[köpråd] Beg diesel från 2010 med 10 ägare - just nu avställd

niska
16 april 2018 · 264 Inlägg

Skall titta på en beg bil senare idag. Jag är inte van vid att köpa. Tycker det känns lite oroväckande att bilen haft 10 ägare. Men det verkar endast vara tre privatpersoner som ägt den, den senaste köpte i mitten på februari i år. Det är en diesel från 2010.

Enligt säljaren är bilen just nu avställd. Är det något särskilt jag behöver tänka på här?

Registerutdrag från transportstyrelsen:

- Nuvarande ägare (privatperson) köpte mitten på feb 2018
- Bilfirma köpte några dagar innan, dvs också mitten på feb 2018
- Privatperson köpte okt 2017
- Bilfirma köpte sept 2017
- Privatperson köpte feb 2015
- Bilfirma köpte feb 2015 (samma dag)
- Bilfirma köpte okt 2014
- Bilfirma köpte sept 2014
- Bilfirma (DIN BIL SVERIGE AB) köpte sept 2014

Årsskatt: 3300 kr

Senast godkända besiktning: april 2018

Brister vid besiktning: "OMBORDDIAGNOSSYSTEM (8.2.1.1) FELKOD(ER) IDENTIFIERAD POSITIONSLYKTA (4.2) FRAM VÄNSTER UR FUNKTION"

Tacksam för eventuella synpunkter på denna bil - finns det risk att jag går på en nit?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 379 Inlägg

Låter väl inte så kul... Vad är det för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
16 april 2018 · 264 Inlägg

Det är en Citroen. Kan du utveckla lite hur du tänker?

Det som gör mig intresserad av bilen är att den uppfyller mina krav, verkar vara i bra skick och säljs till bra pris. Men jag vill såklart inte köpa något som kan bli problem. Den har åkt ca 12000 mil/år - och det får väl anses vara normalt?

Förresten, det står hos transportstyrelsen att bilen är avställd sedan nov 2017. Så det innebär väl att nuvarande ägare aldrig använt bilen? Vad kan det bero på? Privatperson som lever på att köpa och sälja bilar?

Senast redigerat av niska (16 april 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
666_Beast
16 april 2018 · 1 863 Inlägg

12000 !? Mil per år??

Att bilen byter ägare så ofta skulle jag bli nervös och dra öronen åt mig. Senaste ägaren har haft bilen knappt 2 månader.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 379 Inlägg

niska skrev:
Det är en Citroen. Kan du utveckla lite hur du tänker?

Det som gör mig intresserad av bilen är att den uppfyller mina krav, verkar vara i bra skick och säljs till bra pris. Men jag vill såklart inte köpa något som kan bli problem. Den har åkt ca 12000 mil/år - och det får väl anses vara normalt?

Förresten, det står hos transportstyrelsen att bilen är avställd sedan nov 2017. Så det innebär väl att nuvarande ägare aldrig använt bilen? Vad kan det bero på? Privatperson som lever på att köpa och sälja bilar?

De som handlar med bilar håller sig normalt borta från Citroën så lite underligt är det allt. Motorerna är det inget fel på. De brukar knalla på till man slår ihjäl dom. Lite oroväckande att den har felkod. Exakt vad denna består i ska du ta reda på. Är det en C5:a så kollas hydrauliken dessutom. Övriga modeller har väl normal fjädring även i dagens läge. Jobbade med Citroen förr. Det var på 00-talet.

Jo, lite märkligt med avställningen där. Skatten var ju inte tokhög. Misstänker att det är en mindre modell du suktar efter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
16 april 2018 · 264 Inlägg

Jag skrev fel. 1200 mil/år menar jag.

Det är en C5 Grand Picasso 2.0, så den får väl anses som lite större.

Tack för tips! När det gäller besiktningen, är det inte bara positionslyktan (som förmodligen redan är åtgärdad)? Eller är "Omborddiagnossystem" ett separat fel?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
16 april 2018 ·

Det är under inga omständigheter en C5 Grand Picasso!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 379 Inlägg

Ge dig Evil. En C4.

EDIT: Vad säger du om felkoderna? Var det en eller kan det finnas flera?

Senast redigerat av Hybrid_ (16 april 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
16 april 2018 · 264 Inlägg

Ja C4 Grand Picasso är det. De fel som angavs är alltså citat "OMBORDDIAGNOSSYSTEM (8.2.1.1) FELKOD(ER) IDENTIFIERAD POSITIONSLYKTA (4.2) FRAM VÄNSTER UR FUNKTION". Är det ett eller två fel?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Cuefa Ain't no place like home...
16 april 2018 · 4 628 Inlägg

niska skrev:
Ja C4 Grand Picasso är det. De fel som angavs är alltså citat "OMBORDDIAGNOSSYSTEM (8.2.1.1) FELKOD(ER) IDENTIFIERAD POSITIONSLYKTA (4.2) FRAM VÄNSTER UR FUNKTION". Är det ett eller två fel?

2 fel skulle jag tolka det som.
Positionslykta e ju enkelt.
En lagrad felkod är värre. Skulle inte köpa bilen utan att veta vad felkoden säger, det kan bli dyrt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
16 april 2018 · 7 198 Inlägg

Är det en C4GPE så avråder jag på det bestämdaste från köp i allmänhet, och har den "automatlåda" i synnerhet.
En son genomled 2 år och 8.000 mil med en nyköpt sådan.
Mycket, mycket, mycket problem.
Ideliga omprogrammeringar av bl a växellådan.
Även elektriska "automatiska" parkeringsbromsen strulade.
Bilen "svajjar" på vägen i motorvägsfart med sidvind.
Måste passas och korrigeras med ratten för att hålla rak kurs.
Har själv kört den flera gånger.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 379 Inlägg

Som köpare hade jag krävt att en diagnos utfördes efter man provat bilen. Man bör vara närvarande när felminnet töms...

Har bilen automat så kan det upplevas som den slänger i växlarna lite som en kraftigt förfriskad Stewie Wonder. Detta är tyvärr normalt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Ge dig Evil. En C4.

EDIT: Vad säger du om felkoderna? Var det en eller kan det finnas flera?

Besiktningsorganets utrustning klarade inte av att läsa ut felkoden tydligen.
8.2.1.1 är ingen felkod utan enbart en indikation på att det finns en felkod.
Köpläge? Appselut inte. Speciellt inte med EGS-lådan om det är en sådan, i kökörning är det som att åka körskolebil första lektionen typ...hopp och studs med onödiga växlingar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 379 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Ge dig Evil. En C4.

EDIT: Vad säger du om felkoderna? Var det en eller kan det finnas flera?

Besiktningsorganets utrustning klarade inte av att läsa ut felkoden tydligen.
8.2.1.1 är ingen felkod utan enbart en indikation på att det finns en felkod.
Köpläge? Appselut inte. Speciellt inte med EGS-lådan om det är en sådan, i kökörning är det som att åka körskolebil första lektionen typ...hopp och studs med onödiga växlingar.

Misstänkte något sådant.
Bättre köpa en Avensis Verso eller nåt. Fast om TS orkar så kan han ju åka och prova. Hade varit roligt och få en upplevelserapport på både bil och handlare.

Denna kanske?
https://www.blocket.se/orebro/Citroen_C … 15&w=3

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
16 april 2018 · 264 Inlägg

Tack snälla ni för snabb hjälp. Jag har tittat och provkört nu. Precis som ni säger kändes inte automatväxeln så bra. Kändes hoppig när den växlade.

Enligt säljaren hade han fått den i inbyte mot en husvagn - det var därför han inte kört den och ville få den såld nu. Felen (något fel på AC:n) var fixade enligt säljaren. Svårt att bedöma om det stämde. Men AC:n verkade iaf fungera - men svårt att bedöma mer än att det kom varm/kall luft vid testning. Jag fick förövrigt inte träffa säljaren utan endast hans son eftersom säljaren befann sig i ett annat land just nu. Knepigt.

Får kolla runt lite. Tack för tipset om Avensis Verso.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
spillolja
16 april 2018 · 4 014 Inlägg

Felkoden antyder att bilen har glödtrådsvakt, en-lampa har gått sönder, man sätter i en ny lampa, man kan om man vill radera koden men det är inte nödvändigt

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
16 april 2018 ·

Är det manuell eller automat som önskas?
Budget?
Andra önskemål?
Vi kan ju göra om tråden till en köprådstråd liksssm. wink

torsen
16 april 2018 · 7 198 Inlägg

niska skrev:
Tack snälla ni för snabb hjälp. Jag har tittat och provkört nu. Precis som ni säger kändes inte automatväxeln så bra. Kändes hoppig när den växlade.

Klokt att du hoppar över den.
Ska du absolut ha en Citroen så är nog C5 Break bästa valet.
Sanslöst lågt andrahandsvärde.
Du får MYCKET BIL för pengarna om du köper en 3 till 5 år gammal.

Soulman
16 april 2018 · 1 271 Inlägg

torsen skrev:
Är det en C4GPE så avråder jag på det bestämdaste från köp i allmänhet, och har den "automatlåda" i synnerhet.
En son genomled 2 år och 8.000 mil med en nyköpt sådan.
Mycket, mycket, mycket problem.
Ideliga omprogrammeringar av bl a växellådan.
Även elektriska "automatiska" parkeringsbromsen strulade.
Bilen "svajjar" på vägen i motorvägsfart med sidvind.
Måste passas och korrigeras med ratten för att hålla rak kurs.
Har själv kört den flera gånger.

Vaa. Vad har VAG och Cittoträng för grejer ihop nu då?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 379 Inlägg

Soulman skrev:

torsen skrev:
Är det en C4GPE så avråder jag på det bestämdaste från köp i allmänhet, och har den "automatlåda" i synnerhet.
En son genomled 2 år och 8.000 mil med en nyköpt sådan.
Mycket, mycket, mycket problem.
Ideliga omprogrammeringar av bl a växellådan.
Även elektriska "automatiska" parkeringsbromsen strulade.
Bilen "svajjar" på vägen i motorvägsfart med sidvind.
Måste passas och korrigeras med ratten för att hålla rak kurs.
Har själv kört den flera gånger.

Vaa. Vad har VAG och Cittoträng för grejer ihop nu då?

EGS-lådan beter sig som en DSG. Dvs illa. Fast den brukar inte rasa till skillnad från den senare. Men skräp är det. Där är det lika!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang