Finns det någon robotlåda som växlar ok?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 380 Inlägg

Nya större bilar har som bekant allt som oftast automatlådor.  I dagens läge är ju inte en automat en automat. Det är en normal växellåda som är datorstyrd lite förenklat. Orsaken är att de drar mindre än manuell och är billigare att tillverka då samma låda kan vara både manuellt växlad med spak eller kort och gott en automatlåda.

VAG har haft dessa länge men dras med mycket strul. Idag dök en tråd upp om Citroen med motsvarande låda EGS som förvisso håller bättre men växlar sämre.

Kör dagligen nya bilar med dessa och är inte imponerad. Nissan kör på en CVT med tvångsstyrda steg och är bra mycket trevligare att framföra. Även Audi har en sådan på hyllan som jag dock inte provat men ska tydligen hålla bra.

Finns det en trevlig robotlåda om vi ska köpa en 1-2 år gammal bil? Tjejen vill ha en Prius så klart men vill ha alternativ.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
frasse4
16 april 2018 · 736 Inlägg

Alfa TCT smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
xXSammy
16 april 2018 · 6 566 Inlägg

Fords Powershift låda finns även till 1.0 Ecoboost motorerna nu förtiden.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 380 Inlägg

frasse4 skrev:
Alfa TCT smile

Kör både Stelvio och Giulia Veloce/Quadrifoglio i arbetet. Står man på som fan växlar de som gudar men nu pratar vi normal kökörning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 380 Inlägg

xXSammy skrev:
Fords Powershift låda finns även till 1.0 Ecoboost motorerna nu förtiden.

Aldrig provat. Ska kolla. 1.0 är dock inte intressant. Ingen moped vi ska köpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
frasse4
16 april 2018 · 736 Inlägg

Att kököra finns det inget som slår en gammal konverter automat. Skulle man hitta en robotlåda som ligger och slirar hela tiden lär inte lamellerna räcka länge...

Minns min gamla 960, lägga i Winterläget så den la sig på 3:an, sedan kom man upp i 20-25 på tomgång

Senast redigerat av frasse4 (16 april 2018)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 380 Inlägg

frasse4 skrev:
Att kököra finns det inget som slår en gammal konverter automat. Skulle man hitta en robotlåda som ligger och slirar hela tiden lär inte lamellerna räcka länge...

Minns min gamla 960, lägga i Winterläget så den la sig på 3:an, sedan kom man upp i 20-25 på tomgång

Det är just det. Vår ena bil har CVT och är en hybrid så den beter sig som man är van vid då elmotorn driver lite i "D". De andra har gammal hederlig automat. Fast de är en smula törstiga, därav frågan. Har inte sagt att vi ska byta ut någon men mest en tanke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
16 april 2018 · 4 628 Inlägg

Beroende på typ av bil finns det ju rätt många alternativ som fortfarande har vanliga automatlådor med momentomvandlare.
Samtliga Volvo och Mazda har vanlig automat. Inom VAG är det bara de motorstarkaste Audi-bilarna samt Q7, Touareg, Crafter och Amarok som har automat. Alla andra är någon variant av dubbelkoppling. De 850 mil jag kört sen 1a mars med min Skoda med DSG har hittills varit väldigt trevliga. Återstår o se om den håller måttet över tid och mil.

Senast redigerat av Cuefa (16 april 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Evildan
16 april 2018 ·

Som svar på TS  fråga: Nej.

Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.
Det finns inget smidigare än en CVT vid kökörning. Inga ryck, ingen överhettning av bromsband eller ATF i momentomvandlaren.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 380 Inlägg

Evildan skrev:
Som svar på TS  fråga: Nej.

Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.
Det finns inget smidigare än en CVT vid kökörning. Inga ryck, ingen överhettning av bromsband eller ATF i momentomvandlaren.

Vad tycker du om Nissan Qashqai? CVT. Kan köpa en fördelaktigt som är från 2017-07. Jag vet; Renault som du upplyst om. Med på det stora hela?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Som svar på TS  fråga: Nej.

Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.
Det finns inget smidigare än en CVT vid kökörning. Inga ryck, ingen överhettning av bromsband eller ATF i momentomvandlaren.

Vad tycker du om Nissan Qashqai? CVT. Kan köpa en fördelaktigt som är från 2017-07. Jag vet; Renault som du upplyst om. Med på det stora hela?

Jag har en kompis som heter Kaj och är miljonär, honom kallar vi just Qashqai och hans kusin kallas givetvis Kadjar. Tyvärr är dom inte från Turkiet. sad
Men götteborrshumor till trots så är bilarna bättre än humorn.
Bra pålitliga bilar.
Men köp ingen jvl diesel, dom är bra men snart likt dronterna utdöda och iskalla på begagnatmarknaden.

Mr_B
16 april 2018 · 330 Inlägg

Evildan skrev:
Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.

Mmm, trist fenomen. Min Lancer (Ralliart) har SST låda, och är skitkul, vid full gas. Nå, inte riktigt hela sanningen, men "entusiastisk" körning, är den kanon till. Krypkörning, då släpper den kopplingen helt, för att strax frikoppla helt igen, om och om. Ryckigt. Långsam kökörning, då letar den varv, och hittar aldrig riktigt rätt, och studsar upp och ned ett par hundra varv hela tiden. Och stadskörning är inte mycket bättre. Först när man kommer ut på landsvägar och träffar 70+ slutar den.
Det ger sig förvisso när man kört en stund, så lådan blivit ordentligt varm i kläderna, men jag kör sällan ett par timmar i taget. Har man bara gjort det, så är lådan hur snäll som helst, och krypkör rent av bra med...

Evildan skrev:
Men köp ingen jvl diesel, dom är bra men snart likt dronterna utdöda och iskalla på begagnatmarknaden.

Jag är inte säkert på att de kommer gå samma väg som dronten, men just nu har du helt rätt, man bör nog undvika diesel, om man inte har specifika önskemål. TS pratar väl iofs om en euro6'a i alla fall, så den kommer ju inte vara något problem inom de närmaste 5 åren eller så, men i alla fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang