Hög co-halt

Kirrelito
19 april 2018 · 5 Inlägg

Tjenare!

Besiktade min Volvo S60 T6 från 2011 nyligen och den fick en 2:a.

Tydligen så är det förhöjd tomgång CO-halt.

Värdena jag fick var CO 2500 varv: 1 (0,2)
Och lambda 0,97 (0,96-1,04)

Värdena inom parentes är gränsvärden!

Vad beror detta på? Har kikat runt och de flesta har haft både höga CO och HC halter men jag har bara för hög CO halt.

Bilen går fint förövrigt, och jag har bytt till sportavgassystem och polestar trimning om de gör någon skillnad.

Lånade en polares OBD ”dator” från Biltema och den visade ett kryss vid o2s och allt annat var bockat grönt, vad är o2s?

*edit*
Efter en dels letande verkar o2s vara oxygen 2 sensor, dvs den bakre lambdasonden efter katalysatorn? Kan den vara sönder och störa CO-utsläppen?

Senast redigerat av Kirrelito (19 april 2018)

rudarmy
20 april 2018 · 354 Inlägg

Hej

Du har ju lite spelrum med tanke på att motorn går lite fett(0,97).
Kör fulknepet med några liter E85 i tanken,  åk sedan ut å plåga motorn så katten blir ordentligt varm precis innan mätningen.

Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
spillolja
20 april 2018 · 4 014 Inlägg

rudarmy skrev:
Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile

Varför hoppa över ?, det är ju Fredag idag, bilen kanske vill ha sin beskärda del 

lol

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
20 april 2018 ·

spillolja skrev:

rudarmy skrev:
Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile

Varför hoppa över ?, det är ju Fredag idag, bilen kanske vill ha sin beskärda del 

lol

Bensin: hälls i bilar.
Diesel: hälls i arbetsfordon.
Alkohol: hälls i människor.

granadadr
20 april 2018 · 7 268 Inlägg

Evildan skrev:

spillolja skrev:

rudarmy skrev:
Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile

Varför hoppa över ?, det är ju Fredag idag, bilen kanske vill ha sin beskärda del 

lol

Bensin: hälls i bilar.
Diesel: hälls i arbetsfordon.
Alkohol: hälls i människor.

eller bilar som är gjorda för det smile  ska ha E85 i min ena bil

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
jaka54
22 april 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Byt lamdasond!

caromania Forummoderator
22 april 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Byt lamdasond!

Håller med Jaka på denna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
22 april 2018 ·

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Byt lamdasond!

Håller med Jaka på denna.

Håller med caro mania i hens medhållande av Jaka.

Kirrelito
23 april 2018 · 5 Inlägg

Tjenare! Bilen är inlämnad på Volvo så återkommer när jag får svar men de är nog katalysator/lambda!

granadadr
23 april 2018 · 7 268 Inlägg

tror på lamda,, för katten brukar hc värden stiga med

rudarmy
23 april 2018 · 354 Inlägg

Bakre lambdasonden kollar så att katten funkar som den ska, det är en dyr sak att byta i felsöknings syfte! men visst det kan ju va sonden men iom att du har bytt till större Avgas och  polestar, vad säger dom som programmerat polestar( volvo?)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
granadadr
24 april 2018 · 7 268 Inlägg

fick den inga felkoder??

Kirrelito
24 april 2018 · 5 Inlägg

Hej!

Inlämnad på en Volvo verkstad. Dom hittade inga fel förutom att 3 tändstift inte satt riktigt åt från föregående service men förutom de så fanns de inga fel/felkoder.

Åkte snabbt till bilprovningen och bad dom kolla om verkstaden hade fixat problemet men istället så hade CO värdena öket till nästan dubbelt?! Bilen hade 2,02 när vi testade bilen igen!

Sedan ringde jag bilverkstaden igen och kollade med dem och antagligen var de då katalysatorn som har gått sönder. Priset för en ny skulle gå på 13000kr vilket var väldigt dyrt tyckte jag så jag får se hur jag gör med den.

Men hur kan inte bilen visa felkoder när den går såpåss dåligt? Är de farligt att köra med bilen när den har höga CO värden?

Om jag då byter katalysator tänkte jag ta denna:
https://www.ferrita.com/sv/produkter/pe … c60-t6-awd

Några synpunkter på detta främrerör med katalysator från Ferrita? Har ju redan ett catback system från Feritta så kan likaväl köpa resten av systemet från Feritta också.

xXSammy
24 april 2018 · 6 566 Inlägg

Mätarställning?

De/Dem
Kirrelito
24 april 2018 · 5 Inlägg

xXSammy skrev:
Mätarställning?

15200

xXSammy
24 april 2018 · 6 566 Inlägg

Nja, känns lite väl tidigt för att byta katalysator. Om nu inte bilen misstänt eller gått illa en längre tid.

Lägg dig på 3000-4000 RPM under motorvägskörning och gasa på hårt ett par gånger så ska du se att katalysatorn blir ursotad.

Hjälper inte de kanske en ny främre lambdasond hjälper.

De/Dem
spillolja
24 april 2018 · 4 014 Inlägg

Jag gissar att 2 lambdasonder finns, ett otyg att tillverkarna att sätta dit en onödig andra sond bakom katten, på golfen har jag satt en downpipe istället för orginalkatten, vilket innebar att båda sonderna hamnar framför den universalkatt jag sätter i avgasrörstunneln, vilket löses med en sådan:
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ … :6368.html

om bilen går dåligt kan det kanske beror på att katten täpper till, om så är faller bör den rensas ur

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
leffe
24 april 2018 · 25 Inlägg

kolla tempgivaren i blocket  kan ge fel värde till styrdon och motorn går fett på bränsle ock ger inga felkoder. jag skulle satt dit en ny kostar inte så mycket

rudarmy
26 april 2018 · 354 Inlägg

Tycker du ska varmköra motorn å sen hålla hög rpm nån minut sen direkt in för mätning.

Jag har ferrita 3" framrör med racecat och den måste jag köra ordentligt varm precis innan mätningen avgaser, jag kör mellan 2k-6k rpm på 2ans växel utan motorbroms i ca 3-5min, då är catten dyngvarm och den har då haft bra värden varje gång!

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
granadadr
27 april 2018 · 7 268 Inlägg

rudarmy skrev:
Tycker du ska varmköra motorn å sen hålla hög rpm nån minut sen direkt in för mätning.

Jag har ferrita 3" framrör med racecat och den måste jag köra ordentligt varm precis innan mätningen avgaser, jag kör mellan 2k-6k rpm på 2ans växel utan motorbroms i ca 3-5min, då är catten dyngvarm och den har då haft bra värden varje gång!

stora avgas å racekat är MKT känsliga så inget konstigt med det,, men en std räcker det med att köra varm å lite lagom hårt med så ska det fungera,, annars är det något knas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang