Tips för en nybörjare

3 Inlägg
Skrivet 26 april · Inlägg av trådskaparen #1

Tja smile

Tänkte fråga lite efter råd gällande min bil. Jag tar det snabbt.

Fick den av farsan när jag tog körkort, finns ingen service bok till den eller sånt. Vi (han) har haft den i 8 år så långt jag kommer ihåg. På senare tid har det gjorts ett par större saker med den innan jag tog över, dem är;

Kamremsbyte med vattenpump + byte av olja + filter (2015 / 07 )
AC service (bytte ut kompressorn eftersom det var kas) (2017 / 06 )
Stötdämpare och fjädrar runt om (2017 / 08 )
Nytt avgassystem pga av rost (2017 / 10 ) 

Bilen är en Volvo V70 ifrån 2004. 2.4 motor med 170hp, det är en automat 5 växlad. Har också gått 32800 mil.

Jag undrar om någon kan ge lite tips på vad som kommer behövas göras i förebyggande syfte för att den ska gå så länge som möjligt.

Den klarade besiktningen 2018 / 03 men detta betyder inte att allt är bra eller?

Super tacksam för tips!

14 975 Inlägg
Skrivet 26 april #2

Service årligen eller efter 15000km vilket som inträffar först.

Kör inte som om du stulit den långmilaren så underlättar det överlevnadsgraden betydligt.

Tvätta bilen och håll efter den.

När du startar motorn och ska iväg, vänta lite innan du släpper bromsen tills du hör att växeln är ilagd.

Låt alltid bilen ha bromsen nedtryckt och stå stilla innan du växlar från D till R till P och vice versa.

Från D till 4 3 kan bilen köras om du vill byta läge, om det är inom växelns hastighetsområde. Helt meningslöst att göra men ändå... wink

Gör inga "handbromsvändningar" med den då parkeringsbromsens konstruktion är känd för sin klenhet och inte sällan går sönder av detta.

Lycka till med ditt bilägande.

Senast redigerat av Evildan (26 april )

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
Jag ska hjälpa dig.. · 2 219 Inlägg
Skrivet 26 april #3

Kolla rostskydd undertill och fixa om det behövs varje år.
Kolla även bromsarna angående slitage åtminstone 2 ggr om året.

Senast redigerat av chanstagarn (26 april )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
2 174 Inlägg
Skrivet 26 april #4

Varje gång du startar motorn(och bromsservot börjar verka) ska du, innan du påbörjar färden, trycka hårt på bromspedalen några gånger.
Härigenom motioneras bromssystemet i allmänhet och bakbromsarna i synnerhet.
Bromsystemets effekt är balanserad så att cirka 80 % av bromskraften upptas av framhjulsbromsarna.
Medför att bakhjulsbromsarna sällan aktiveras, eller i alla fall i liten omfattning.
Kan ofta resultera i att bromsskivorna bak rostar eftersom de inte "putsas" fria från rost.

Tag även för vana att dra åt parkeringsbromsen några gånger i veckan för att motionera vajrarna.
Det är lätt att av bekvämlighetsskäl endast använda "P"-läget.

Lycka till.

3 Inlägg
Skrivet 26 april · Inlägg av trådskaparen #5

Evildan skrev:
Service årligen eller efter 15000km vilket som inträffar först.

Kör inte som om du stulit den långmilaren så underlättar det överlevnadsgraden betydligt.

Tvätta bilen och håll efter den.

När du startar motorn och ska iväg, vänta lite innan du släpper bromsen tills du hör att växeln är ilagd.

Låt alltid bilen ha bromsen nedtryckt och stå stilla innan du växlar från D till R till P och vice versa.

Från D till 4 3 kan bilen köras om du vill byta läge, om det är inom växelns hastighetsområde. Helt meningslöst att göra men ändå... wink

Gör inga "handbromsvändningar" med den då parkeringsbromsens konstruktion är känd för sin klenhet och inte sällan går sönder av detta.

Lycka till med ditt bilägande.

Ah tack för tipsen. smile Dum fråga men vad gör dem på service?  Jag kör ganska lugnt för det mesta men den är ganska klen ibland så lite tryck behövs det... Jag är ganska paranoid eftersom farsan "aldrig" har lämnat in den på service men har gjort det själv. Har aldrig använt 3:an eller 4:an... Jag har lärt mig att sätta den på N när man står still eftersom då drar den inte på lådan.

chanstagarn skrev:
Kolla rostskydd undertill och fixa om det behövs varje år.
Kolla även bromsarna angående slitage åtminstone 2 ggr om året.

Har faktiskt aldrig bytt skivor vad jag vet...(och den har alltid klarat besiktningen..)  Farsan är stenhård på att bara bromsbeläggen (dem kanske är väldigt mjuka)  byts och det inte är skador på skivan... Angående rost, fick byta bakre ljuddämparen pga av detta (besiktningen gav ingen 2:a men sa att det brukar samlas salt ovanpå)

Den är ju 14 år nu men jag vill att den ska klara sig i 14 år till smile Kanske behöver byta växellådsolja?

Tack för svaren, verkligen. smile

3 Inlägg
Skrivet 26 april · Inlägg av trådskaparen #6

torsen skrev:
Varje gång du startar motorn(och bromsservot börjar verka) ska du, innan du påbörjar färden, trycka hårt på bromspedalen några gånger.
Bromsystemets effekt är balanserad så att cirka 80 % av bromskraften upptas av framhjulsbromsarna.
Medför att bakhjulsbromsarna sällan aktiveras, eller i alla fall i liten omfattning.
Kan ofta resultera i att bromsskivorna bak rostar eftersom de inte "putsas" fria från rost.

Tag även för vana att dra åt parkeringsbromsen några gånger i veckan för att motionera vajrarna.

Lycka till.

Tack! smile Super bra tips!

10 261 Inlägg
Skrivet 26 april #7

hug0mac skrev:

torsen skrev:

Lycka till.

Tack! smile Super bra tips!

Rättar lite. Parkeringsbroms skall användas varje gång du parkerar.  De som slarvar får ofta en läxa i att betala för att få den fixad.

2 174 Inlägg
Skrivet 26 april #8

Instämmer till fullo!

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck