Max kultryck på 740, Mcställ lagligt?

Andersson_96
20 april 2018 · 18 Inlägg

Halloj! Jo nu är det så att man ska gå och köpa sig en cross, och undrar om det är helt lagligt det här.
Crossen i sig väger ca 90 kg, lastrampen/mcstället ca 20 kg, och bilen i fråga är som sagt en 740.
Någon smartare person som kan berätta hur det hela funkar och hur man räknar ut det hela, för jag vet ju att jag får dra hyfsat stora husvagnar + att 740 vi snackar om så det känns ju bara som en optimering när det kommer till viktfördelningen
Tack

Rampen är begagnad men den påminner om den här = https://www.24mx.se/mc-stall-proworks-f … heavy-duty

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 april 2018 · 14 007 Inlägg

Andersson_96 skrev:
Halloj! Jo nu är det så att man ska gå och köpa sig en cross, och undrar om det är helt lagligt det här.
Crossen i sig väger ca 90 kg, lastrampen/mcstället ca 20 kg, och bilen i fråga är som sagt en 740.
Någon smartare person som kan berätta hur det hela funkar och hur man räknar ut det hela, för jag vet ju att jag får dra hyfsat stora husvagnar + att 740 vi snackar om så det känns ju bara som en optimering när det kommer till viktfördelningen
Tack

Rampen är begagnad men den påminner om den här = https://www.24mx.se/mc-stall-proworks-f … heavy-duty

Även fast husvagnarna skulle väga tio ton så får inte kultrycket vara hur mycket som helst iaf. Skulle tro utan att veta att kultrycket bör hålla sig mellan 70 och 100 kg.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 april 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Andersson_96
23 april 2018 · 18 Inlägg

Ifall det är någon annan som undrar så fick jag det här svaret av transportstyrelsen

Hej!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2018/4895.

Fråga: Hej!
Jag undrar om det är lagligt att köra med en cross på ett mc ställ som sitter fast på dragkroken. Går man efter max kultrycket i det fallet och i så fall vart hittar man det?
Stället väger 20 kg crossen väger ca 90kg
nuc856
Svar: Du får köra en cross motorcykel på ett mc-ställ monterat på dragkroken om du kan montera mc-stället så att det med last inte skymmer bilen registreringsskylt.

Är det så att mc-ställ och last skymmer bilens bakre registreringsskylt så får du inte använda mc-stället att lasta på. Du får heller inte skaffa en extra registreringsskylt och montera på lasten på mc-stället.

Så i praktiken blir det inte möjligt att vara laglig på den här punkten på de flesta fordon, men det finns givetvis undantag där bilen är konstruerad på ett annat sätt och registreringsskylten ändå går att läsa av när mc-stället är lastat.


Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans 2

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Så med andra ord går det inte rent tekniskt, jävla löjligt kan man tänka. Kommer köra på det ända, tror polisen har lite överseende för att man flyttar regplåten, samt skaffa sån färdig ljusramp från Biltema. En till viktig grej är ju att det inte får sticka ut mer än 10 cm på varje sida.

Mew
23 april 2018 · 2 152 Inlägg

Jag hade gjort så och köpt en extra skylt att ha fastmonterad på rampen, precis som många med cykelställ bakpå gör.

Andersson_96
23 april 2018 · 18 Inlägg

Mew skrev:
Jag hade gjort så och köpt en extra skylt att ha fastmonterad på rampen, precis som många med cykelställ bakpå gör.

Ja precis tror inte det ska bli några problem, bara jag som är nojig. Blir till o beställa skylt! smile

simlar
23 april 2018 · 5 516 Inlägg

Tänk på att beställer du en ny skylt blir din gamla ogiltig.

Senast redigerat av simlar (23 april 2018)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Andersson_96
23 april 2018 · 18 Inlägg

simlar skrev:
Tänk på att beställer du en ny skylt blir din gamla ogiltig.

Haha aldrig är dem nöjda, har beställt en ny nu kanske är bäst att sätta den på bilen och ta den gamla på rampen så man kör hyfsat lagligt utan  crossen iaf. Beställde bara bakre men det gör väl inget om man har euskylt bak och gammal fram eller?

Andersson_96
23 april 2018 · 18 Inlägg

Ett annat sätt som hade funkat hade ju vart att placera skylten någon annanstans på bilen så att den fortfarande syns, men det ser ju för jävligt ut 90% av tiden då man inte har stället på.

Hilmer
23 april 2018 · 1 775 Inlägg

Det ska finnas 1 skylt fram och 1 skylt bak, en extra skylt bak på mc-stället är olagligt eftersom det då blir totalt tre skyltar. Men tror faktiskt att de flesta poliser har överseende med att det finns en extra skylt just för att man gjort vad man kunnat för att skylten ska gå att se även med ett mc-ställ baktill.
I annat fall får man flytta befintlig bakre skylt när man monterat mc-stället.

Det handlar ju om att skylten ska vara väl synlig bakifrån, men samtidigt är det ju fullt lagligt att dölja bakre skylten med en stor husvagn eller liknande, för där ser man inte heller den bakre skylten ifall man åker bakom...

Evildan
23 april 2018 ·

Det är även enkelt att täcka bilens skylt när stället är monterat. En liten trasa och två gummisnoddar typisch.

Muttley
23 april 2018 ·

Hilmer skrev:
Det ska finnas 1 skylt fram och 1 skylt bak, en extra skylt bak på mc-stället är olagligt eftersom det då blir totalt tre skyltar. Men tror faktiskt att de flesta poliser har överseende med att det finns en extra skylt just för att man gjort vad man kunnat för att skylten ska gå att se även med ett mc-ställ baktill.
I annat fall får man flytta befintlig bakre skylt när man monterat mc-stället.

Det handlar ju om att skylten ska vara väl synlig bakifrån, men samtidigt är det ju fullt lagligt att dölja bakre skylten med en stor husvagn eller liknande, för där ser man inte heller den bakre skylten ifall man åker bakom...

Men du ser oftast skylten när du kör om ett husvagnsekipage.  Den skall vara belyst och ren.  Har fått en tillsägelse en gång för att skylten var för grusig och fick torka av den på plats.


Vad kostar ett sådant mc ställ?  Tänkte på att en kärra för motorcyklar kan man hitta för under 10 000 kr.

Andersson_96
23 april 2018 · 18 Inlägg

Muttley skrev:

Hilmer skrev:
Det ska finnas 1 skylt fram och 1 skylt bak, en extra skylt bak på mc-stället är olagligt eftersom det då blir totalt tre skyltar. Men tror faktiskt att de flesta poliser har överseende med att det finns en extra skylt just för att man gjort vad man kunnat för att skylten ska gå att se även med ett mc-ställ baktill.
I annat fall får man flytta befintlig bakre skylt när man monterat mc-stället.

Det handlar ju om att skylten ska vara väl synlig bakifrån, men samtidigt är det ju fullt lagligt att dölja bakre skylten med en stor husvagn eller liknande, för där ser man inte heller den bakre skylten ifall man åker bakom...

Men du ser oftast skylten när du kör om ett husvagnsekipage.  Den skall vara belyst och ren.  Har fått en tillsägelse en gång för att skylten var för grusig och fick torka av den på plats.


Vad kostar ett sådant mc ställ?  Tänkte på att en kärra för motorcyklar kan man hitta för under 10 000 kr.

Nytt ställ kostar ca 2000 beroende på hur rejäl du ska ha. I det här fallet får jag med stället med crossen så därav blir det ingen kärra för min del. Har man plats är väl kärra att föredra men just plats är det snålt om i nuläget.

Muttley
23 april 2018 ·

Andersson_96 skrev:

Muttley skrev:

Hilmer skrev:
Det ska finnas 1 skylt fram och 1 skylt bak, en extra skylt bak på mc-stället är olagligt eftersom det då blir totalt tre skyltar. Men tror faktiskt att de flesta poliser har överseende med att det finns en extra skylt just för att man gjort vad man kunnat för att skylten ska gå att se även med ett mc-ställ baktill.
I annat fall får man flytta befintlig bakre skylt när man monterat mc-stället.

Det handlar ju om att skylten ska vara väl synlig bakifrån, men samtidigt är det ju fullt lagligt att dölja bakre skylten med en stor husvagn eller liknande, för där ser man inte heller den bakre skylten ifall man åker bakom...

Men du ser oftast skylten när du kör om ett husvagnsekipage.  Den skall vara belyst och ren.  Har fått en tillsägelse en gång för att skylten var för grusig och fick torka av den på plats.


Vad kostar ett sådant mc ställ?  Tänkte på att en kärra för motorcyklar kan man hitta för under 10 000 kr.

Nytt ställ kostar ca 2000 beroende på hur rejäl du ska ha. I det här fallet får jag med stället med crossen så därav blir det ingen kärra för min del. Har man plats är väl kärra att föredra men just plats är det snålt om i nuläget.

Okej för det hade varit alternativ, har för mig man kan ställa kärra för 1 hoj på högkant med.  Du riskerar ju böter för att du inte har synlig skylt. Är det 1500 kr ?

Se över om du kan hitta någon annan ljusramp. Biltemas sög getpung, hade det på en båtkärra som ej hade belysning. Hade problem med den från köp till jag slog sönder skiten pga frustration en gång jag skulle hem från Helsingborg efter en dags fiske.  Det hann ju bli mörkt innan jag var hemma :p  (30 km/h i 7 mil tar tid)

Andersson_96
23 april 2018 · 18 Inlägg

Muttley skrev:

Andersson_96 skrev:

Muttley skrev:
Men du ser oftast skylten när du kör om ett husvagnsekipage.  Den skall vara belyst och ren.  Har fått en tillsägelse en gång för att skylten var för grusig och fick torka av den på plats.


Vad kostar ett sådant mc ställ?  Tänkte på att en kärra för motorcyklar kan man hitta för under 10 000 kr.

Nytt ställ kostar ca 2000 beroende på hur rejäl du ska ha. I det här fallet får jag med stället med crossen så därav blir det ingen kärra för min del. Har man plats är väl kärra att föredra men just plats är det snålt om i nuläget.

Okej för det hade varit alternativ, har för mig man kan ställa kärra för 1 hoj på högkant med.  Du riskerar ju böter för att du inte har synlig skylt. Är det 1500 kr ?

Se över om du kan hitta någon annan ljusramp. Biltemas sög getpung, hade det på en båtkärra som ej hade belysning. Hade problem med den från köp till jag slog sönder skiten pga frustration en gång jag skulle hem från Helsingborg efter en dags fiske.  Det hann ju bli mörkt innan jag var hemma :p  (30 km/h i 7 mil tar tid)

Haha nej biltema är väl inte toppklass direkt. Det är väl o andra sidan inte mycket som kan krångla i en sådan, var det stickproppen som var kass eller? är ju elektriker får väl bygga egen tongue

Muttley
23 april 2018 ·

Andersson_96 skrev:

Muttley skrev:

Andersson_96 skrev:

Nytt ställ kostar ca 2000 beroende på hur rejäl du ska ha. I det här fallet får jag med stället med crossen så därav blir det ingen kärra för min del. Har man plats är väl kärra att föredra men just plats är det snålt om i nuläget.

Okej för det hade varit alternativ, har för mig man kan ställa kärra för 1 hoj på högkant med.  Du riskerar ju böter för att du inte har synlig skylt. Är det 1500 kr ?

Se över om du kan hitta någon annan ljusramp. Biltemas sög getpung, hade det på en båtkärra som ej hade belysning. Hade problem med den från köp till jag slog sönder skiten pga frustration en gång jag skulle hem från Helsingborg efter en dags fiske.  Det hann ju bli mörkt innan jag var hemma :p  (30 km/h i 7 mil tar tid)

Haha nej biltema är väl inte toppklass direkt. Det är väl o andra sidan inte mycket som kan krångla i en sådan, var det stickproppen som var kass eller? är ju elektriker får väl bygga egen tongue

Jag hann inte så långt att jag kollade wink  Den hann gå sönder.  Men glapp till tusen kan man säga.   Men om du är en jäkel på det så kanske du kan förbättra deras smäck smile

ehedman
23 april 2018 · 1 966 Inlägg

100 kg i kultryck gäller för en E-märkt dragkrok till Volvo 740 från Skruvat.

En ny regplåt kompletteras lämpligen med ljusramp för cykelhållare om det inte ingår i mc-stället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang