Får man starta en bil om man är 15 år

carldrift
11 april 2018 · 58 Inlägg

undrar om det står i lagen att barn o tonåringar inte får starta en bil har hört de men undrar om de verkligen stämmer ??????

Evildan
11 april 2018 ·

carldrift skrev:
undrar om det står i lagen att barn o tonåringar inte får starta en bil har hört de men undrar om de verkligen stämmer ??????

Det stämmer.

carldrift
11 april 2018 · 58 Inlägg

Evildan skrev:

carldrift skrev:
undrar om det står i lagen att barn o tonåringar inte får starta en bil har hört de men undrar om de verkligen stämmer ??????

Det stämmer.

Ok vet du va anledning är??

Kekk
11 april 2018 · 45 Inlägg

carldrift skrev:

Evildan skrev:

carldrift skrev:
undrar om det står i lagen att barn o tonåringar inte får starta en bil har hört de men undrar om de verkligen stämmer ??????

Det stämmer.

Ok vet du va anledning är??

Att de inte ska råka köra iväg av misstag?
Att de är för unga att hantera såna typer av maskiner?

zemet
11 april 2018 · 4 030 Inlägg

Eftersom man får börja övningsköra vid sexton och ta körkort vid arton års ålder så är det inte förbjudet för tonåringar iaf.

Att barn inte skulle få lov att starta en bil på ett inhängnat område tex har jag svårt att tro.
Jag deltar i en bilsport som heter enkelbilsport.
Vi kör på folkracebanor. Där får man lov att vara med och köra om man fyllt 14 år.

Senast redigerat av zemet (11 april 2018)

Evildan
11 april 2018 ·

zemet skrev:
Eftersom man får börja övningsköra vid sexton och ta körkort vid arton års ålder så är det inte förbjudet för tonåringar iaf.

Att barn inte skulle få lov att starta en bil på ett inhängnat område tex har jag svårt att tro.
Jag deltar i en bilsport som heter enkelbilsport.
Vi kör på folkracebanor. Där får man lov att vara med och köra om man fyllt 14 år.

En 15 åring får inte starta en personbil ens inom inhängnat område.
En 14 åring får starta ett tävlingsredskap (tävlingsbil) som används inom enkel bilsport under förutsättning att licens är löst alternativt i sällskap av utbildare vid licensens utfärdande. En random 14 åring får inte bara gå och sätta sig och vrida på nyckeln.
En 15 åring får starta en folkracebil inom inhängnat område under förutsättning att licens är löst alternativt i sällskap av utbildare vid licensen utfärdande.
En 57 årig person får inte starta en personbil på inhängnat område om körkort saknas.
Ergo: Utan körkort får ingen under normala omständigheter starta en personbil.

Slash Saabifierad
11 april 2018 · 2 023 Inlägg

Det finns ingen lag som säger att man måste ha ett körkort eller vara myndig för att få starta en bil tongue
Det lagen dock säger är att du får inte framföra fordonet (utanför inhägnat område) om du saknar korrekt behörighet.
Att framföra ett fordon och starta är två olika saker.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
it_mutt Avstängd
11 april 2018 · 10 388 Inlägg

Olovlig körning blir det i vilket fall som inte.

Trafikbrottslagen ( (1951:949) om straff för vissa trafikbrott)

Säger klart och tydligt;

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

Att starta en bil, så länge den inte rör sig är inte "att föra" en bil (i detta fall).

Men, vill någon syfta på en annan lag, så för all del.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Priceling
11 april 2018 · 2 Inlägg

Evildan skrev:

zemet skrev:
Eftersom man får börja övningsköra vid sexton och ta körkort vid arton års ålder så är det inte förbjudet för tonåringar iaf.

Att barn inte skulle få lov att starta en bil på ett inhängnat område tex har jag svårt att tro.
Jag deltar i en bilsport som heter enkelbilsport.
Vi kör på folkracebanor. Där får man lov att vara med och köra om man fyllt 14 år.

En 15 åring får inte starta en personbil ens inom inhängnat område.
En 14 åring får starta ett tävlingsredskap (tävlingsbil) som används inom enkel bilsport under förutsättning att licens är löst alternativt i sällskap av utbildare vid licensens utfärdande. En random 14 åring får inte bara gå och sätta sig och vrida på nyckeln.
En 15 åring får starta en folkracebil inom inhängnat område under förutsättning att licens är löst alternativt i sällskap av utbildare vid licensen utfärdande.
En 57 årig person får inte starta en personbil på inhängnat område om körkort saknas.
Ergo: Utan körkort får ingen under normala omständigheter starta en personbil.

Man får starta och framföra bil på inhägnat område.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2018 · 17 385 Inlägg

Addinator skrev:

Evildan skrev:

zemet skrev:
Eftersom man får börja övningsköra vid sexton och ta körkort vid arton års ålder så är det inte förbjudet för tonåringar iaf.

Att barn inte skulle få lov att starta en bil på ett inhängnat område tex har jag svårt att tro.
Jag deltar i en bilsport som heter enkelbilsport.
Vi kör på folkracebanor. Där får man lov att vara med och köra om man fyllt 14 år.

En 15 åring får inte starta en personbil ens inom inhängnat område.
En 14 åring får starta ett tävlingsredskap (tävlingsbil) som används inom enkel bilsport under förutsättning att licens är löst alternativt i sällskap av utbildare vid licensens utfärdande. En random 14 åring får inte bara gå och sätta sig och vrida på nyckeln.
En 15 åring får starta en folkracebil inom inhängnat område under förutsättning att licens är löst alternativt i sällskap av utbildare vid licensen utfärdande.
En 57 årig person får inte starta en personbil på inhängnat område om körkort saknas.
Ergo: Utan körkort får ingen under normala omständigheter starta en personbil.

Man får starta och framföra bil på inhägnat område.

Nope. Detta har kommit upp förr i trådar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
11 april 2018 · 4 014 Inlägg

Om man är alkoholpåverkad så får man starta bilen, men bilen får inte röra på sig, Inte ens på inhägnat område egen tomt etc. inte heller med åkgräsklippare eller dylikt, då svensk rattfyllerilagstifning är heltäckande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 april 2018 · 4 917 Inlägg

Man blir inte klok på om man får eller inte..
Men det ska bli kul att följa upplösningen dock..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
11 april 2018 · 10 388 Inlägg

Fast det skulle fortfarande vara intressant med hänvisning till lagrum

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
11 april 2018 ·

Det som påstås i några inlägg innebär att en åttaåring tillåts sitta bakom ratten och starta ett motorfordon parkerat var som helst. Absurt i min mening.

Evildan
11 april 2018 ·

carldrift skrev:
undrar om det står i lagen att barn o tonåringar inte får starta en bil har hört de men undrar om de verkligen stämmer ??????

Det är tydligen som så att vem som helst oberoende skick får starta vad som helst var som helst och även framföra fordonet om det är inom inhängnat område utan några som helst andra restriktioner.

carldrift
11 april 2018 · 58 Inlägg

Evildan skrev:

carldrift skrev:
undrar om det står i lagen att barn o tonåringar inte får starta en bil har hört de men undrar om de verkligen stämmer ??????

Det är tydligen som så att vem som helst oberoende skick får starta vad som helst var som helst och även framföra fordonet om det är inom inhängnat område utan några som helst andra restriktioner.

Okej

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2018 · 17 385 Inlägg

Lite lurigt med Ironi här Evil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
11 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Lite lurigt med Ironi här Evil.

Inte ironi, endast en sammanställning av expertisens ovanstående inlägg.

Tyfors Svetsare
11 april 2018 · 1 145 Inlägg

spillolja skrev:
Om man är alkoholpåverkad så får man starta bilen, men bilen får inte röra på sig, Inte ens på inhägnat område egen tomt etc. inte heller med åkgräsklippare eller dylikt, då svensk rattfyllerilagstifning är heltäckande

Man får sitta på förar platsen full men har du nyckeln i även om bil är avstängd torskar du på rattfylleri.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Evildan
11 april 2018 ·

carldrift skrev:

Evildan skrev:

carldrift skrev:
undrar om det står i lagen att barn o tonåringar inte får starta en bil har hört de men undrar om de verkligen stämmer ??????

Det är tydligen som så att vem som helst oberoende skick får starta vad som helst var som helst och även framföra fordonet om det är inom inhängnat område utan några som helst andra restriktioner.

Okej

Du behöver inte ens vara nykter, åldersrestriktionen i det fallet har ännu inte framkommit av ovan sammantagen expertis, bör vara 18år om det inte sammanfaller med systembolagets åldersgräns, detta är oklart men information om även detta inväntas med spänning från min sida.
Under tiden langar jag över startklumpen till grannens tioåriga son så får han leka lite med en av mina bilar ute på fotbollsplanen, den är ju inhängnad. Jäklars vad glad han blev.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang