Cassius
Hobbymekaniker
30 april 2018
· 470 Inlägg
Jag hade tatt en funderare över motorn, man lessnar snabbt på dom 60, om än vilda, men ack så vridmomentsfattiga hästarna.. Finns många vägar att gå, en del klurigare än andra (jag har t ex valt en av de lite klurigare med Audi V8, men de finns dom som byggt med BMW V8 med som är klart större än Audi motorn).
En CIH uppgradering är enkel och ger beroende på motor 100-125hk i standard utförande. Väljer man det "dyraste" alternativet med en 2.4a så får man med 2 liters kam, extraktor och injusterat originalsprut ca 150-160hk. Går även köpa beggade rallymotorer med 180-200hk för rimliga pengar. Och inget av ingreppen gör det omöjligt att återgå till original senare
En annan, nästan lika enkel, konvertering är Volvo B230 turbo med M45 låda, den lådan ryms i originaltunneln och med 170hk samt hyffsat vrid blir Kadetten en riktigt kul maskin! (Har provkört ett sådant budget bygge, sjukt skoj! Kolla youtube efter Days Well Wasted så finns det en del klipp på två olika gula Kadett C City's, de äldre videosarna är den med B230, dom nyare är med BMW V8).
Även med en sån motor inkräktar man inte på originalplåtarna bortsett från kylarskärmarna. Kadetten är skoj original men med dubbla effekten är den skitskoj!
De finns många fler också, en fyrcylindrig motor som kan sättas ihop med en smidig låda så går nästan vad som helst in. VAG 1.8T med låda från Volvo D24, Valfri Ford motor som passar på Typ 9 lådorna (dom lådorna finns det en massa adapters till i England till ännu fler motoralternativ med). BMW's fyror med någon av de smidigare Getrag lådorna bör funka med. Etc etc etc.
Enklast är dock Opel's CIH då det finns motorfästen att få tag på om man inte vill bygga egna, kardan behöver som mest kortas annars finns allt så de passar mellan rakt av osv. Kadetten fanns ju med CIH vilket gör det klart enklare att hitta delar
Edit: Jag har haft 3st bilar med 1.2an. En Kadett C -76 som jag har kvar, där körde jag sönder första motorn pga oljebrist (klantigt är bara förnamnet..). Den fick sen en 1.1a som gick helt okej. Den andra var en 78-79 4 dörrars som jag planade toppen på, bytta munstycken i gasaren till dom från 1.1 gasaren som var större, justerade in och den gick rätt fint! Gick sladda med i ca 90kmh på vintern. Den såldes innan den gick sönder.
Den tredje var en Kadett D 1980 med bara 12 000 mil på mätaren. Där behagade en stake att ta en skogspromenad vid en omkörning.
Pga den låga effekten får man plåga dom en del för att göra omkörningar t ex, ligger man i 90kmh har man 3500rpm ca på motorn och rödlinjen går eg vid 5200 även om dom glatt drar en bit förbi 6000! Men piskar man dom gång efter annan så ger dom upp. Det är inte dom robustaste av motorer tyvärr.. Så som sagt, fundera över hur du ska göra där. Kör med 1.2an ett tag och känner du att de är lite för lite kraft i den så se dig om efter ett uppgraderings alternativ. För tycker du den är för klen kommer du antingen köra sönder den tillslut, eller sälja. Och då missar du tillfället att köra en Kadett med vettig effekt och hur kul de faktiskt är
Senast redigerat av Cassius (30 april 2018)