Ford Mondeo 2,0 D 140 hk - Motorfel "limp mode"

forrest80
25 april 2018 · 8 Inlägg

Min Mondeo 2,0 D går in i "limp mode" och svarar inte på gaspåslag, speciellt vid låga varvtal. Bilen går rent i övrigt men har ingen kraft, när motorn blivit varm finns det massor med kraft vid högre varvtal >2500rpm.

Följande felkoder har registrerats:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Har testat att koppla bort kontakten för luftmassemätaren, men detta gav ingen förändring i bilens uppträdande, vilket skulle ske om det var denna sensors som var problemet.

Har blivit föreslagen att byta luftmassesensorn, men jag är tveksam om det kommer hjälpa.
Det finns många trådar i ärendet på nätet, men inte hittat något som passar.....

Tacksam för input.

Senast redigerat av forrest80 (25 april 2018)

granadadr
25 april 2018 · 7 268 Inlägg

får du medelande  i felkod luftmassemätare så är det ju den smile  bilar brukar ej ge felmedelanden som felaktiga,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Mew
25 april 2018 · 2 152 Inlägg

forrest80 skrev:
Har testat att koppla bort kontakten för luftmassemätaren, men detta gav ingen förändring i bilens uppträdande, vilket skulle ske om det var denna sensors som var problemet.

Om det INTE sker någon förändring så är den dålig. Du har dessutom felkod på den. Bara att byta ut. smile

forrest80
3 maj 2018 · 8 Inlägg

Då var luftmassemätaren bytt och det ger ingen förbättring.
Samma felkoder:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Tacksam för ytterligare hjälp.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 maj 2018 · 14 007 Inlägg

forrest80 skrev:
Då var luftmassemätaren bytt och det ger ingen förbättring.
Samma felkoder:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Tacksam för ytterligare hjälp.

Har du raderat felkoderna och de kommer igen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
forrest80
3 maj 2018 · 8 Inlägg

Felkoder nollställda många gånger efter många test.
Nu står bilen utan batteri över natten för att se om det "nollställer" något.

Har bokat tid hos mekonomenverkstad med expertis inom bilelektronik...... 
Men vore kul att hitta det själv. Har läst mycket om trasiga slangar och liknande, vilket kunde vara en orsak.

forrest80
23 maj 2018 · 8 Inlägg

Lösning:

Det var EGR ventilen som var trasig mekaniskt, men fungerade elektroniskt därför gas detta inte som felkod. I tillägg kan jag behöva byta gasspjället då det har kommit felkoder på detta under felsökningen. Mycket bra avhjälpt av verkstaden, Persons Bilelektriska i Bäckby Västerås. Många timmar lades ner på felsökning utan egentliga felkoder.

Notera docka att denna EGR ventil enbart var 2,5 år gammal och hade gått enbart 2500 mil. Denna motor klarar absolut inte av att köra korta sträckor, speciellt under vinterförhållanden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2018 · 17 379 Inlägg

Tack för svar och gott att du fick ordning på bilen.

/H

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
forrest80
15 juni 2018 · 8 Inlägg

Fortsättning:

Det verkar även som om jag behöver byta gasspjället också, då bilen vid kraftiga accelerationer "hackar".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang