Byta ägare på bilen - försäkring på pappa

evoline
15 april 2018 · 257 Inlägg

Hej,
Just nu står min pappa som ägare till bilen, men jag måste nu skriva över den till mig om jag vill fortsätta betala 1månad och parkera som boendeparkering i Stockholm.

Förutom ägarbyte, vad behöver jag göra, kan bilen fortfarande stå försäkrad på hans namn?
Om inte, måste han ringa in och stoppa försäkringsperioden och jag sen måste försäkra bilen?

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (15 april 2018)

Smurfen40
15 april 2018 · 689 Inlägg

evoline skrev:
Hej,
Just nu står min pappa som ägare till bilen, men jag måste nu skriva över den till mig om jag vill fortsätta betala 1månad och parkera som boendeparkering i Stockholm.

Förutom ägarbyte, vad behöver jag göra, kan bilen fortfarande stå försäkrad på hans namn?
Om inte, måste han ringa in och stoppa försäkringsperioden och jag sen måste försäkra bilen?

Tack på förhand

När bilen överskrivs på dig så upphör hans försäkring automatiskt.
Då får du teckna en egen försäkring antingen genom nätet eller ringa.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
evoline
15 april 2018 · 257 Inlägg

Får min pappa pengar tillbaks för att han tecknade för 1år, men det har nu bara gått nån månad?
Samma gäller för mig, om jag tecknar 1år men sen skrotar eller säljer den inom 1år, får jag tillbaks pengar?

Tack på förhand

Janneutanb
15 april 2018 · 7 267 Inlägg

evoline skrev:
Får min pappa pengar tillbaks för att han tecknade för 1år, men det har nu bara gått nån månad?
Samma gäller för mig, om jag tecknar 1år men sen skrotar eller säljer den inom 1år, får jag tillbaks pengar?

Tack på förhand

Jajamän, innestående månader/dagar återbetalas.

Evildan
15 april 2018 ·

evoline skrev:
Får min pappa pengar tillbaks för att han tecknade för 1år, men det har nu bara gått nån månad?
Samma gäller för mig, om jag tecknar 1år men sen skrotar eller säljer den inom 1år, får jag tillbaks pengar?

Tack på förhand

Försäkringstagaren får tillbaka överskjutande inbetald försäkringspremie.
Exempel: Du betalar in hela premien om12000kr för ett år. Efter 6 månader säljer/skrotar/ställer du av bilen och då återbetalas ca 6000kr korrigerar på några dagar hit eller dit.
Betalas premien månadsvis korrigeras återbetalningen även där per dagar hit eller dit.
Klokt även att skriva bilen på dig själv, då slipper du bli itan ersättning om något händer och eventuellt även bli anklagad för försäkringsbedrägeri.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2018 · 13 674 Inlägg

Men kan du alltså inte lösa boende biljett om bilen inte står skriven där?       Känns ju jobbigt för dom med firma bilar isånt fall..


Det går iallfall där polarn bor men det är ju inte i 08 land men det är puckon från carpark som kollar där    iof tror jag inre dom vågar bötfälla bilar där längre.

Senast redigerat av Growe (15 april 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
evoline
15 april 2018 · 257 Inlägg

Flyttade till Stockholm förra året, trodde det bara var att köpa en månadsbiljett som man sätter på bilen, men inga biljettautomater fanns, (finns inga nu heller).
Laddade ner Betala P appen och skulle köpa månadsbiljett, då stod det att ägaren inte är bosatt i området.
Ringde Stockholm Parkering och frågade, de sa att man måste vara bosatt i området.
Men man kunde köpa månadsbiljett i max 3 månader per år, genom att ägaren till bilen fyller i ett formulär och skickar in, står utlåning av bil osv, vilket jag gjorde.
Nu har det gått 3 månader så jag måste äga bilen.

granadadr
16 april 2018 · 7 269 Inlägg

bara att skriva över den,, räkna dock med mkt högre premie, dels för att du är MKT yngre, dels för att du bor i Stockholm och bilen står på gatan,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang