Volvo v70-98 vindrutetorkare är igång hela tiden

Mannee
22 april 2018 · 4 Inlägg

Jag har en v70 98. Vindrutetorkarna går så fort man slår på tändningen samnt spolarvätskan, jag antar att det kan vara relät som har fastnat eftersom bilen inte har körts på länge men då jag inte är proffs på bilar vet ja inte riktigt vart relät sitter och manualen var inte mycket till hjälp. Skulle uppskattats om någon kunnig kunde hjälpa mig. (har kollat säkringar)
Mvh.

Senast redigerat av Mannee (22 april 2018)

Aronson
22 april 2018 · 912 Inlägg

Det kan vara fel i någon av strålkastar torkar motorerna dvs de leder över ström,då får man precis samma fenomen du beskriver,,,men men det kan även vara något annat.Prova att koppla ur dem,du kommer åt kontaktstyckena bakom varje strålkastare ,,,3 poliga kontaktstycken

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Mannee
25 april 2018 · 4 Inlägg

jag gjorde som du sa och drog ut kontakten. Det funkade skit bra tack så mycket. Men vad ska jag göra nu? byta själva torkar motorn eller felsöka efter el fel/kortslutning?

Aronson
26 april 2018 · 912 Inlägg

byta torkarmotor,eller bara köra utan/med den urkopplad.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
torsen
26 april 2018 · 7 202 Inlägg

Har haft ditt problem på Bosch torkarmotorer på flera bilar - fast det är länge sedan
Finns ett litet "blad" som styrs av excentern på torkarmotorspindeln/-axeln.
Detta lilla "blad" behöver förmodligen justeras/böjas tillbaka.
"Bladet" styr parkeringsläget.
Utan parkeringsläge kommet motorn att rotera "i evighet"(så länge den får ström).

Innan du köper ny torkarmotor rekommenderar jag att du tar isär och kollar.

uhlin
26 april 2018 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Har haft ditt problem på Bosch torkarmotorer på flera bilar - fast det är länge sedan
Finns ett litet "blad" som styrs av excentern på torkarmotorspindeln/-axeln.
Detta lilla "blad" behöver förmodligen justeras/böjas tillbaka.
"Bladet" styr parkeringsläget.
Utan parkeringsläge kommet motorn att rotera "i evighet"(så länge den får ström).

Innan du köper ny torkarmotor rekommenderar jag att du tar isär och kollar.

Fast nu var det ju vindrutetorkarna som gick hela tiden. Inte strålkastartorkaren.

Har också varit ute för detta en gång att strålkastarmotorn var fel på och vindrutetorkarna gick hela tiden.

Mannee
27 april 2018 · 4 Inlägg

Japp det blir att ta sig en titt så kanske ja slipper köpa nya. uppskattar alla snabba svar big_smile

torsen
27 april 2018 · 7 202 Inlägg

uhlin skrev:

torsen skrev:
Har haft ditt problem på Bosch torkarmotorer på flera bilar - fast det är länge sedan
Finns ett litet "blad" som styrs av excentern på torkarmotorspindeln/-axeln.
Detta lilla "blad" behöver förmodligen justeras/böjas tillbaka.
"Bladet" styr parkeringsläget.
Utan parkeringsläge kommet motorn att rotera "i evighet"(så länge den får ström).

Innan du köper ny torkarmotor rekommenderar jag att du tar isär och kollar.

Fast nu var det ju vindrutetorkarna som gick hela tiden. Inte strålkastartorkaren.

Har också varit ute för detta en gång att strålkastarmotorn var fel på och vindrutetorkarna gick hela tiden.

Jag har inte nämnt strålkastartorkare.
På SAAB har jag råkat ut för att VINDRUTETORKARMOTORN inte gått att stänga av.
Även att vindrutetorkarna vägrat starta alternativt startat oönskat.
Bosch är nog varken sämre eller bättre än SVF, är väl bäst att tillägga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang