur förklarar du all info som kommit fram i källorna? Jag är t ex fortfarande besviken över att ingen kommenterat det Clas Hoffsten sa, som jag citerade tidigare i inlägget. Plus alla andra källor som stöttar det faktum att det är långt ifrån ovanligt att problemet förekommer.

Nästa fråga. Du är inne på din sjätte bil på 11 år. Hur långt hade dessa gått när du bytte in dem? Inget fel att byta bil ofta (förutom det ekonomiska självmordet det betyder,) men det känns inte som om erfarenheten egentligen är så omfattande.

Jovisst absolut, det har till slut kommit fram lite fakta. Men det är fortfarande ingen som helst korrelation mellan antal sålda VAG bilar och felprocent för andra bilmärken.

Mina bilar är mellan 1-4år gamla innan jag säljer dem. Jag kör dem ungefär upp till 7000 mil. Det rapporteras ju här att även nya bilar är "skräp" så det saknar väl då betydelse hur långt bilarna har gått i denna diskussion.

Hmm, jag tyckte länkarna jag angav var bra. Ena källan sa (kanske lite väl överdrivet) 100% av alla bilar vi får in, den andra länken handlade om en privatpersons uppgifter som verkstäderna menade var mycket ovanlig. Så jo, eftersom det säljs ungefär lika mycket Toyota så kan man nog utan tvekan säga sig ha på fötterna när det handlar om pålitlighet mellan dessa två märken.

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Nej det stämmer såklart inte att alla dagens bilar är skräp även om jag också har svårt för det här "byta bil vartannat år"-tänk.

Edit: Måste förresten köpa nya kalsonger snart. Har haft mina sedan 1995, men jag vägrar eftersom de fortfarande skyler penisen.

http://i66.tinypic.com/2nq9n38.jpg

tycker dagens bilar förutom asiater inte håller så bra. vet att många håller med, mycket teknik och utrustning som ger upp fort. motorer och lådor, alla avgas renings tekniker som dpf och egr strular konstant.

dedenkompis
14 april 2018 · 7 Inlägg

AudiJ skrev:
Nä men grabbar nu får ni lägga ner. Bara inse att Audi och andra tyska premiumvagnar är the shit. Håll ni er till era japanska kommunistlådor med 0,2 liters ecohippieboost motorer. Jag ser fram emot den dag då vi möter varandra vid rödljuset och jag drar ifrån med världens vrål från den turbomatade v6:an i min mattsvarta RS5:a. Era frugor och döttrar kommer sitta med dregel hängandes från mungipan när de ser hur jag flyger fram längs de krokiga stadsvägarna.

Skämt åsido, vi behöver inte göra det här i varje tråd. TS, det du beskriver är ett fenomen som uppstår hos vissa TFSI-motorer. Jag tror att vi alla kan hålla med om att det är ett problem, men det verkar som att vi alla har olika åsikter hurvida det är en deal-breaker eller inte. Det finns inte mycket att göra åt det, så antingen får du leva med att fylla på olja då och då, eller så får du sälja bilen.

Håller med dig där med RS5;an!

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 april 2018 · 1 128 Inlägg

Hybrid_ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Du är bra rolig. Kör omkring i en antik 850 och är nöjd... Tycker mina bilar från 05/07 är gamla. Nåväl, jag var nöjd idag när AC drog igång på fullt för här är 19 grader ute och bilen var varm. Men jag antar att ACC fungerar i din bil? Hm?

Klart jag är nöjd, en utmärkt bruksbil. Finns många fler än jag som är nöjda med sina antika bilar som bara går och går.

Allt på bilen fungerar utom en liten motor till en strålkastartorkare, lite besviken att den inte höll längre. hmm

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2018 · 17 379 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Hybrid_ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Du är bra rolig. Kör omkring i en antik 850 och är nöjd... Tycker mina bilar från 05/07 är gamla. Nåväl, jag var nöjd idag när AC drog igång på fullt för här är 19 grader ute och bilen var varm. Men jag antar att ACC fungerar i din bil? Hm?

Klart jag är nöjd, en utmärkt bruksbil. Finns många fler än jag som är nöjda med sina antika bilar som bara går och går.

Allt på bilen fungerar utom en liten motor till en strålkastartorkare, lite besviken att den inte höll längre. hmm

Nå: jag ska erkänna en sak. Skulle gärna haft en Volvo 740GL -88. Fast den är en smula törstig med automat och krockar man så förlorar man... Men vill ha? Ja. Inget jag skulle frakta ungarna i dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 april 2018 · 1 128 Inlägg

Hybrid_ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hybrid_ skrev:
Du är bra rolig. Kör omkring i en antik 850 och är nöjd... Tycker mina bilar från 05/07 är gamla. Nåväl, jag var nöjd idag när AC drog igång på fullt för här är 19 grader ute och bilen var varm. Men jag antar att ACC fungerar i din bil? Hm?

Klart jag är nöjd, en utmärkt bruksbil. Finns många fler än jag som är nöjda med sina antika bilar som bara går och går.

Allt på bilen fungerar utom en liten motor till en strålkastartorkare, lite besviken att den inte höll längre. hmm

Nå: jag ska erkänna en sak. Skulle gärna haft en Volvo 740GL -88. Fast den är en smula törstig med automat och krockar man så förlorar man... Men vill ha? Ja. Inget jag skulle frakta ungarna i dock.

Varför ska du köra automat 740 om du kan och har hälsan att köra en manuell? Manuella är på alla vis bättre. Beror på vad du krockar med. wink Men nä, inte de säkraste längre men förmodligen bland det säkraste för bilar över 30 år..

Hallå, nu när vi ändå är inne på gamla saker. Är det någon som kan se vad det är för grå skitbil nedan som vikt sig så pass mycket för det rullande och 740-baserade museiföremålet? Volvograbben har tydligen kört som en idiot och det blir man tyvärr inte förvånad över då de flesta pojkar i denna ålder framför dessa antika vagnar utan något som helst omdöme och tanke över säkerheten för andra men också för sig själva.

https://www.allehanda.se/blaljus/brott/ … -i-nasaker

Nöjeskör närproducerat
Muttley
15 april 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:
]
Varför ska du köra automat 740 om du kan och har hälsan att köra en manuell? Manuella är på alla vis bättre. Beror på vad du krockar med. wink Men nä, inte de säkraste längre men förmodligen bland det säkraste för bilar över 30 år..

På alla vis?    Jag hatar manuellt. Och har det tyvärr.  Kan inte hitta något bra med en manuell modern bil. Eller gammal bil :p

Cuefa Ain't no place like home...
16 april 2018 · 4 628 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Hybrid_ skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Klart jag är nöjd, en utmärkt bruksbil. Finns många fler än jag som är nöjda med sina antika bilar som bara går och går.

Allt på bilen fungerar utom en liten motor till en strålkastartorkare, lite besviken att den inte höll längre. hmm

Nå: jag ska erkänna en sak. Skulle gärna haft en Volvo 740GL -88. Fast den är en smula törstig med automat och krockar man så förlorar man... Men vill ha? Ja. Inget jag skulle frakta ungarna i dock.

Varför ska du köra automat 740 om du kan och har hälsan att köra en manuell? Manuella är på alla vis bättre. Beror på vad du krockar med. wink Men nä, inte de säkraste längre men förmodligen bland det säkraste för bilar över 30 år..

Hallå, nu när vi ändå är inne på gamla saker. Är det någon som kan se vad det är för grå skitbil nedan som vikt sig så pass mycket för det rullande och 740-baserade museiföremålet? Volvograbben har tydligen kört som en idiot och det blir man tyvärr inte förvånad över då de flesta pojkar i denna ålder framför dessa antika vagnar utan något som helst omdöme och tanke över säkerheten för andra men också för sig själva.

https://www.allehanda.se/blaljus/brott/ … -i-nasaker

Gissar något franskt, den är 4-bultad. Citroën kanske?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
it_mutt Avstängd
16 april 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Hur, bara av ren nyfikenhet, tänkte du här?

Om bilen dricker 1 liter extra olja per 100 mil så får den väl göra det i båda fallen? Eller? Oavsett om du kör LL eller inte.

Alltså; om den dricker 1L extra per 100 mil vid 1500-intervall (15L extra mellan service..eller...nåja), så bör den rimligen göra det även vid 3000-intervall. Således bör ju också "extrasumman" inte förändras så drastiskt.

Om du kör 39.000 mil. Och, vi för enkelhetens skull då säger att det går åt 390L "extra olja " (det stämmer ju givetvis inte, för någon gång kommer ju "jaha, nu behöver jag fylla på 1L olja" inträffa vid servicen, och då fyller du ju inte på 1L -extra- olja, utan gör servicen...) Så gör det följaktligen det oavsett vilken serviceintervall du har.

Och sagt med det? Att totalt sett blir prisskillnaden inte så stor som du menar. Det är i sin tur negativt för den som gör täta byten (vilket då inte heller stämmer för LL-olja är dyrare än "vanlig" olja osv, så "i verkligheten" blir det billigare för den som gör täta oljebyten iaf.)

Ska man sen räkna på "extrasummor" så innebär det, vid det väl valda oljepriset vs. situationen, att vi landar någonstans på 1kr extra/körd mil (igen, inte riktigt då service ibland inträffar vid "rätt" tillfälle).

- - - Edit - - -

Skillnaden bör alltså, för tydlighetens skull, bli runt 13 liter extra, lite beroende på hur man räknar. Inte knappa 200 liter extra.

- - - Edit 2 - - -

I ditt exempel har du dessutom vänt på siffrorna. Om vi ska räkna med 15L extra, oavsett om det är 1500- eller 3000-intervall (det ger ju då att bilen visserligen "bara" dricker ½L extra/100mil mellan servicetillfällena när man kör LL...men iaf)

Då blir det således;

1500 intervall = 15L extra = 26 servicetillfällen = 390 liter extra
3000 intervall = 15L extra = 13 servicetillfällen = 195 liter extra.

Senast redigerat av it_mutt (16 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
16 april 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
]
Varför ska du köra automat 740 om du kan och har hälsan att köra en manuell? Manuella är på alla vis bättre. Beror på vad du krockar med. wink Men nä, inte de säkraste längre men förmodligen bland det säkraste för bilar över 30 år..

På alla vis?    Jag hatar manuellt. Och har det tyvärr.  Kan inte hitta något bra med en manuell modern bil. Eller gammal bil :p

Tar vi så gamla bilar som 740 så, manuell går bättre, drar mindre, känns pålitligare än en trög automat? Sen är det skönt och roligt att dra i spaken haha. big_smile Enda stället jag ser automat som en fördel är vid tung stadskörning typ rusning i Stockholm.

Cuefa skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hybrid_ skrev:
Nå: jag ska erkänna en sak. Skulle gärna haft en Volvo 740GL -88. Fast den är en smula törstig med automat och krockar man så förlorar man... Men vill ha? Ja. Inget jag skulle frakta ungarna i dock.

Varför ska du köra automat 740 om du kan och har hälsan att köra en manuell? Manuella är på alla vis bättre. Beror på vad du krockar med. wink Men nä, inte de säkraste längre men förmodligen bland det säkraste för bilar över 30 år..

Hallå, nu när vi ändå är inne på gamla saker. Är det någon som kan se vad det är för grå skitbil nedan som vikt sig så pass mycket för det rullande och 740-baserade museiföremålet? Volvograbben har tydligen kört som en idiot och det blir man tyvärr inte förvånad över då de flesta pojkar i denna ålder framför dessa antika vagnar utan något som helst omdöme och tanke över säkerheten för andra men också för sig själva.

https://www.allehanda.se/blaljus/brott/ … -i-nasaker

Gissar något franskt, den är 4-bultad. Citroën kanske?

Ja, det ser ut som att det lutar åt något franskt eller asiatiskt med tanke på designen också. Jag skulle vara missnöjd som ingenjör på det märket.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (16 april 2018)

Nöjeskör närproducerat
Muttley
16 april 2018 ·

it_mutt skrev:

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Hur, bara av ren nyfikenhet, tänkte du här?

Om du läser inlägg 5. 

Sen behöver du faktiskt inte skriva en novell hela tiden. Jag konstaterar att en del accepterar att den drar 3 oljebyten extra, någon lite hit eller dit kvittar.

it_mutt Avstängd
16 april 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:

it_mutt skrev:

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Hur, bara av ren nyfikenhet, tänkte du här?

Om du läser inlägg 5. 

Sen behöver du faktiskt inte skriva en novell hela tiden. Jag konstaterar att en del accepterar att den drar 3 oljebyten extra, någon lite hit eller dit kvittar.

Så ditt lilla fel som resulterar i 195 liter (i just ditt fall)...kan kvitta alltså...det är ju bara "någon lite(r) hit eller dit".

Men för att besvara din fråga i inlägget jag svarade på; ja, du har fel, och ja du har räknat fel, och en korrekt uträckning ligger inte alls "någonstans i närheten". Eller givetvis ligger den i närheten, om man tillåter sig sätta "±195 liter" i ekvationen.

Gällande kostnaden för det hela, så pratar vi om ~1kr/mil i extra utgift vid 1L/100mil (och ditt föreslagna pris på 100kr/L). Vilket, precis som konstaterats i inlägg #5 är en relativt liten kostnad i sammanhanget.

Som ren information skriver jag precis så långa svar jag vill, utan att rådgöra med dig. Även om du, vilket inte heller är första gången, vill försöka få andra personer att göra som du behagar. Men, det fungerade inte heller denna gång.

Senast redigerat av it_mutt (16 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
16 april 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
]
Varför ska du köra automat 740 om du kan och har hälsan att köra en manuell? Manuella är på alla vis bättre. Beror på vad du krockar med. wink Men nä, inte de säkraste längre men förmodligen bland det säkraste för bilar över 30 år..

På alla vis?    Jag hatar manuellt. Och har det tyvärr.  Kan inte hitta något bra med en manuell modern bil. Eller gammal bil :p

Tar vi så gamla bilar som 740 så, manuell går bättre, drar mindre, känns pålitligare än en trög automat? Sen är det skönt och roligt att dra i spaken haha. big_smile Enda stället jag ser automat som en fördel är vid tung stadskörning typ rusning i Stockholm.

Personligen så ser jag det som skitsamma om det är manuell eller automat på en såpass törstig bil ändå.  Jag är bekväm och vill hellre ha automat i kommande bil.
Jag växlar knappt något idag när jag pendlar till arbetet eller någon annan plats.   Det får helt enkelt bli en automat med adaptiv farthållare så slipper jag gasa och bromsa med, skönt för en pendlare.

Muttley
16 april 2018 ·

it_mutt skrev:

Muttley skrev:

it_mutt skrev:

Hur, bara av ren nyfikenhet, tänkte du här?

Om du läser inlägg 5. 

Sen behöver du faktiskt inte skriva en novell hela tiden. Jag konstaterar att en del accepterar att den drar 3 oljebyten extra, någon lite hit eller dit kvittar.

Så ditt lilla fel som resulterar i 195 liter (i just ditt fall)...kan kvitta alltså...det är ju bara "någon lite(r) hit eller dit".

Men för att besvara din fråga i inlägget jag svarade på; ja, du har fel, och ja du har räknat fel, och en korrekt uträckning ligger inte alls "någonstans i närheten". Eller givetvis ligger den i närheten, om man tillåter sig sätta "±195 liter" i ekvationen.

Gällande kostnaden för det hela, så pratar vi om ~1kr/mil i extra utgift vid 1L/100mil (och ditt föreslagna pris på 100kr/L). Vilket, precis som konstaterats i inlägg #5 är en relativt liten kostnad i sammanhanget.

Som ren information skriver jag precis så långa svar jag vill, utan att rådgöra med dig. Även om du, vilket inte heller är första gången, vill försöka få andra personer att göra som du behagar. Men, det fungerade inte heller denna gång.

Jag garderade mig med " Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten."

Om du skall rätta mig så skriv gärna korrekt  "uträckning"

Jag ser inte var i mitt exempel jag gjorde fel utifrån påståendet som kom i början av tråden.  Om en bil drar 15 liter extra olja mellan servicarna så blir det ju 195 liter olja hur du än räknar.  Om du vill räkna på andra vis är det upp till dig och jag förstår då inte varför du vill ändra påståendet där en bil drog lika mycket som 3 servicar mellan varje ordinarie oljebyten.

Så enligt dig vad blir den totala summan på longlife isåfall på påståendet ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang