Sensor fel? Opel astra g z16xe 2001

karlsson_1984
21 april 2018 · 671 Inlägg

Hej jag har precis bytt min rasade vattenpump och hade flera felkoder på
Egr valve.
02 sensor 1 bank 1.
Så dessa har jag bytt men utan större resultat och enligt scannern så säger den att volten är fel och bränslet för mycket/litet på syresensorn

Bilen är väldigt känslig på gasen och det går inte att hålla jämn gas och räcker med att jag snuddar pedalen så rycker bilen ungefär som att den skulle misstända men om jag drar på så är det inga problem.  Kan det vara motorboxen som spökar med fel volt och värden/ tack mvh Daniel

karlsson_1984
22 april 2018 · 671 Inlägg

Glömde säga att jag har en återkommande  fel kod på kolkanister shut of valve. Vad /hur kan jag testa den och vad ger den för symptom när den är trasig

karlsson_1984
24 april 2018 · 671 Inlägg

Hm verkar som opel är en udda bil. Jag gjorde en ny felkodsökning igår med (elm 327 supermini bluetoooth felkodsläsare samt appen torq pro och det fanns fel på (engine coolant temperature circuit) den har funnits länge och  funderar på om detta beror på fläkten (ska testköra den på batteriet då jag aldrig hört denna starta så länge jag haft bilen) men om jag mäter på kabel till fläkten ska det vara ström eller mäter man ohm och ska det vara konstant ström eller endast då  bilen är riktigt varm och fläkten egentligen skulle ha startat.

Och andra felet scannern visade är oxygen sensor fuel (closed loop fail) jag vet inte riktigt vad det menas och den sensorn har jag precis satt i en ny och bilen drar visst det dubbla i bensinförbrukning märkte jag sen rycker den i jämn hastighetskörning och beter sig som innan man får soppatorsk sen har jag noterat att står bilen en stund på tomgång så börjar varvräknaren hoppa ca 1mm samtidigt som motorn börjar blöddra eller som att den skulle bli sur på nåt vis

Men sen har jag läst att många om det mesta har problem med lysande motorlampor. Men i mitt fall så tänds aldrig min lampa vilket är märkligt då det finns felkoder i bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang