P0106 Audi 3.2 2005

scaryeyes
16 april 2018 · 855 Inlägg

Hej. Nån som har lite bra info angående motorkod på audi? Kan ju vara lite allt möjligt detta. Men en ganska vanlig kod har jag förstått. Bara det att ingen har  talat om vad dom fick göra i slutänden....
Verkar vara lite vacuum problem med min.  Alla trådar jag hittar är antingen turbobilar eller nån lite 1.8 eller så.
Jag vet att många som har problem med kamkedja å sånt vill inte skriva att dom är loosers. Inte jag heller. Men tror inte på att detta kan ha med kammen att göra. Barometerproblem...... Mapsensorn är inget problem. Skulle tro att jag har vacuumproblem då tomgången vandrar. MEN bara i closed loop. Skulle väl vatt i open loop åxå?

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
it_mutt Avstängd
16 april 2018 · 10 388 Inlägg

scaryeyes skrev:
Hej. Nån som har lite bra info angående motorkod på audi? Kan ju vara lite allt möjligt detta. Men en ganska vanlig kod har jag förstått. Bara det att ingen har  talat om vad dom fick göra i slutänden....
Verkar vara lite vacuum problem med min.  Alla trådar jag hittar är antingen turbobilar eller nån lite 1.8 eller så.
Jag vet att många som har problem med kamkedja å sånt vill inte skriva att dom är loosers. Inte jag heller. Men tror inte på att detta kan ha med kammen att göra. Barometerproblem...... Mapsensorn är inget problem. Skulle tro att jag har vacuumproblem då tomgången vandrar. MEN bara i closed loop. Skulle väl vatt i open loop åxå?

Hur har du kontrollerat denna?

Via vcds/vagcom?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
17 april 2018 · 7 202 Inlägg

scaryeyes skrev:
Hej. Nån som har lite bra info angående motorkod på audi? Kan ju vara lite allt möjligt detta. Men en ganska vanlig kod har jag förstått. Bara det att ingen har  talat om vad dom fick göra i slutänden....
Verkar vara lite vacuum problem med min.  Alla trådar jag hittar är antingen turbobilar eller nån lite 1.8 eller så.
Jag vet att många som har problem med kamkedja å sånt vill inte skriva att dom är loosers. Inte jag heller. Men tror inte på att detta kan ha med kammen att göra. Barometerproblem...... Mapsensorn är inget problem. Skulle tro att jag har vacuumproblem då tomgången vandrar. MEN bara i closed loop. Skulle väl vatt i open loop åxå?

Kollat slangen mellan insugsröret och bromsservot?

scaryeyes
17 april 2018 · 855 Inlägg

it_mutt skrev:

scaryeyes skrev:
Hej. Nån som har lite bra info angående motorkod på audi? Kan ju vara lite allt möjligt detta. Men en ganska vanlig kod har jag förstått. Bara det att ingen har  talat om vad dom fick göra i slutänden....
Verkar vara lite vacuum problem med min.  Alla trådar jag hittar är antingen turbobilar eller nån lite 1.8 eller så.
Jag vet att många som har problem med kamkedja å sånt vill inte skriva att dom är loosers. Inte jag heller. Men tror inte på att detta kan ha med kammen att göra. Barometerproblem...... Mapsensorn är inget problem. Skulle tro att jag har vacuumproblem då tomgången vandrar. MEN bara i closed loop. Skulle väl vatt i open loop åxå?

Hur har du kontrollerat denna?

Via vcds/vagcom?

Kollat med billiga OBD läsare bara och ett program från biltema. KAN förstås va nåt annat åxå.
Hade en annan kod innan åxå som även den har med insugsluften att göra. Att MAF inte läser rätt. Men har ju ingen MAF på denna.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
17 april 2018 · 855 Inlägg

torsen skrev:

scaryeyes skrev:
Hej. Nån som har lite bra info angående motorkod på audi? Kan ju vara lite allt möjligt detta. Men en ganska vanlig kod har jag förstått. Bara det att ingen har  talat om vad dom fick göra i slutänden....
Verkar vara lite vacuum problem med min.  Alla trådar jag hittar är antingen turbobilar eller nån lite 1.8 eller så.
Jag vet att många som har problem med kamkedja å sånt vill inte skriva att dom är loosers. Inte jag heller. Men tror inte på att detta kan ha med kammen att göra. Barometerproblem...... Mapsensorn är inget problem. Skulle tro att jag har vacuumproblem då tomgången vandrar. MEN bara i closed loop. Skulle väl vatt i open loop åxå?

Kollat slangen mellan insugsröret och bromsservot?

Kan inte upptäcka nåt med den faktiskt. Men ska gå på den lite tuffare med startgasen igen. Kanske kan lyckas få den att suga in lite så det går att lokalisera.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
it_mutt Avstängd
17 april 2018 · 10 388 Inlägg

scaryeyes skrev:

it_mutt skrev:

scaryeyes skrev:
Hej. Nån som har lite bra info angående motorkod på audi? Kan ju vara lite allt möjligt detta. Men en ganska vanlig kod har jag förstått. Bara det att ingen har  talat om vad dom fick göra i slutänden....
Verkar vara lite vacuum problem med min.  Alla trådar jag hittar är antingen turbobilar eller nån lite 1.8 eller så.
Jag vet att många som har problem med kamkedja å sånt vill inte skriva att dom är loosers. Inte jag heller. Men tror inte på att detta kan ha med kammen att göra. Barometerproblem...... Mapsensorn är inget problem. Skulle tro att jag har vacuumproblem då tomgången vandrar. MEN bara i closed loop. Skulle väl vatt i open loop åxå?

Hur har du kontrollerat denna?

Via vcds/vagcom?

Kollat med billiga OBD läsare bara och ett program från biltema. KAN förstås va nåt annat åxå.
Hade en annan kod innan åxå som även den har med insugsluften att göra. Att MAF inte läser rätt. Men har ju ingen MAF på denna.

Nej, det är sant, felkoden pekar ju, bland annat, på MAP-sensorn, så det var därför jag var nyfiken på hur du hade kontrollerat denna bara.

Bytte G71/f96 på en B7 3.2 för något år sedan där ägaren mätt upp den med multimeter och den skulle vara "ok", enligt vcds var den däremot allt utom ok.

- - - Edit - - -

Du kan väl lika bra få hela kalaset;

Felkodsinfo enligt RT;

16490/P0106/000262 - Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) / (F96): Implausible Signal

Possible Symptoms

Erratic Idle


Possible Causes

Wiring and/or Connections from/to Manifold/Barometric Pressure Sensor (G71)/(F96) faulty
Leak in Air Intake and/or Exhaust
Manifold/Barometric Pressure Sensor (G71)/(F96) faulty
Manifold/Barometric Pressure Sensor (G71)/(F96) wrong part installed, see notes.
Engine Control Module faulty


Possible Solutions

Check Engine Control Module Software Version (See Special Notes for Details)
Check Timing (See Special Notes for Details)
Check Wiring and/or Connections from/to Manifold/Barometric Pressure Sensor (G71)/(F96)
Check for Leak in Air Intake and/or Exhaust
Check/Replace Manifold/Barometric Pressure Sensor (G71)/(F96)
Check/Replace Engine Controle Module


Special Notes

On certain smaller Engines we've seen cases where a buggy Engine Control Unit Firmware can cause these fault codes, additionally there are known Problems with the Timing Chain Tensioners which can also result in these fault codes. Please refer to the related TPL/TSB for more instructions.
The F96 can be an internal part of the ECM.


2.5L Gasoline specific notes

Measuring block 201.3 appears to contain the F96 ECM Baro pressure sensor in the CBTA 2.5L in addition to older MAF equipped 2.5L engines such as the BGP. ST?ID=79232
On some 2.5L engines, there can be a Secondary Air Injection (SAI) sensor, G609. This sensor and the MAP sensor can have the same physical shape and be mixed up. MAP sensors will start with part number "03C" and SAI sensors will start with part number "07C".
When found in NAR (North American Region) 2011-2013 Jetta, Golf, Passat and New Beetle vehicles with 2.5L engine codes CBTA and CBUA see TSB 01-14-23 -or- TPI 2034012. When applicable, DTCs P050A, P0507 and P0106 are resolved after flash updating the Engine controller.


Om du nu då inte snubblat över det sen tidigare

Senast redigerat av it_mutt (17 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
scaryeyes
17 april 2018 · 855 Inlägg

Tack ska du ha! Nej det är många som haft problemet men ingen som skriver vad dom har gjort för att lösa det tyvärr.
Just denna koden är ju väldigt vanlig och många har ju bytt halva motorn utan resultat. Sen är det tvärtyst.
Med ett vanligt symptom brukar man ju hitta lösningen ganska enkelt på nätet. Så är det ju med amerikanska bilar. Första gången jag har nåt sånt här och kör med. Varit otroligt skeptisk ända sen ja köpte möget. Och totalvägrar att köra till audiverkstad.
Ska leta vidare. Går ju bra annars och ligger strax under litern.
Mekonomen tog 300 för att koppla OBD läsaren. Dom skulle ha ytterligare 600 för felsökning. Nej tack sa jag. Kanske var dumt då. Men nu börjar det bli princip. GM är ju lätt.... Varför skulle inte detta vara lika lätt? HA HA!
Nåja.... Kollar vidare nu

Och jo! Jag köpte en ny MAP sensor med samma OEM nummer från kina för att testa. 45:-  Den funkade ju så klart inte så ja skrev dit å klagade. Efter en vecka kom ytterligare en och den funkade samma som den som satt orginal. Men SES lampan kommer igång efter 5 mil som med den gamla. Alltså inget fel med sensorn. Detta var inget jag trodde på, var bara för att testa och utesluta. Men ett tips.... Sluta inte handla från kina.. smile

Senast redigerat av scaryeyes (17 april 2018)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang