Chippa Saab 9-5 2004 2,0t billigt

Malkurrag
12 april 2018 · 415 Inlägg

Jag har en gammal saab 9-5 som är väldigt trött.
Allt funkar på bilen. Men jag tänkte jag har en OBD2 kabel med USB och jag har en laptop!
Har läst att det skall gå att chippa bilen via OBD2 uttaget!

Eftersom Saab har funnits så länge så tänkte jag att det nästan måste finnas plug and play program idag?
Jag har läst att det finns något som heter T7 Suite. Men att det är mer att man mappar själv då?
Finns det inte färdiga "mappar" Man bara kan ladda hem och installera över den gamla ECUn?

Stekpannan
13 april 2018 · 83 Inlägg

Du kan mappa själv om du vet vad du gör, annars är det att försöka få tag i någon som kan för en billig peng. Dock om du vill ha något som håller så borde du ta kontakt med någon av de många trimföretagen.

rcy
13 april 2018 · 1 705 Inlägg

Det går att mappa via OBD2 uttaget, men det kräver oftast specialutrustning typ Maptuner eller interface typ JohnC combi adapter.
Billiga USB-kablar är oftast baserade på ELM327 chip och dom går inte att mappa via.

T7 suite har "wizards" som hjälper dig att bygga en grundläggande mapp för din bil.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Malkurrag
13 april 2018 · 415 Inlägg

rcy skrev:
Det går att mappa via OBD2 uttaget, men det kräver oftast specialutrustning typ Maptuner eller interface typ JohnC combi adapter.
Billiga USB-kablar är oftast baserade på ELM327 chip och dom går inte att mappa via.

T7 suite har "wizards" som hjälper dig att bygga en grundläggande mapp för din bil.

Ska kolla exakt vilken modell jag har då.

Blev erbjuden av en som har en verkstad att då steg ett på 270hk. Då vart jag orolig för det lät lite Förmycket för orginal snurran.

Malkurrag
13 april 2018 · 415 Inlägg

rcy skrev:
Det går att mappa via OBD2 uttaget, men det kräver oftast specialutrustning typ Maptuner eller interface typ JohnC combi adapter.
Billiga USB-kablar är oftast baserade på ELM327 chip och dom går inte att mappa via.

T7 suite har "wizards" som hjälper dig att bygga en grundläggande mapp för din bil.

Haha ser du bor i bomhus som mig smile

Jesper328
14 april 2018 · 2 333 Inlägg

Går att ladda in/ur med ELM327 och Trionic can flasher.
Finns färdiga program att tanka på trionicforumen, kan dock inte uttala mig om kvalitén på dessa.
På txsuite.org så finns mjukvaran.

Att fixa detta hos en firma är väl att föredra om man inte är helt 100 på allting, men det är ju inte lika roligt. smile

Up the RA
rcy
16 april 2018 · 1 705 Inlägg

Malkurrag skrev:

rcy skrev:
Det går att mappa via OBD2 uttaget, men det kräver oftast specialutrustning typ Maptuner eller interface typ JohnC combi adapter.
Billiga USB-kablar är oftast baserade på ELM327 chip och dom går inte att mappa via.

T7 suite har "wizards" som hjälper dig att bygga en grundläggande mapp för din bil.

Haha ser du bor i bomhus som mig smile

Japp, stämmer. smile
Vill du ha tips på folk som kan Trionic häromkring så skicka ett pm.

rcy
16 april 2018 · 1 705 Inlägg

Jesper328 skrev:
Går att ladda in/ur med ELM327 och Trionic can flasher.

Njae, sanning med modifikation. Det är väl i princip bara ODBLink SX kabeln som stöds av can flasher.
Dom flesta ELM327 sitter ju i billiga bluetooth eller wifi donglar.

Jesper328
16 april 2018 · 2 333 Inlägg

rcy skrev:

Jesper328 skrev:
Går att ladda in/ur med ELM327 och Trionic can flasher.

Njae, sanning med modifikation. Det är väl i princip bara ODBLink SX kabeln som stöds av can flasher.
Dom flesta ELM327 sitter ju i billiga bluetooth eller wifi donglar.

Mja, har själv en ELM327 som jag lyckats ladda in/ur med ett par gånger i T7 system.
En sådan där silvrig grunka för en femtilapp ifrån Kina, icke trådlös.
Sen tar det ju drygt 80-90 minuter att göra det, men det funkar. smile

Senast redigerat av Jesper328 (16 april 2018)

Up the RA
rcy
17 april 2018 · 1 705 Inlägg

Jesper328 skrev:

rcy skrev:

Jesper328 skrev:
Går att ladda in/ur med ELM327 och Trionic can flasher.

Njae, sanning med modifikation. Det är väl i princip bara ODBLink SX kabeln som stöds av can flasher.
Dom flesta ELM327 sitter ju i billiga bluetooth eller wifi donglar.

Mja, har själv en ELM327 som jag lyckats ladda in/ur med ett par gånger i T7 system.
En sådan där silvrig grunka för en femtilapp ifrån Kina, icke trådlös.
Sen tar det ju drygt 80-90 minuter att göra det, men det funkar. smile

Där ser man.
Ja, det går bevisligen, men frågan är om det är att rekommendera. smile

Malkurrag
17 april 2018 · 415 Inlägg

Min sladd är ingen wi-fi eller blåtand dock. Utan vanlig USB ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang